Zysk netto grupy Kino Polska TV wzrósł w '23 zgodnie z szacunkami o 9 proc. do 51,9 mln zł
Grupa Kino Polska TV wypracowała w 2023 roku 51,9 mln zł zysku netto, o 9 proc. więcej niż rok wcześniej - podała spółka w komunikacie prasowym. Wynik był zgodny z przedstawionymi wcześniej szacunkami.
Przychody z umów z klientami zwiększyły się, zgodnie z szacunkami, w ubiegłym roku o 3,3 proc. do 294,2 mln zł, głównie za sprawą wzrostu przychodów z nadawania kanałów płatnych i sprzedaży praw licencyjnych.
Przychody z emisji zwiększyły się o 3,2 proc. rdr i stanowiły 51,2 proc. całkowitej sprzedaży grupy. Wpływy z reklam zwiększyły się 0,2 proc. rdr, a ich udział w przychodach ogółem stanowił 36,4 proc. Przychody na rynkach międzynarodowych wyniosły 103,4 mln zł (+5,9 proc. rdr) i stanowiły 35,1 proc. całkowitych przychodów grupy.
EBIT, zgodnie z szacunkami, wzrósł o 9 proc. do 66,5 mln zł. Marża EBITDA wyniosła 42,2, podobnie jak rok wcześniej.
"W 2023 roku Grupa Kino Polska odnotowała wzrosty wszystkich kluczowych wskaźników finansowych. Zwiększyliśmy przychody i pierwszy raz w historii Grupy przekroczyliśmy poziom 50 mln zł rocznego zysku netto. Do wzrostu przyczyniły się przede wszystkim wyniki kanałów filmowych marki FilmBox oraz kanałów tematycznych i sprzedaż praw licencyjnych. Warto także zwrócić uwagę, na nasze rosnące przychody w segmencie Produkcji kanałów telewizyjnych, które są efektem produkcji kanałów zagranicznych dla Grupy CANAL+. To obecnie jeszcze stosunkowo niewielki, ale dynamicznie rozwijający się segment naszej działalności, w którym widzimy potencjał biznesowy" – powiedziała, cytowana w komunikacie prasowym, Katarzyna Woźnicka, członkini zarządu Grupy Kino Polska, CFO oraz COO w SPI International .
Średni udział kanałów Grupy w oglądalności widowni komercyjnej na koniec 2023 r. wyniósł 2,55 proc. (SHR proc., All 16-59, live), tj. o 5,2 proc. mniej rdr.
Na koniec 2023 r. największy udział w przychodach Grupy Kino Polska miał segment Kanały filmowe marki FilmBox i kanały tematyczne (+4 proc. rdr), gdzie znaczna część wyniku generowana jest na rynkach międzynarodowych.
W ubiegłym roku segment Stopklatka obniżył przychody rdr do poziomu 43,9 mln zł (-1 proc. rdr). Według spółki, tym segmencie nadal widoczny był wpływ zmian regulacyjnych. Porównując wyniki samego czwartego kwartału 2023 r., Stopklatka zanotowała wzrost przychodów o 0,5 mln zł r/r (+4,4 proc. rdr).
Kanały marki Kino Polska wygenerowały przychody w wysokości 33,5 mln zł, tj. o 10,1 mniej niż rok wcześniej. Miało to związek głównie z niższą oglądalnością rdr, co przełożyło się na spadki przychodów z reklamy. Ten segment notuje stabilny poziom kosztów, co pozwala grupie zachowywać wysoką rentowność w tym obszarze.
Nowe premierowe propozycje i zmiana strategii programowej przyciągnęły nowych widzów i korzystnie wpłynęły na przychody segmentu Zoom TV, który zwiększył swoje przychody o 10,1 proc. rdr do poziomu 26,4 mln zł.
Segment Produkcja kanałów telewizyjnych wygenerował w 2023 roku przychody w wysokości 4,4 mln zł (+123,2 proc. rdr), co wynika przede wszystkim z produkcji kanałów zagranicznych dla Grupy CANAL+. Segment sprzedaż praw licencyjnych na koniec 2023 r. wzrósł do 30 mln zł (+9,6 proc. rdr).
Na koniec 2023 r. stan środków pieniężnych Grupy wynosił 24,7 mln zł, już po uwzględnieniu faktu, że w 2023 r. Grupa Kino Polska udzieliła pożyczki typu cash-pool podmiotowi powiązanemu SPI International BV w kwocie 36,9 mln zł.
Jak podano w komunikacie prasowym, to element systemu funkcjonującego w ramach Grupy SPI International, który pozwala na efektywne wykorzystanie gotówki generowanej w ramach grupy na realizację jej dalszych celów biznesowych. Z takiego rozwiązania – gdyby zaistniała taka konieczność – mogłaby skorzystać również Grupa Kino Polska. Grupa Kino Polska na koniec 2023 r. niemal nie miała zobowiązań wynikających z kredytów czy pożyczek.
"Bycie częścią SPI International i szerzej, Grupy CANAL+, pozwala Grupie Kino Polska systematycznie umacniać pozycję na rynku medialnym, a także zwiększać wyniki finansowe. Wspólnie z CANAL+ wypracowaliśmy już kilka obszarów synergii i w dalszym ciągu pracujemy nad kolejnymi. Przykładem może być m.in. współpraca w zakresie produkcji kanałów telewizyjnych na rynki zagraniczne. Grupa Kino Polska dysponuje odpowiednim zespołem, zapleczem technicznym oraz posiada wieloletnie doświadczenie w tworzeniu i zarządzaniu kanałami, by rozwijać się dalej w tym obszarze" – powiedział, cytowany w komunikacie, Erwan Luherne, członek zarządu Grupy Kino Polska oraz CEO SPI International.
Na koniec 2023 r. kanały Grupy Kino Polska osiągnęły łączny udział w oglądalności widowni komercyjnej na poziomie 2,55 proc., co oznacza spadek na poziomie 5,2 proc. w porównaniu z 2022 r. (SHR proc., All 16-59, live).
Stopklatka osiągnęła udział w oglądalności widowni komercyjnej na poziomie 1,17 proc., co oznacza spadek o 6,4 proc. rdr (SHR proc., All 16-59, live).
Oglądalność Zoom TV, drugiego kanału naziemnego Grupy, wzrosła o 6,6 proc. rdr, przez co kanał ten zyskał udział 0,65 proc. oglądalności (SHR proc., All 16-59).
Kanał Kino Polska wypracował udział w oglądalności widowni komercyjnej na poziomie 0,40 proc. (-18,4 proc. rdr) (SHR proc., All 16-59, live), a Kino Polska Muzyka 0,06 proc. (SHR proc., All 16-59; live) (-25 proc. rdr). Udział Kino TV w oglądalności widowni komercyjnej wyniósł 0,26 proc. (SHR proc., All 16-59, live), co oznacza wzrost o 4 proc. rdr.
(PAP Biznes), #KPLepo/ osz/