Przejdź do treści

udostępnij:

Rynek leasingu w 2024 roku wzrośnie o 16 proc. rdr – ZPL

Łącznie aktywa sfinansowane przez firmy leasingowe w 2024 roku mogą przekroczyć 118 mld zł, czyli wzrosną 16 proc. rdr - podał w środę Związek Polskiego Leasingu. Siłą napędową rynku mają być już nie tylko pojazdy lekkie, ale także pozostałe segmenty rynku.

Według ekspertów ZPL 2024 rok przyniesie rozwój gospodarczy oparty na wydatkach konsumentów i rosnących inwestycjach firm, co wyraźnie będzie wspierało wyniki rynku leasingu.

"W 2023 roku branża leasingowa wspięła się na niezdobyty dotąd szczyt, osiągając poziom ponad 100 mln sfinansowanych inwestycji w jednym roku. A rok 2024 ma być jeszcze lepszy" - powiedziała, cytowana w komunikacie prasowym, prezes ZPL Monika Constant.

W 2023 roku aktywa sfinansowane przez firmy leasingowe wyniosły 102,5 mld zł, co oznaczało wzrost o 16,3 proc. rdr.

Cytowany w komunikacie Paweł Pach, prezes PKO Leasing podał, że branża mocno liczy na pozytywny przełom w 2024 r. dzięki dopuszczeniu formy dokumentowej jako równoprawnej podczas zawierania umowy leasingu. Zmiana ta ma sprawić, że finansowanie zewnętrzne stanie się dla przedsiębiorcy wygodniejsze.

Jego zdaniem 2024 rok niesie za sobą zmiany, które mogą mieć też negatywne konsekwencje dla branży.

"Zmiany prawne, które weszły w życie dokładnie miesiąc temu, czyli 7 stycznia 2024 r., wpłyną na proces ofertowania i finansowania klientów działających na zasadzie jednoosobowej działalności gospodarczej. W szczególny sposób dotyczy to rolników, czyli osób fizycznych prowadzących gospodarstwo rolne. Rolnikom ograniczony został dostęp do finansowania, a na firmy leasingowe nałożono szereg dodatkowych wymagań. Może to prowadzić do wyraźnego zwiększenia kosztów tego produktu. Z perspektywy naszych klientów, działanie to jest nierynkowe i wprowadza w tym segmencie duże turbulencje" - powiedział Pach.

Wiodącym sektorem dla polskiej branży leasingowej jest finansowanie pojazdów lekkich. W ujęciu kwotowym jest to 48,9 proc. całego rynku, a razem z pojazdami ciężarowymi - 70,9 proc. Maszyny i inne urządzenia były przedmiotem około jednej czwartej wartości umów (24,4 proc.), a inne transakcje (razem z nieruchomościami) osiągnęły niemal 5 proc.

"Największą (48,5 proc.) grupą klientów są mikrofirmy, czyli klienci o obrotach do 5 mln zł. Klienci więksi, o obrotach od 5 do 20 mln zł. stanowią dziś 20,2 proc., a 29,2 proc. udziału w strukturze klientów firm leasingowych mają firmy o obrotach powyżej 20 mln zł" - podał Pach.

W grupie pojazdów lekkich 85 proc. to pojazdy osobowe, natomiast 15 proc. pojazdy dostawcze i ciężarowe do 3,5 tony DMC.

Wśród pojazdów ciężarowych, leasingiem najczęściej finansowany jest zakup ciągników siodłowych (54 proc.), naczep i przyczep (22 proc.), pojazdów powyżej 3,5 tony DMC (19 proc.) oraz autobusów (5 proc.). Natomiast na rynku maszyn leasingiem najczęściej finansowano maszyny rolnicze (24,7 proc.), sprzęt budowlany (17,5 proc.), maszyny do produkcji tworzyw sztucznych i obróbki metali (12,6 proc.), sprzęt medyczny (5,1 proc.) i maszyny spożywcze (3,5 proc.).

Związek Polskiego Leasingu (ZPL) to organizacja reprezentująca 90 proc. rynku leasingu w Polsce, która skupia 32 podmioty – firmy leasingowe oraz Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów.(PAP Biznes)

seb/ osz/

udostępnij: