Przejdź do treści

udostępnij:

Pepco Group - wstępne wyniki operacyjne IV kw. 2023

Dynamicznie rozwijająca się sieć dyskontowych sklepów wielobranżowych Grupa Pepco, będąca właścicielem marek Pepco i Dealz w Europie oraz Poundland w Wielkiej Brytanii, opublikowała dziś komunikat nt. wstępnych wyników za czwarty kwartał roku obrotowego zakończony 30 września 2023 r. (1)

„Wyniki Grupy w minionym roku były mieszane z uwagi na trudne otoczenie rynkowe. Otworzyliśmy rekordową liczbę nowych sklepów i osiągnęliśmy silny dwucyfrowy wzrost przychodów, co przełożyło się na rekordowe przychody całej Grupy. Zwiększymy zyski rok do roku i osiągniemy najwyższy w historii wynik EBITDA na poziomie ok. 750 mln euro.”

„Tak jak już informowaliśmy 12 września, w ostatnim kwartale sytuacja handlowa na rynkach, na których działa Pepco, uległa znacznemu pogorszeniu, zwłaszcza w Europie Środkowo-Wschodniej, gdzie odnotowaliśmy słabszą sprzedaż, niższą niż zakładano marżę brutto i wyższe koszty, co poskutkowało niższym poziomem rentowności na naszych głównych rynkach, czemu już przeciwdziałamy.

„Podczas zbliżającego się Dnia Rynków Kapitałowych (CMD – Capital Market Days) przedstawię moje kluczowe priorytety, które obejmują ponowne skupienie się na klientach w naszej podstawowej działalności w Europie Środkowo-Wschodniej, wdrożenie bardziej ukierunkowanego planu wzrostu na rynkach, na których jesteśmy obecni, oraz przyspieszenie przekształcenia Grupy w jedną, zintegrowaną firmę. W ten sposób zamierzamy poprawić rentowność i zdolność do generowania gotówki w naszej ugruntowanej działalności oraz zapewnić bardziej zrównoważony wzrost. Dzięki wiodącej na rynku ofercie dla klientów, silnemu bilansowi i zdrowemu przepływowi kapitału, Grupa jest dobrze przygotowana na osiąganie sukces w przyszłości, w całej Europie”.

Podsumowanie

  • Rekordowe przychody Grupy w całym roku obrotowym wyniosły 5 649 mln EUR, co oznacza wzrost o 17,7% przy założeniu stałych kursów walutowych, głównie dzięki wzrostowi sprzedaży Pepco o 24,8% i Poundland Group o 8,4%

 

  • Przychody Grupy w IV kwartale wyniosły 1 441 mln EUR, co oznacza wzrost o 12,5% rok do roku przy założeniu stałego kursu walutowego, w tym wzrost sprzedaży Pepco to 12,6%, a Poundland Group 12,4%

 

  • Przychody Grupy w warunkach porównywalnych (LFL) nie zmieniły się w IV kwartale i wzrosły o 6,0% w całym roku obrotowym

 Przychody Pepco w ujęciu LFL spadły o 2,4% w IV kwartale z uwagi na raportowaną wcześniej trudną sytuację dla handlu, spadek przychodów nastąpił sierpniu i pogłębił się we wrześniu. W pełnym roku obrotowym, przychody LFL wzrosły o 6,3%

 Wyniki Grupy Poundland w warunkach porównywalnych wzrosły o 4,1% w IV kwartale oraz o 5,6% w całym roku obrotowym

  • W IV kwartale Grupa otworzyła netto rekordową liczbę sklepów (343), a w całym roku obrotowym ich liczba wyniosła łącznie 668

 

  • Grupa spodziewa się, że całoroczny bazowy wynik EBITDA (MSSF 16) wyniesie ok. 750 mln EUR (wobec 731 mln EUR w roku obrotowym 2022)

pepco wyniki wstępne

Najważniejsze informacje

Grupa w całym roku obrotowym otworzyła rekordową liczbę 668 nowych sklepów netto, znacząco powyżej minimalnego celu przynajmniej wynoszącego 550 placówek. Ogółem Grupa otworzyła 343 nowe sklepy w IV kwartale, co samo w sobie stanowi kwartalny rekord. Oczekujemy, że pełne korzyści wynikające z nowych otwarć będą widoczne w ciągu nadchodzących 12 miesięcy.

  • Pepco: 281 nowych sklepów netto uruchomionych w IV kwartale. Pepco weszło na kolejny, 19. rynek, otwierając we wrześniu 9 nowych sklepów w Bośni i Hercegowinie. W Portugalii, gdzie Grupa rozpoczęła działalność latem tego roku, działa już 14 sklepów.

 

  • Grupa Poundland: uruchomienie 62 nowych sklepów netto w IV kwartale, co w dużej mierze jest efektem rozwoju Dealz Poland, który otworzył 48 nowych placówek w Polsce. Dealz na koniec IV kw. miał łącznie 283 sklepy.

- We wrześniu Poundland porozumiał się w sprawie przejęcia umów najmu do 71 sklepów firmy Wilko w Wlk. Brytanii. Dotychczas pod marką Poundland uruchomiono już 20 sklepów z tej liczby i spodziewamy się kolejnych otwarć w nadchodzących tygodniach. Placówki te będą działały w trakcie IV kwartału roku kalendarzowego 2023, istotnego z punktu widzenia handlu. Nowe sklepy będą oferowały najnowsze kolekcje odzieży marki Pepco, jak również szeroki przekrój towarów ogólnego przeznaczenia oraz FMCG, z których sieć Poundland jest znana.

Zespół

Jak raportowano 12 września 2023 r. Trevor Masters poinformował Radę Dyrektorów Pepco Group o swojej decyzji ustąpienia ze stanowiska prezesa Grupy (CEO) i odejścia z firmy, ze skutkiem natychmiastowym. Andy Bond, dotychczasowy przewodniczący Rady Dyrektorów, objął funkcję przewodniczącego wykonawczego (Executive Chair), kierując pracami zarządu i całej spółki do czasu wybrania następcy prezesa.

Jak zostało to zaraportowane 28 września 2023 r., struktura zarządu Grupy uległa reorganizacji z uwagi na słabsze od oczekiwań wyniki biznesowe. Anand Patel, Dyrektor Zarządzający Pepco ustąpił ze stanowiska ze skutkiem natychmiastowym i został zastąpiony przez Barry’ego Williamsa, dotychczasowego Dyrektora Zarządzającego Poundland. Ponadto, powołano nowy Komitet Wykonawczy, by skupić się dodatkowo na kosztach i inicjatywach, które będą mogły zapewnić odpowiednie zwroty w krótkim czasie, a także przyspieszyć transformację w jedną firmę oraz skupić się ponownie na naszych głównych rynkach.

Perspektywy

Zgodnie z informacjami z naszego komunikatu z 28 września, spodziewamy się osiągnięcia bazowej EBITDA (MSSF 16) dla roku obrotowego 2023 na poziomie ok. 750 mln EUR (wobec 731 mln EUR w roku obrotowym 2022) przy założeniu stałego kursu walutowego. Wynik ten odzwierciedla słabszą niż oczekiwano sprzedaż w IV kwartale na rynkach Pepco, niższą marżę brutto z uwagi na wolniejszą sprzedaż starszych towarów, a także wpływ wyższych kosztów, częściowo odzwierciedlających inwestycje w rekordową liczbę nowych sklepów uruchomionych w czwartym kwartale. Utworzyliśmy również dodatkową rezerwę na zapasy, aby usprawnić sprzedaż nadwyżek.

Grupa utrzymuje solidny bilans z silnymi przepływami pieniężnymi z działalności operacyjnej i dostępem do ponad 400 mln euro płynności (z gotówki i kredytów). Ta baza, wraz z silnym kapitałem marki i udziałami w naszym głównym rynku Europy Środkowo-Wschodniej oraz sprawdzonym, rentownym modelem sklepów, daje nam stałą pewność w budowaniu wiodącego europejskiego sprzedawcy dyskontowego.

Dzień rynków kapitałowych (CMD)

W dniu dzisiejszym nie zaplanowano telekonferencji, ponieważ Grupa organizuje Dzień Rynków Kapitałowych (CMD) w Warszawie w dniach 17-18 października 2023 r., którego gospodarzami będą Andy Bond (Prezes Zarządu), Neil Galloway (Dyrektor Finansowy) oraz inni kluczowi członkowie kierownictwa wyższego szczebla. Wydarzenie będzie obejmowało także wizyty w sklepach Pepco i Dealz w godzinach popołudniowych 17 października oraz prezentacje kierownictwa w godzinach porannych 18 października, która będzie poświęcona zaprezentowaniu wybranych elementów strategii. CMD jest wydarzeniem skierowanym dla analityków i inwestorów, wymagającym wcześniejszego zaproszenia. Nagranie z CMD będzie dostępne na stronie internetowej Grupy po jego zakończeniu.

Nadchodzące daty publikacji komunikatów

Grupa zamierza wydać w najbliższej przyszłości następujące komunikaty:

  • Dzień Rynków Kapitałowych (CMD) w Warszawie: 17/18 października 2023 r.

 

  • Komunikat nt. wstępnych wyników za rok obrotowy 2023 r.: 12 grudnia 2023 r.

 

NOTY OBJAŚNIAJĄCE

1. Dane finansowe Grupy zostały sporządzone na podstawie danych niezbadanych przez biegłego rewidenta za okres dwunastu miesięcy (cały rok) oraz ostatnich trzech miesięcy (IV kwartał), zakończony 30 września 2023 r. W tym kontekście Pepco prezentuje wyniki w oparciu o miesiące kalendarzowe w ramach okresu trzech miesięcy zakończonego 30 września 2023 r., natomiast Grupa Poundland wykazywała wyniki w oparciu o tygodnie handlowe i 14-tygodniowy okres zakończony 1 października 2023 r., odnotowując 53. tydzień w roku obrotowym 2023 r.

2. Przychody nie zostały zbadane przez biegłego rewidenta, przy czym przychody w walutach obcych zostały przeliczone po średnim kursie z miesiąca, w którym zostały wygenerowane.

3. Wzrost przychodów jest raportowany w oparciu o założenie stałego kursu walutowego, wykorzystując zeszłoroczny kurs w przypadku roku obecnego i ubiegłego.

4. Wzrost przychodów LFL jest definiowany jako wzrost przychodów w ujęciu rok do roku dla sklepów otwartych dłużej niż od roku i jest wykazywany w oparciu o założenie stałego kursu walutowego. Bezwzględny przychód w ujęciu LFL i wzrost w ujęciu LFL są nieskorygowane o wpływ pandemii w obu latach obrotowych.

5. Liczba otwartych sklepów w roku obrotowym 2023 została skorygowana, aby uwzględnić sklepy Dealz w Hiszpanii, które są przekształcane w placówki Pepco. Na koniec roku obrotowego 2022 w skład Grupy Poundland wchodziło 57 sklepów Dealz w Hiszpanii, które są obecnie uwzględnione w bazie Pepco na początek roku obrotowego 2023; liczba ta obejmuje 15 sklepów przekształconych w roku obrotowym 2022 i 42 w roku obrotowym 2023. Zakłada się, że przekształcone sklepy to sklepy w bazie Pepco w ujęciu LFL.

Źródło: Spółka, #PCO

Zobacz także: Pepco Group NV - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: