W listopadzie poprawa zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich - GUS
W listopadzie 2023 r. odnotowano poprawę zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca - podał Główny Urząd Statystyczny.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł - 15,1 i był o 2,8 pkt. proc. wyższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.
Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości wyższe niż przed miesiącem.
"Największe wzrosty odnotowano dla ocen obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 7,0 pkt. proc. i 4,2 pkt. proc.)" - napisano w komentarzu do badania.
W odniesieniu do listopada 2022 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 28,9 pkt. proc.
Z kolei wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 0,7 pkt. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -7,4.
"Na wzrost wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 4,6 pkt. proc. i 1,7 pkt. proc.)" - napisano.
W listopadzie br. WWUK osiągnął wartość o 26,4 pkt. proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2022 r. (PAP Biznes)
pat/ osz/
