Przejdź do treści

udostępnij:

Wezwanie na Newag otwiera drogę do zwiększenia zaangażowania, nie oczekuję jego powodzenia - Jakubas (wywiad)

Wezwanie na Newag otwiera drogę do zwiększenia naszego zaangażowania w nowosądecką spółkę, nie oczekuję jego powodzenia - poinformował PAP Biznes w wywiadzie główny akcjonariusz producenta taboru kolejowego Zbigniew Jakubas.

"W mojej ocenie dla małej i średniej spółki dzisiaj bycie na warszawskiej giełdzie to są niewspółmierne koszty w stosunku do korzyści. Przez rok firma musi wydać około 500-700 tys. zł tylko i wyłącznie na sprostanie wymogom KNF. Komisja z przyjaznego regulatora niestety stała się regulatorem mało przyjaznym. Wiele firm zeszło w ostatnim roku z warszawskiego parkietu" - powiedział Jakubas.

"W ramach grupy ogłosiliśmy wezwanie na akcje Newagu, aby zgodnie z nowymi regulacjami unijnymi, otworzyć sobie drogę na dodatkowe zakupy akcji nowosądeckiej spółki za miesiąc, za rok, czy dwa lata. Nie oczekuję, że to wezwanie się powiedzie. Jeśli jednak to nastąpi i uda się osiągnąć 90 proc. na WZ, planujemy podjąć kroki w celu wycofania Newagu z GPW" - dodał.

Zbigniew Jakubas, Multico, Jakubas Investment i FIP 11 FIZAN ogłosili we wtorek wezwanie na 20.570.449 akcji (45,71 proc. głosów na WZ) Newagu, po 18,55 zł za jedną akcję.

Wzywający, który posiadają łącznie 24.429.552 akcje Newagu stanowiące 54,29 proc. głosów na WZ spółki, zamierzają podjąć działania mające na celu wycofanie akcji Newagu z obrotu na rynku regulowanym, jeżeli w wyniku wezwania lub po jego zakończeniu zostanie osiągnięty próg co najmniej 90 proc. ogólnej liczby głosów na WZ.

W piątek o godz. 11.20 akcje Newagu kosztowały na GPW 21 zł.

Główny akcjonariusz Newagu poinformował, że perspektywy polskich firm produkujących tabor kolejowy są optymistyczne.

"Obecnie sytuacja na rynku polskich producentów taboru kolejowego jest bardzo dobra, mamy w tej chwili mnóstwo pracy. W Nowym Sączu brakuje nam już rąk do pracy, zatrudniamy Hindusów. Aktualnie portfel wygranych przetargów Newagu wynosi kilka miliardów na najbliższe trzy lata. Niektóre z nich nie są jeszcze podpisane. Nasze pojazdy są w trakcie homologacji na zagranicą, bo w perspektywie 2030 roku interesuje nas ekspansja praktycznie na całym świecie" - powiedział.

Newag w zakładzie w Nowym Sączu produkuje elektryczne i spalinowe lokomotywy, pojazdy pasażerskie, tramwaje oraz pojazdy dla metra.

W środę PKP Intercity poinformowało, że w przetargu na dostawę 38 piętrowych pociągów typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi wpłynęła jedna oferta konsorcjum spółek Newag i Pesa Bydgoszcz. Oferta opiewa na ponad 8,5 mld zł. Budżet przewoźnika kolejowego na ten cel wynosi 6,65 mld zł.

"Po raz drugi złożyliśmy razem z Pesą ofertę na push-pulle. Mam nadzieje, że tym razem przetarg PKP Intercity dojdzie do skutku, bo czas dostawy podzespołów po Covidzie się znacznie wydłużył. Nikt w Polsce nie jest w stanie samodzielnie sprostać temu przetargowi, więc współpraca z Pesą jest jak najbardziej uzasadniona" - powiedział Jakubas.

"W związku z planowaną zmianą rządu spodziewam się powrotu do bardziej liberalnej polityki gospodarczej. Moim zdaniem udział Skarbu Państwa powinien pozostać tylko w strategicznych dla Polski firmach. Akcjonariusze mniejszościowi są pokrzywdzeni politycznymi decyzjami w takich spółkach. Spółki notowane zgodnie z prawem nie powinny prowadzić działalności realizującej cele polityczne, a pracować na stopę zwrotu, czyli dywidendę dla akcjonariuszy" - dodał.

To drugi przetarg PKP Intercity na push-pulle, pierwsze postępowanie zostało bowiem w bieżącym roku unieważnione, gdyż złożona oferta przewyższała zaplanowany budżet na zakup pojazdów. Wartość złożonej oferty wyniosła ponad 7,82 mld zł brutto i była wyższa od przewidzianego budżetu o 2,4 mld zł.

Pociągi typu push-pull składają się z lokomotywy i wagonów, przy czym ostatni wagon może pełnić rolę wagonu sterowniczego. W przypadku, gdy pociąg ciągnięty jest przez lokomotywę, sterowanie odbywa się z lokomotywy, a gdy pociąg jest przez lokomotywę pchany, to sterowanie odbywa się z wagonu sterowniczego.

Ewa Pogodzińska

(PAP Biznes), #NWG

epo/ osz/

Zobacz także: Newag SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: