Budimex na podium w rankingu Top Marka
Budimex jest niekwestionowanym liderem pod względem rozpoznawalności wśród polskich przedsiębiorstw budowlanych i firm developerskich. Zdobył pierwsze miejsce w rankingu Top Marka 2023 w swojej branży i tym samym znalazł się wśród 50 najsilniejszych medialnych marek w Polsce.
Top Marka – ranking organizowany przez magazyn „Press” oraz PSMM Monitoring & More obejmuje analizę medialności 500 marek i 50 branż. Tegoroczne badanie objęło ponad 1,5 mln tekstów prasowych, 15,8 mln publikacji internetowych oraz 28,3 mln postów z Facebooka, Instagrama, X i YouTube'a. W każdym z sektorów wyłoniono 5 najmocniejszych brandów. O pierwszym miejscu Budimexu w rankingu zdecydował wskaźnik siła marki w wysokości 843 702 punktów. O przewadze brandu nad czterema pozostałymi, zadecydowała także wysoka wartość wskaźnika impact, która w przypadku marki Budimex wyniosła 453 712 628 punktów.
Jak podkreśla rzecznik prasowy marki – Michał Wrzosek: – Głównym celem jest budowanie rozpoznawalności i wartości marki na rynkach zagranicznych, w szczególności w Słowacji, Czechach i Niemczech. Firma skupia się na budowaniu świadomości społecznej w zakresie swoich kontraktów budowlanych, zwracając szczególną uwagę na kwestie zrównoważonego rozwoju (ESG) oraz odpowiedzialności biznesowej.
Na drugim miejscu znalazł się STRABAG z wynikiem 843 702 punktów. Trzecią pozycję zajęła DEVELIA, gromadząc 269 863 punktów. Na czwartym miejscu uplasowało się DevelopRes z 167 426 punktami. Top 5 dopełnił Mirbud z wynikiem 160 600 punktów.
O branży firm budowlanych i deweloperów pisano w tytułach prasowych „Parkiet”, „Super Nowości”, „Gazeta Codzienna Nowiny”, „Puls Biznesu”, „Rzeczpospolita”. W internecie brandy z branży budowlanej i deweloperskiej pojawiały się najczęściej na portalach Biznes.pap.pl, Stooq.pl, Biznes.interia.pl, Wnp.pl oraz Infostrefa.com. Informacje w social mediach zdominował X (Twitter) – 10 691 wzmianek. Duża liczba informacji pojawiała się także na Facebooku – 4837 wzmianek. Na innych kanałach ukazały się 3321wzmianki, na kanale YouTube – 336, a na Instagramie – 314.
Największy udział w przekazie marek z topowej piątki w mediach społecznościowych miał kolejno Mirbud (24,8%), Budimex (20,8), DevelopRes (19,9%), STRABAG (19,7%) oraz DEVELIA (5,2%). Liderem w liczbie wzmianek w internecie została marka DEVELIA (91,6%). Drugie miejsce zajął STRABAG (74,9%). Na trzecim miejscu znalazł się Budimex (74,8%). Czwarte miejsce należało do marki Mirbud (71,1%), a Top 5 zamyka DevelopRes (67,6%). W prasie najwięcej mówiło się o DevelopRes (12,5%).
Raport branżowy Top Marka – w wersji podstawowej i poszerzonej – dostępny jest na stronie: www.topmarka.eu
Podstawy metodologii
Przyjęta w badaniu metodologia opiera się na korzystaniu z porównywalnych wskaźników dla wszystkich rodzajów wzmianek, uwzględniających specyfikę prasy, portali internetowych i social mediów. Wartością decydującą o miejscu brandu w rankingu jest niezmiennie siła marki – wypadkowa kilku zmiennych (impactu, indeksu wydźwięku i liczby publikacji) świadczących zarówno o liczbie kontaktów odbiorców z marką, jak i jakościowej ocenie komunikatu na jej temat. Do wyliczenia sumarycznego impactu analizowanych materiałów zastosowano współczynnik korygujący dla krótkich, jednowyrazowych lub jednozdaniowych wzmianek. Wpływ takich publikacji na kształt rankingu został ograniczony, by nie przesłoniły one znaczenia materiałów związanych z bieżącą działalnością marek i zazwyczaj w większym stopniu wpływających na ich wizerunek.
Wskaźniki zastosowane w badaniu „Top Marka 2023”:
Impact – dotarcie wzmianki o marce w oparciu o dane o konsumpcji medium.
Indeks sentymentu – współczynnik oparty na wydźwięku; odzwierciedla udział publikacji pozytywnych, neutralnych i negatywnych w całości przekazu o danej marce: im wyższy, tym lepszy.
Siła marki – ostateczna wartość decydująca o miejscu w rankingu; jest indeksem kilku zmiennych świadczących zarówno o liczbie kontaktów odbiorców z marką, jak i jakościowej ocenie komunikatu.
Źródło: Spółka, #BDX
