Przejdź do treści

udostępnij:

Budowa terminala przeładunkowego Orlenu w Gdańsku na półmetku

Prace przy budowie terminala przeładunkowego Orlenu w Gdańsku są zaawansowane w 50 proc. - poinformował koncern w komunikacie prasowym. Inwestycja umożliwi docelowo przeładunek ok. 2 mln ton produktów paliwowych rocznie.

Równolegle realizowana jest budowa hydrokrakingowego bloku olejowego, który zwiększy możliwości przerobu ropy i pozwoli na wprowadzenie nowych kategorii zaawansowanych produktów olejowych.

 

"Budowa terminala na Martwej Wiśle, zwiększy możliwość dostaw biokomponentów do produkcji paliw zgodnie z unijnymi regulacjami. Jednocześnie pozwoli gdańskiej rafinerii na eksport olejów bazowych II generacji, których produkcja będzie możliwa, dzięki inwestycji w hydrokrakingowy blok olejowy. Jego uruchomienie otworzy przed gdańską rafinerią nowe rynki i znacząco poprawi jej konkurencyjność" – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, prezes Orlenu Daniel Obajtek.

 

Za budowę terminala odpowiada sopocka Grupa NDI. Jak podano, zaawansowanie poszczególnych zadań w części terminalowej wynosi około 60 proc., a w części rafineryjnej 50 proc.

 

Wartość kontraktu na budowę terminala to około 500 mln zł. Inwestycja rozpoczęła się w styczniu 2023 r., a jej zakończenie planowane jest na 2025 r.

 

Orlen planuje także kolejne inwestycje w rafinerii w Gdańsku. Do końca 2027 r. na terenie zakładu powstanie instalacja produkująca niskoemisyjny wodór z wykorzystaniem elektrolizera o mocy 1 MW. W ramach inwestycji powstanie również farma fotowoltaiczna o mocy 1 MW, system zarządzania energią oraz system odzysku ciepła odpadowego.

(PAP Biznes), #PKN

 

doa/ asa/

Zobacz także: Orlen SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: