SFD planuje wzrost sprzedaży i osiągnięcie zysku netto w 2024 roku (wywiad) | StrefaInwestorow.pl
Inwestowanie w obligacje 2024 - pomóż w rozwoju Strefy Inwestorów: Prosimy o wypełnienie krótkiej ankiety na temat inwestowania... Kliknij tutaj, aby wypełnić ankietę
Obrazek użytkownika Wiadomości
18 mar 2024, 11:19

SFD planuje wzrost sprzedaży i osiągnięcie zysku netto w 2024 roku (wywiad)

SFD planuje dalszy rozwój oferty produktowej i chce w 2024 roku zwiększać sprzedaż oraz wypracować zysk neto – poinformował PAP Biznes w wywiadzie prezes Mateusz Pazdan. Dodał, że osiągnięcie 600 mln zł przychodów i 10 proc. marży EBITDA to perspektywa 2028 roku.

"W bieżącym roku planujemy poprawę sprzedaży i osiągnięcie zysku netto. Przygotowaliśmy nowe projekty z sieciami handlowymi, które powinny zwiększać naszą sprzedaż w tym kanale. Pod koniec 2023 roku zamknęliśmy kilka sklepów własnych, idziemy w model franczyzowy, który jest dla nas bardziej rentowny. Na chwilę obecną mamy 94 sklepy" - powiedział Pazdan.

Prezes liczy, że spółka powróci do poprawy wyników po zakończeniu reorganizacji, choć w styczniu odnotowała jeszcze 7 proc. spadek przychodów.

"Mamy wiele projektów, które mają ograniczyć koszty działalności operacyjnej. Niestety w pierwszym kwartale 2024 roku musieliśmy zmniejszyć zatrudnienie o około 10 proc. pracowników biurowych. Negocjujemy ceny produktów z dostawcami, ograniczyliśmy również usługi obce" - powiedział prezes.

"W związku z tym, że idziemy w kierunku franczyzy, to dynamika wzrostu przychodów w krótkim okresie może być trochę niższa, ale przełoży się to na wyższą rentowność kanału offline. Po zmniejszeniu liczby własnych sklepów stacjonarnych obniżą się nasze koszty stałe" - dodał.

Według wstępnych wyliczeń spółka w lutym 2024 roku zrealizowała przychody na poziomie ok. 29,1 mln zł, co stanowi wzrost o 2 proc. rdr. Narastająco od stycznia do lutego tego roku przychody wyniosły 59,84 mln zł, czyli były mniejsze o 3 proc.

SFD, który zajmuje się handlem odżywkami, suplementami diety i żywnością dietetyczną, zapowiada dalszy rozwój oferty produktowej.

"Nie zwalniamy tempa, jeśli chodzi o wprowadzanie nowych produktów, mamy całą listę innowacji na rynku polskim i co tydzień będziemy je wprowadzać do oferty. Rozwijamy gamę produktów, które będą dostępne w sieciach handlowych. Chcemy wejść do sieci handlowych m.in. z naszym nowym produktem w postaci wody kolagenowej. Wprowadzamy również nowe produkty do oferty dostępnej w e-commerce" - podkreślił Pazdan.

SFD prowadzi sprzedaż poprzez własne sklepy, platformy e-commerce oraz w sieciach handlowych.

"Kanał e-commerce jest strategiczny zgodnie z naszymi planami rozwoju, będziemy chcieli utrzymać jego 50 proc. udział w naszych przychodach. Sprzedaż na rynku ukraińskim szła bardzo dobrze w ubiegłym roku. Aktualnie dynamika trochę się zmniejszyła. Są jednak inne rynki, które nas bardzo pozytywnie zaskakują w tym roku. Nasze produkty są dostępne w formacie własnego e-commerce na 7 rynkach, a ogólnie na ponad 30 rynkach. Myślę, że tak jak wspominałem, ten rok będzie upływał bardziej pod kątem optymalizacji kosztów i procesów. Nie jestem przekonany, czy w tym roku podejmiemy decyzję o wejściu na nowy rynek zagraniczny, ale nie wykluczam też tego" - powiedział prezes.

Spółka prowadzi sprzedaż i marketing w Polsce, Czechach, Rumunii, Austrii, na Słowacji i Węgrzech. Latem 2023 roku rozpoczęła sprzedaż w Ukrainie.

"W 2023 roku zmierzyliśmy się jednocześnie z wieloma dużymi wyzwaniami związanymi z cenami surowców, jakością produktów oraz ogólnym obniżeniem popytu na całym rynku na część produktów z naszej oferty. Pomimo bezprecedensowych wyzwań w 2023 roku przychody wzrosły o blisko 6 proc. do 344 mln zł. Wypracowaliśmy 9 mln zł EBITDA, co nie było wynikiem w pełni zadowalającym dla nas i dla akcjonariuszy" - powiedział Pazdan.

"Taki poziom EBITDA wynikał przede wszystkim ze spadku sprzedaży w IV kwartale, ze zwiększonych wydatków marketingowych oraz 8-krotnego wzrostu kosztów związanych z badaniami naszych produktów, ze względu na konieczność weryfikacji surowców. Sprostaliśmy wyzwaniom dzięki reorganizacji systemu nadzoru jakości i udanym kampaniom wizerunkowym marki SFD oraz przede wszystkim przygotowując strategie produktowe i sprzedażowe na kolejne kwartały oraz plan wdrażania oszczędności w spółce" - dodał.

SFD w ubiegłym roku w e-commerce w Polsce i e-commerce sklepów zagranicznych odnotował wzrost sprzedaży.

"Na koniec 2023 roku 54 proc. naszej sprzedaży stanowiły właśnie przychody z własnego e-commerce. Z kolei przychody z sieci handlowych były w zeszłym roku dużo niższe, stąd przygotowanie nowej strategii obecności w tym kanale sprzedaży, zarówno pod względem zwiększania liczby kategorii produktowych, jak i strategii marketingowej dla nich. Nasza sprzedaż rosła do wakacji. We wrześniu okazało się, że normy metali ciężkich w niektórych partiach produktów kreatynowych zostały przekroczone. Aktualnie badamy wszystkie nasze produkty, aby ta sytuacja nigdy się nie powtórzyła" - podkreślił prezes.

W 2023 roku spółka miała 4,1 mln z straty netto wobec 1,5 mln zł zysku netto rok wcześniej.

"Rok 2023 trochę nas przyhamował w ambitnych planach rozwoju. Nadal planujemy osiągniecie 600 mln zł przychodów i 10 proc. marży EBITDA, ale myślę, że to perspektywa bardziej 2028 roku. Zakładam, że po tych optymalizacjach, jeżeli będziemy już poukładani procesowo, to możemy zacząć myśleć o przejściu na rynek główny giełdy. Wrócimy do tego tematu w 2025 roku, wiele zależy od tego, jak się zakończy bieżący rok" - zapowiedział Pazdan.

(PAP Biznes), #SFD

epo/ gor/

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Ostatnie wiadomości

Pełna treść dostępna jest tylko dla płatnych abonentów StrefaInwestorow.pl.

Zamów abonament Zaloguj się

Rejestracja w serwisie Strefa Inwestorów

Rejestracja w serwisie Strefa Inwestorów odbywa się w ramach naborów. Ostatni nabór odbył się w styczniu 2024 r. W tej chwili dołączenie do społeczności inwestorów nie jest możliwe.
Jeżeli zależy Ci na dostępie do praktycznej wiedzy o inwestowaniu, zapisz się na listę adresową czytelników darmowego e-booka "Jak analizować wykresy giełdowe". Zostawiając swój adres e-mail umożliwisz mi poinformowanie Cię o możliwości rejestracji, kiedy odbędzie się kolejny nabór do serwisu.

Jak analizować wykresy giełdowe

W razie pytań lub wątpliwości możesz pisać na adres: Pawel@StrefaInwestorow.pl (link sends e-mail).

Oto, co zyskujesz dołączając teraz do Strefy Inwestorów:
  • Blog inwestorski - najlepsza wiedza i doświadczenia z moich 19 lat nieprzerwanego inwestowania na GPW (analiza rynku i przede wszystkim akcji spółek notowanych na GPW), a w tym:
    • Komentarze giełdowe - omówienie sesji giełdowej - indeksy i wybrane spółki
    • Podsumowanie tygodnia - komentarz weekendowy - zobacz przykładowy wpis
  • Edukacyjny portfel inwestycyjny Strefy Inwestorów – praktyczne przykłady inwestowania w akcje, głównie z GPW w oparciu o analizę wykresów.
  • Edukacyjny portfel "Petard" – praktyczne przykłady inwestowania w akcje spółek z GPW w oparciu o analizę fundamentalną.
  • Wpisy w blogu inwestorskim Ewy Walkowiak "W poszukiwaniu sygnałów" - techniki DiNapoli'ego na GPW.
  • Wpisy w blogu inwestorskim Tomasza Krynickiego "Impuls i korekta" - w poszukiwaniu okazji inwestycyjnych.
  • Wpisy w blogu inwestorskim Rafała Irzyńskiego "Fundamenty i Spekulacja" - w poszukiwaniu okazji inwestycyjnych.
  • Podcast "21% Rocznie EXTRA | Jak inwestować" - cotygodniowe omówienie sytuacji wybranych spółek z polskiej giełdy w przystępnej formie audio.
  • Pakiet Środy z Siłą Relatywną (SzSR), a w nim:
  • Artykuły edukacyjne - praktyczna wiedza w przystępnej formie, gotowa do zastosowania.
  • Dostęp do bieżących dyskusji w gronie innych inwestorów giełdowych.
Bonusy:
  • BONUS SPECJALNY ①: Miesięczny abonament w Sindicator.net - całkowicie bezpłatny dostęp do skanera rynku giełdowego na 1 miesiąc (dostępny od 30 czerwca 2024 r.).
  • BONUS SPECJALNY ②: WIDEO: Inwestowanie w wartość i inwestowanie we wzrost