Asbis zanotował w trzecim kwartale 2023 r. rekordowe przychody i rentowność netto mimo presji inflacyjnej i słabszego popytu - poinformował dystrybutor, deweloper i dostawca produktów, rozwiązań i usług IT oraz IoT. Wyniki są jednak poniżej oczekiwań analityków na poziomie EBITDA i zysku operacyjnego.
W trzecim kwartale 2023 roku, pomimo presji inflacyjnej, słabszego popytu i niepewnego otoczenia geopolitycznego, Asbis zwiększył przychody na wszystkich głównych rynkach swojej działalności, w tym na rynkach Kaukazu, Europy Zachodniej i Afryki.
Przychody grupy wyniosły 771,8 mln USD (wzrost o 10,5 proc. w porównaniu do III kwartału 2022 roku). Oczekiwania rynku mieściły się w przedziale 768,5-781 mln USD.
Marża zysku brutto wyniosła 7,99 proc. wobec 8,01 proc. rok wcześniej.
EBITDA wyniosła w trzecim kwartale 29,7 mln USD, a rynek liczył na 33,3-35,2 mln USD.
Zysk operacyjny spadł o 4,8 proc. i wyniósł 27,8 mln USD. Analitycy spodziewali się wyniku EBIT w przedziale 31,9-33,3 mln USD.
Zysk netto wyniósł 22,2 USD mln USD, co oznacza wzrost o 10,6 proc. rok do roku. Analitycy spodziewali się zysku netto w przedziale 20,1-21,3 mln USD.
"Był to najlepszy trzeci kwartał w historii Asbis, zarówno pod względem przychodów, jak i rentowności netto. Wyniki III kwartału 2023 roku pozwalają z optymizmem patrzeć na kolejne miesiące i dodają pewności w osiągnięciu prognozy finansowej na 2023 r." - napisano w komentarzu.
W okresie 9 miesięcy 2023 r. Asbis wygenerował przychody na poziomie 2167,9 mln USD (wzrost o 13,5 proc. rdr) i wypracował zysk netto w wysokości 50,9 mln USD, co oznacza wzrost o 7,7 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2022 r.
Asbis podał, że wzrost sprzedaży netto kwartał do kwartału odzwierciedlał silny wzrost w regionie Europy ŚrodkowoWschodniej i Europie Zachodniej. Tradycyjnie największy udział w przychodach grupy miały regiony byłego Związku Radzieckiego oraz Europy Środkowo-Wschodniej.
W III kwartale 2023 r. wiele linii produktowych odnotowało znaczny wzrost rok do roku. Liderem sprzedaży spółki pozostały smartfony, a następnie procesory i laptopy.
Do najważniejszych krajów o największym wzroście sprzedaży w III kwartale 2023 r. należały Polska – wzrost o 43,4 proc., Słowacja – wzrost o 39,3 proc. oraz Niemcy – wzrost o 37,3 proc.
(PAP Biznes), #ASBpr/