Boryszew spodziewa się w IV kw. lepszych wyników, w grudniu chce przedstawić aktualizację strategii (wywiad)
Boryszew spodziewa się w IV kwartale 2023 roku lepszych wyników dzięki poprawie w automotive - poinformował PAP Biznes w wywiadzie prezes spółki Wojciech Kowalczyk. Dodał, że w grudniu nastąpi aktualizacja strategii grupy w zakresie dezinwestycji oraz tempa dojścia do celu EBITDA w 2026 roku .
"Wyniki Grupy Boryszew w III kwartale, mimo wymagającego otoczenia makroekonomicznego oraz na tle innych firm przemysłowych zarząd ocenia pozytywnie. Sezonowe przestoje w branży automotive i utrzymujące się problemy sektora stalowego nie ominęły także naszego biznesu. Dodatkowo, na zysk netto na koniec III kwartału negatywnie wpłynęła wycena różnic kursowych. Biorąc pod uwagę, że IV kwartał powinien dać lepsze wyniki, to zysk netto zapowiada się na bardzo wysokim poziomie. W ostatnim kwartale dostaniemy ponad 40 mln zł wsparcia dla firm energochłonnych. W trzecim kwartale segment automotive dołożył 35 mln zł do wyniku EBITDA grupy, w czwartym spodziewamy się, że ta kontrybucja będzie jeszcze wyższa" - powiedział prezes.
"W związku ze spowolnieniem gospodarczym może także spowolnić proces dezakwizycji. W grudniu przedstawimy inwestorom aktualizację strategii. W tej chwili obserwujemy znaczące spowolnienie, jeżeli chodzi głównie o projekty infrastrukturalne - nie tylko w Polsce, ale w Europie. Podtrzymujemy jednak cel EBITDA w 2026 roku, ale ze względu na trudne otoczenie makroekonomiczne, dynamika dojścia do tego poziomu może się zmieniać. Obiecaliśmy 13 proc. rocznie, w tym roku możemy nie dotrzymać tego tempa, ale już na przykład w kolejnym przekroczyć założoną wartość" - dodał.
Zgodnie z opublikowaną w maju 2022 roku strategią, Grupa Boryszew planuje utrzymać ok. 13 proc. wzrost EBITDA rok do roku w latach 2022-2026 i osiągnąć EBITDA na poziomie ok. 0,6 mld zł w 2026 roku. Średnioroczny wskaźnik wzrostu przychodów w latach 2022-2026 wynieść ma 2,6 proc. Przychody wzrosnąć mają z 6,5 mld zł w 2022 roku do 7,3 mld zł w 2026 roku. Strategia przewiduje również zapewnienie wymaganej płynności w grupie kapitałowej poprzez optymalizację posiadanych zasobów.
Strategia zakłada m.in. kontynuację rozwoju najbardziej rentownych produktów poprzez ekspansję na nowe rynki oraz dywersyfikację sektorów klientów końcowych, rozwój nowych produktów poprzez wykorzystanie centrów badawczo-rozwojowych (B+R), aktywne uczestnictwo w zielonej transformacji energetycznej oraz optymalizację aktywów niskomarżowych w segmentach chemia i metale.
Grupa Boryszew w trzecim kwartale 2023 r. miała 5,2 mln zł zysku netto j.d. w porównaniu do 22,8 mln zł zysku rok wcześniej. Przychody grupy w tym okresie spadły do 1,28 mld zł z 1,71 mld zł przed rokiem. EBIT wyniósł 38,7 mln zł wobec 40,6 mln zł w III kw. 2022 r.
Po trzech kwartałach 2023 roku grupa Boryszew ma 126,8 mln zł zysku netto j.d. 166,8 mln zł EBIT i 4,48 mld zł przychodów. Rok temu zysk netto j.d. wynosił 131,4 mln zł, EBIT 224,7 mln zł, a sprzedaż 5,24 mld zł.
Po 9-ciu miesiącach 2023 roku EBITDA grupy na działalności kontynuowanej wyniosła 286,1 mln zł wobec 356,6 mln zł rok wcześniej. W segmencie Motoryzacja EBITDA wzrosła do 65,6 mln zł, w segmencie Chemia wzrosła do 9 mln zł, a w segmencie Metale EBITDA spadła do 196,8 mln zł.
Grupa Boryszew specjalizuje się w przetwórstwie metali nieżelaznych oraz stali, w produkcji komponentów do samochodów, a także chemii przemysłowej.
"Dobiega końca trzyletnia umowa z naszym głównym OEM’em, jesteśmy na etapie negocjacji nowego kontraktu i podwyżek cen. Automotive to dla nas perspektywiczny biznes. Przez ostatnie dwa lata pozyskaliśmy nominacje o wartości 1,35 mld euro, z czego ponad 70 proc. to pojazdy elektryczne i hybrydowe. Produkujemy części plastikowe i przede wszystkim przewody klimatyzacyjne m.in. do samochodów elektrycznych. To jest nasza przewaga konkurencyjna, bo dostawcy części do napędów konwencjonalnych, będą musieli szukać nowego biznesu. Obecnie dostarczamy przewody przede wszystkim do aut europejskich i amerykańskich, ale rozbudowujemy nasze zakłady w Chinach, w przyszłości chcielibyśmy dostarczać przewody także na rynek chiński" - zapowiedział Kowalczyk.
Zdaniem prezesa trudniejsza sytuacja jest w w przetwórstwie metali nieżelaznych oraz stali.
"W segmencie metale mamy do czynienia ze spowolnieniem inwestycji infrastrukturalnych w Europie. Skupiamy się więc na nowych projektach takich, jak produkcja twardej walcówki magnezowej w NPA Skawina. Uruchomiliśmy program z dofinansowaniem NCBiR, mamy jeszcze trochę czasu by dopracować wszystkie nowe stopy, część już jest dostarczana do odbiorców – kontraktujemy na przykład druty spawalnicze. Po uzyskaniu certyfikacji przewodów napowietrznych produkowanych w Skawinie na nowy rynek – niemiecki, startujemy w przetargach u naszych zachodnich sąsiadów. To rynek z ogromnym potencjałem, który preferuje europejskich dostawców. W drugim półroczu 2024 roku powinna ruszyć nowa linia zwiększająca moce produkcyjne przewodów napowietrznych" - powiedział prezes.
"W Dziedzicach, które są naszym drugim okrętem flagowym, jesteśmy na shortliście dofinansowania w ramach programu FENG. Celem wsparcia jest instalacja paneli słonecznych oraz pieca kołpakowego do produkcji tzw. ekologicznego twardego mosiądzu. Jesteśmy gotowi na potencjalną zmianę prawa i oczekiwań rynku wobec tego stopu" - dodał.
Boryszew w ramach realizacji strategii aktywnie uczestniczy w zielonej transformacji energetycznej.
"Grupa otrzymała dofinansowanie na nową Instalację Termicznego Przekształcania Odpadów komunalnych w Toruniu. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznaczy 128 mln zł w formie dotacji oraz pożyczki na ten projekt. Wartość całej inwestycji jest szacowana na 166 mln zł. Wydajność linii technologicznej nowego zakładu pozwoli przetwarzać ponad 23 tysięcy ton odpadów rocznie. Początek prac budowanych powinien nastąpić w trzecim kwartale przyszłego roku. Instalacja ma działać na początku 2027 roku" - powiedział prezes.
"W Zakładzie Utylizacji Odpadów w Koninie także mamy zagwarantowane finansowanie. Planujemy tam budowę nowej instalacji pod odpady przemysłowe. Czekamy na zgody środowiskowe, które powinnyśmy otrzymać w pierwszym kwartale 2024 roku" - dodał.
Strategia grupy Boryszew na lata 2022-2026 zakłada możliwość akwizycji.
"Najbardziej interesują nas inwestycje w innowacyjne technologie, które mogą wspierać tzw. zielony przemysł. Ze względu na wysokie koszty pracy nie interesują nas inwestycje w firmy w Europie Zachodniej, chyba, że produkcja jest w pełni zautomatyzowana" - podkreślił Kowalczyk.
Prezes zapowiedział, że tegoroczny CAPEX grupy ma sięgnąć około 200 mln zł.
"W 2023 roku inwestycje zamkną się kwotą ok. 200 mln zł. W przyszłym roku planujemy ich wzrost, głównie w naszym segmencie automotive. Pracujemy m.in. nad uruchomieniem w dotychczasowych lokalizacjach nowego zakładu w Meksyku i dwóch nowych obiektów w Chinach. Na początku 2024 roku zakładamy rozpoczęcie produkcji w pierwszej, a na przełomie 2024/2025 w drugiej chińskiej inwestycji" - powiedział.
W skład grupy Boryszew wchodzi obecnie 34 zakładów produkcyjnych i 6 centrów R&D zlokalizowanych w Europie, Azji oraz obu Amerykach.
Opublikowana w 2022 roku polityka dywidendowa Boryszewa zakłada przeznaczanie na wypłatę dywidendy od 30 do 70 proc. zysku netto grupy.
"Inwestorzy mogą spodziewać się dywidendy za 2023 rok w wysokości od 30 do 70 proc. skonsolidowanego zysku netto. Oczywiście ostateczna decyzja będzie należeć do Walnego Zgromadzenia, ale nie widzę obecnie żadnych przeszkód do wypłaty dywidendy w przyszłym roku" - zaznaczył prezes.
Boryszew w czerwcu br. wypłacił 0,74 zł dywidendy na akcję.
Ewa Pogodzińska
(PAP Biznes), #BRSepo/ gor/
