Przejdź do treści

udostępnij:

Podsumowanie I półrocza w Grupie FERRO

Grupa FERRO, wiodący producent i dystrybutor armatury sanitarnej i instalacyjnej oraz źródeł ciepła w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, osiągnęła w 1H 2023 r. 390,1 mln zł skonsolidowanych przychodów wobec 479,9 mln zł przychodów rok wcześniej, w rekordowym pod kątem poziomu sprzedaży 1H 2022. EBITDA w 1H 2023 wyniosła 53,2 mln zł (wobec 66,5 mln zł w 1H 2022), a zysk netto dla akcjonariuszy jednostki dominującej 30,1 mln zł (40,0 mln zł przed rokiem). W samym 2Q 2023 roku Grupa osiągnęła 182,6 mln zł przychodów (wobec 224,2 mln zł przed rokiem), 24,3 mln zł EBITDA (30,4 mln zł) i 12,6 mln zł zysku netto dla akcjonariuszy  j.d. (18,6 mln zł w 2Q 2022). W wynikach 1H 2023 roku widoczny jest efekt pogorszenia nastrojów konsumenckich, odraczania remontów, spowolnienia w sektorze budowlano-montażowym i ograniczenia siły nabywczej - przede wszystkim na rynku polskim, ale również innych rynkach regionu CEE – a także wstrzymywania decyzji zakupowych w segmencie źródeł ciepła. Pomimo funkcjonowania w wymagającym otoczeniu i w środowisku inflacyjnym Grupa w trybie ciągłym pracuje nad dyscypliną kosztową, utrzymując satysfakcjonującą rentowność i kontynuując przy tym strategiczne inwestycje w obszarze IT, logistyki i rozwoju segmentu źródeł ciepła.

- W wynikach 2Q i całego pierwszego półrocza 2023 widoczna jest kontynuacja, a nawet wzmocnienie niektórych negatywnych trendów, które zapoczątkowane zostały w drugim półroczu ub.r. – jednocześnie mamy tu efekt wysokiej bazy, bo porównujemy się do wyjątkowo dobrego pierwszego półrocza minionego roku. Tymczasem sytuację rynkową w wielu branżach gospodarki, w tym w naszej, należy obecnie określić jako wymagającą. Popyt uzależniony jest od wielu czynników, z których duża część sprowadza się do obniżonych nastrojów konsumenckich i poziomu dochodu rozporządzalnego w efekcie nadal wysokiej inflacji. Widzimy też odroczony efekt spowolnienia w branży budowlano-montażowej i dalszą niepewność, a także wstrzymywanie decyzji o remontach oraz decyzji zakupowych w segmencie źródeł ciepła w związku z niejasnościami dot. przyszłości stosowania gazu oraz zawiłością zasad ogłaszanych programów wspierających termomodernizację i wymianę źródeł ciepła. Dotyczy to przede wszystkim naszego największego i najbardziej dojrzałego rynku, jakim jest Polska, ale z podobnymi problemami w mniejszym lub większym stopniu boryka się cały region. Tu ponownie chcielibyśmy zwrócić uwagę na to, jak istotna jest szeroko pojęta dywersyfikacja. Sprzedaż zagraniczna stanowi większą część naszych przychodów, a stale umacniana pozycja rynkowa wspierana sprawną dystrybucją zagraniczną pozwala nam na realizację celów biznesowych w tak wymagającym otoczeniu. Kluczowa jest także ciągła praca nad sferą kosztową, elastycznością operacji i wykorzystywaniem synergii w ramach Grupy, czego efektem jest utrzymanie satysfakcjonującej rentowności pomimo niższego poziomu sprzedaży.

Nie rozpatrujemy sytuacji w branży i Grupie FERRO w krótkim terminie, lecz w perspektywie co najmniej kilku lat naprzód. Ze środowiskiem wysokiej inflacji na niektórych rynkach w dalszym ciągu będziemy mieć do czynienia w kolejnych kwartałach, z drugiej strony natomiast w średnim terminie można się spodziewać pozytywnych efektów programów pomocowych, takich jak „Bezpieczny kredyt 2%” czy „Mój prąd 5.0”, dlatego staramy się odpowiednio dostosowywać naszą ofertę i stale umacniać pozycję w kraju i w regionie. Niezmiennie stawiamy na przynoszącą efekty dywersyfikację geograficzną i produktową, kontynuując realizację długoterminowych założeń Strategii F1R2. Przykładem jest reorganizacja sprzedaży zagranicznej dzięki otwarciu centrum logistycznego w Rumunii, postępujące wdrażanie systemu ERP w Grupie czy niedawne przejęcie Heating Polska. Transakcję tę traktujemy jako dobrą okazję biznesową i kolejny – po przejęciu Termetu i Testera – element budujący naszą pozycję i know-how w segmencie nowoczesnych źródeł ciepła, którego perspektywy, pomimo przejściowego spowolnienia, oceniamy jako bardzo atrakcyjne. Dbałość o utrzymanie bezpiecznej i stabilnej sytuacji finansowej niezależnie od warunków zewnętrznych pozwala nam realizować inicjatywy strategiczne i politykę dywidendową. W efekcie wkrótce na rachunki akcjonariuszy trafi dywidenda z zysku za rok 2022 w łącznej kwocie 31,9 mln zł, co oznacza wypłatę 1,5 zł na akcję. - mówi Wojciech Gątkiewicz, CEO, Prezes Zarządu FERRO.

W 1H 2023 roku wartość sprzedaży zagranicznej Grupy przekroczyła 240 mln zł. Przychody na rynku polskim wyniosły w omawianym okresie 149,8 mln zł. Sprzedaż Grupy w segmencie armatury sanitarnej wyniosła w 1H 2023 roku 193,3 mln zł (wobec 224,0 mln zł rok wcześniej), w segmencie armatury instalacyjnej 134,8 mln zł (wobec 153,0 mln zł), a w źródłach ciepła 54,2 mln zł (wobec 94,0 mln zł w 1H 2022).

O grupie FERRO:

Grupa FERRO jest jednym z największych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej producentów armatury sanitarnej i instalacyjnej oraz ekologicznych źródeł ciepła. W skład Grupy, której podmiotem dominującym jest FERRO S.A. wchodzą także: FERRO International sp. z o. o. (Polska), NOVASERVIS spol. s.r.o. (Czechy), NOVASERVIS FERRO Group SRL (Rumunia), NOVASERVIS FERRO SK s.r.o. (Słowacja), FERRO Hungary Kft. (Węgry), NOVASERVIS FERRO Bulgaria Ltd. (Bułgaria), Ferro Baltics UAB (Litwa) oraz Ferro Adriatica d o.o. (Chorwacja). W 2021 roku, w wyniku przejęcia kontroli do Grupy dołączyły TERMET S.A. i Tester sp. z.o.o. z siedzibą w Świebodzicach (odpowiednio 95,05% akcji i głosów pierwszej ze spółek i 100% udziałów drugiej należy do FERRO), a w roku 2023 spółka Heating Polska sp. z o.o. z siedzibą w Koninie (100% udziałów należy do FERRO).

Siedziba Grupy (FERRO S.A.), montownia oraz centrum magazynowo - logistyczne znajduje się w Skawinie. Siedziba, zakład produkcyjny i centrum logistyczne Novaservis zlokalizowane są w Brnie i Znojmo (Czechy), a siedziba spółek Termet i Tester oraz zakład produkcyjny i magazyn wysokiego składowania znajdują się w Świebodzicach.

Źródło: Spółka, #FRO

Zobacz także: Ferro SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: