Przejdź do treści

udostępnij:

Skorygowana EBITDA Unimotu w IV kwartale spadła do 41 mln zł, blisko konsensusu (opis)

Szacowana wstępnie skorygowana EBITDA Unimotu w czwartym kwartale 2023 roku spadła do 41 mln zł z 233,9 mln zł przed rokiem, a wpływ na ten wynik miała trudna sytuacja na krajowym rynku oleju napędowego - poinformował importer paliw ciekłych i gazowych. Analitycy ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się skorygowanej EBITDA na poziomie 43,4 mln zł.

Skorygowana EBITDA to wynik skorygowany o szacunkową wycenę zapasu obowiązkowego paliw płynnych i gazowych, uzasadnione przesunięcia w czasie kosztów i przychodów oraz zdarzenia jednorazowe.

EBITDA liczona jako zysk przed odliczeniem odsetek, podatków i amortyzacją wyniosła w czwartym kwartale 54,7 mln zł, a rok wcześniej było to 228,2 mln zł.

Szacowane przychody ogółem Unimotu sięgnęły w czwartym kwartale 2,17 mld zł wobec 3,68 mld zł rok wcześniej. Konsensus PAP Biznes zakładał przychody w wysokości 3,25 mld zł.

Unimot nie podał szacowanego zysku netto. Analitycy spodziewają się, że wyniósł on 13,3 mln zł.

Główny wpływ na skonsolidowaną EBITDA skorygowaną w IV kwartale 2023 r. miała utrzymująca się, przez większą część ostatniego kwartału 2023 r., sytuacja na rynku oleju napędowego charakteryzująca się tym, że krajowe notowania oleju napędowego były na poziomach nieodzwierciedlających, tzn. poniżej, światowych notowań tego produktu.

Konsekwencją tego było ograniczenie obrotu olejem napędowym na rynku polskim. grupa w tym okresie koncentrowała się na eksporcie paliw na Ukrainę; realizacji zobowiązań na dostawy oleju napędowego, które zostały - we wcześniejszym okresie - zaciągnięte przez grupę Unimot wobec krajowych kontrahentów oraz dostarczaniu - zgodnie z umowami - oleju napędowego do sieci stacji AVIA.

"Zarząd Unimotu dokonał analizy wpływu powyższych negatywnych warunków na sytuację finansową Grupy Unimot, z której wynika, że utracił korzyści rzędu 72,0 mln zł, co nie wystąpiłoby, gdyby otoczenie rynkowe w IV kwartale 2023 r. nie odbiegało w znacznym stopniu od typowych warunków obrotu olejem napędowym" - napisano w komunikacie.

Pozytywnie do wyniku kontrybuowały przejęte w 2023 r. aktywa, tj. spółki: Olavion, Unimot Commodities, Unimot Terminale, Unimot Infrastruktura, Unimot Bitumen, RCEkoenergia oraz Unimot Aviation. Wypracowały one w IV kwartale 2023 r. wynik EBITDA skorygowana na poziomie 54 mln zł.

"Czwarty kwartał 2023 r. to kolejny okres wyzwań związanych z otoczeniem rynkowym, ale także i efektywnego wykorzystania szans. Nie byłoby to możliwe bez wcześniej podjętych strategicznych i operacyjnych decyzji biznesowych. Pozytywne efekty w skali całej grupy Unimot widać przede wszystkim w dywersyfikacji biznesu. Wszystkie przejęte w 2023 r. wypracowały ok. 54 mln zł skorygowanej EBITDA i jest to wynik, który bardzo nas cieszy" - powiedział prezes Unimotu Adam Sikorski.

"W segmencie gazu ziemnego wypracowaliśmy EBITDA na poziomie 25,5 mln zł. Z drugiej strony wyniki Grupy Unimot były pod presją krajowych cen oleju napędowego, która powodowała brak rentowności importu tego produktu. Podobnie jak w III kwartale koncentrowaliśmy się na tych obszarach biznesowych, które przynosiły zysk, czyli eksporcie i obsłudze kontraktów krajowych opartych na notowaniach Platts. Mam nadzieję, że w 2024 r. sytuacja wróci do normy rynkowej i będziemy mogli z zyskiem realizować działalność importową" - dodał.

Jeśli chodzi o wyniki operacyjne wypracowane w IV kwartale 2023 r. przez Grupę Unimot w segmentach, które do 2022 r. stanowiły główne źródło przychodów Grupy Unimot, według wstępnych szacunków Grupa wypracowała wolumen sprzedaży oleju napędowego, benzyn i biopaliw na poziomie 441,6 tys. m3 (wzrost o 1 proc. r/r) oraz zwiększyła sprzedaż gazu LPG o 17 proc. r/r do 74 tys. ton.

Grupa Unimot jest niezależnym importerem paliw ciekłych i gazowych w Polsce. Od grudnia 2016 roku spółka należy do stowarzyszenia AVIA International, dzięki czemu jako pierwsza uzyskała prawo do budowania i rozwoju sieci stacji paliw AVIA w Polsce i w Ukrainie. Unimot specjalizuje się w hurtowej sprzedaży oleju napędowego oraz dystrybucji pozostałych paliw płynnych, zarówno na terenie kraju, jak i poza jego granicami.

W kwietniu 2023 r. Grupa Unimot sfinalizowała transakcję przejęcia aktywów Lotos Terminale (obecnie Unimot Terminale), w tym 9 terminali paliwowych i dwóch zakładów produkcji asfaltu. Firma rozwija także segment fotowoltaiki, m.in. pod marką AVIA Solar, oraz inwestuje w kolejne sektory OZE.

Spółka notowana jest na głównym parkiecie warszawskiej giełdy.

(PAP Biznes), #UNT

pr/

Zobacz także: Unimot SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: