Przejdź do treści

udostępnij:

Pepco Group miało w 2022/23 r. 753 mln euro bazowej EBITDA, wzrost o 3,1 proc. rdr (opis)

Pepco Group miało w roku obrotowym 2022/23, zakończonym 30 września 2023 r., 753 mln euro bazowej EBITDA, co oznacza wzrost o 3,1 proc. rdr i o 3,1 proc. przy stałym kursie - podała spółka w raporcie. Przychody wyniosły 5.649 mln euro, a bazowy zysk przed opodatkowaniem 202 mln euro.

Spółka podała, że przychody wzrosły o 17,7 proc. rdr przy założeniu stałych kursów walutowych oraz o 17,1 proc. przy kursach rzeczywistych. Zysk przed opodatkowaniem spadł o 32,7 proc. rdr.

Spółka tłumaczy, że spadek zysku wynika z inwestycji w sklepy, ekspansji i związanych z tym kosztów łańcucha dostaw wraz ze wzrostem inflacji i kosztów odsetkowych.

Wzrost przychodów LFL grupy wyniósł w całym roku obrotowym 6 proc. przy założeniu stałych kursów walutowych wobec 5,2 proc. wzrostu rok wcześniej. W sieci Pepco LFL wzrost wyniósł 6,3 proc., a w Poundland Group o 5,6 proc.

Pepco Group spodziewa się poprawy marży brutto w trakcie 2024 r.

"Wybiegając myślami w przyszłość do 2024 r., pragnę zauważyć, że pomimo spodziewanej kontynuacji krótkoterminowych wyzwań sprzedażowych w całej branży, spoglądamy w nadchodzący rok z ostrożnym optymizmem ze względu na niedawno opublikowane dane wskazujące na spodziewane złagodzenie niektórych źródeł presji na budżety gospodarstw domowych, szczególnie w Europie Środkowo-Wschodniej. Spodziewamy się również poprawy marży brutto w trakcie roku, a nawet już teraz dostrzegamy zachęcające sygnały w tym zakresie" - powiedział, cytowany w komunikacie, Andy Bond.

W roku obrotowym 2022/23, zakończonym 30 września 2023 r., marża brutto wyniosła 40,1 proc., co oznacza spadek o 0,7 p.p.

"Pomimo trudnych warunków rynkowych, odnotowaliśmy kolejny rok strategicznego postępu i rekordowej sprzedaży w wysokości 5.649 mln euro w porównaniu z wyśrubowanymi już wynikami wypracowanymi rok wcześniej. Otworzyliśmy rekordową liczbę 668 nowych sklepów netto, głównie pod szyldem Pepco, w Europie ŚrodkowoWschodniej, ale także w Europie Zachodniej, przy czym liczba nowych sklepów w tym regionie zbliżyła się do połowy wszystkich uruchomionych – przy bardzo optymistycznych postępach w Europie Zachodniej, w szczególności w krajach takich jak Hiszpania i Włochy" - powiedział Andy Bond.

"Biorąc to wszystko pod uwagę nasze ogólne wyniki przyjęliśmy z mieszanymi uczuciami ze względu na dość rozczarowującą wielkość zysku. Zgodnie z informacjami, które przedstawiliśmy podczas Dnia Rynków Kapitałowych w październiku, podejmujemy zdecydowane działania aby temu zaradzić oraz zmierzamy do realizacji naszej strategii zapewnienia bardziej systematycznego wzrostu sprowadzającej się do hasła +robić mniej, by osiągnąć więcej+, z większym naciskiem na poprawę rentowności i generowanie gotówki" - dodał.

Grupa poinformowała, że planuje otwarcie co najmniej 400 nowych sklepów netto we wszystkich formatach w roku obrotowym 2024. Jak podano, największa ich liczba dotyczyć będzie sieci Pepco.

Łączna liczba sklepów grupy na koniec roku obrotowego 2023 wyniosła 4.629, tj. zwiększyła się o 668 nowych sklepów netto, co oznacza wzrost o 16,9 proc. rdr.

Zadłużenie netto na koniec roku obrotowego 2023 wyniosło 411 mln euro (przed MSSF 16), wskaźnik długu do EBITDA (przed MSSF 16) wyniósł 1,0x.

(PAP Biznes), #PCO

pel/

Zobacz także: Pepco Group NV - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: