Inter Cars celuje w 15-17 proc. zwyżkę sprzedaży i przebicie 20 mld zł przychodów grupy w '24 (wywiad) | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Wiadomości
17 kwi 2024, 11:51

Inter Cars celuje w 15-17 proc. zwyżkę sprzedaży i przebicie 20 mld zł przychodów grupy w '24 (wywiad)

Inter Cars chciałby w 2024 roku zwiększyć sprzedaż o około 15-17 proc. i przekroczyć 20 mld zł przychodów - poinformował PAP Biznes w wywiadzie członek zarządu Piotr Zamora. Dodał, że pod koniec 2024 roku rozpocznie działalność operacyjną nowa spółka grupy w Albanii.

"Dynamika pierwszych dwóch miesięcy 2024 była pozytywna i zgodna z naszymi ambicjami. Niższa dynamika w marcu 2024 r. wynikała przede wszystkim z liczby dni roboczych oraz znaczącego umocnienia kursu złotego wobec euro, w porównaniu do analogicznego kursu w roku ubiegłym. Jako grupa przewidujemy, że nadal osiągniemy nasze cele zgodnie z ambicjami, które komunikowaliśmy na początku roku" - powiedział członek zarządu.

"W całym 2024 roku powinniśmy utrzymać dynamikę wzrostu sprzedaży grupy na zapowiadanym wcześniej poziomie około 15-17 proc. Oznacza to, że powinniśmy w 2024 roku przebić granicę 20 mld przychodów" - dodał.

Zamora ocenił, że kwiecień upływa dobrze, zgodnie z tegorocznymi ambicjami i grupa pokaże wzrost przychodów.

Skonsolidowane przychody Inter Cars w marcu 2024 roku wyniosły 1.532,6 mln zł, co oznacza spadek rdr o 2,4 proc. Narastająco od początku roku grupa wypracowała 4.388 mln zł przychodów, czyli o 7,6 proc. więcej niż rok wcześniej.

W całym 2023 r. Inter Cars szacuje skonsolidowane przychody ze sprzedaży na 18,03 mld zł (wzrost o ok. 18 proc. rdr). Spółka opublikuje raport roczny za 2023 rok 25 kwietnia 2024 roku.

"Warto, również zauważyć, że Inter Cars od dłuższego czasu notuje znacznie większe wzrosty sprzedaży niż największe firmy z branży z Europy Zachodniej, co naszym zdaniem wynika z modelu biznesowego Inter Cars i znaczących przewag naszych lokalnych spółek dystrybucyjnych. Na wielu rynkach rośniemy szybciej niż konkurencja, więc konsolidujemy rynek. Jest to wynikiem szerokości oferty, dostępności oferty oraz serwisu sieci filialnej" - powiedział członek zarządu.

"Naszym zdaniem fundamenty naszej branży są nadal mocne i nie przewidujemy istotnych zmian w naszej strategii. Sprzyja nam rosnący park samochodowy i stale rosnący średni wiek pojazdów. Od strony sprzedażowej dalej rozszerzamy naszą ofertę, poprawiając jednocześnie standard obsługi klienta. Wierzymy, że naszą kluczową przewagą jest sieć filialna" - dodał.

Na koniec września 2023 r. grupa miała 384 filie za granicą i 247 w Polsce. W 2023 roku grupa uruchomiła łącznie 17 zagranicznych filii i trzy w Polsce.

"Jesteśmy w trakcie uruchamiania kolejnych spółek w innych krajach Europejskich np. w Albanii. Poprzez inwestycje i budowę lokalnej sieci sprzedaży jesteśmy w stanie dotrzeć bezpośrednio do warsztatu samochodowego i w ten sposób budujemy długotrwałą przewagę konkurencyjną" - powiedział Zamora.

Dodał, że spółka w Albanii wystartuje operacyjnie pod koniec 2024 roku. W bieżącym roku tempo przyrostu filii grupy powinno być podobne do 2023 roku.

Grupa Inter Cars ma obecnie 21 spółek dystrybucyjnych, w tym w Albanii, która nie działa jeszcze operacyjnie.

Członek zarząd poinformował, że Inter Cars widzi nadal duże pole do poprawy po stronie kosztowej.

"Nasze wewnętrzne procesy są w trakcie optymalizacji, inwestujemy w ich uproszczenie i automatyzację, ale na efekty będziemy musieli poczekać. Niemniej jednak, jeżeli dynamika sprzedaży w drugiej części roku okazałaby się niższa od naszych oczekiwań, skorygujemy nasze działania do przejściowego trendu w sprzedaży" - zapowiedział.

"Nadal naszą ambicją jest, aby koszty rosły wolniej niż nasze przychody w 2024 roku" - dodał.

Według szacunków zysk netto grupy w 2023 roku spadł o 6 proc. do 700 mln zł.

"W 2024 roku planujemy na dywidendę przeznaczyć około 10 mln zł. Nieduża dywidenda wynika z tego, że zakładamy szybki wzrost sprzedaży i planujemy dalsze inwestycje, żeby utrzymać ścieżkę wzrostu biznesu powyżej rynku. Wchodzimy w nowe segmenty, mamy ekspansję geograficzną" - podkreślił członek zarządu.

Inter Cars wypłacił z zysku za 2022 rok dywidendę w wysokości 10 mln zł, czyli 0,71 zł na akcję.

Zamora podtrzymał wcześniejsze zapowiedzi, że w ciągu 5 lat grupa planuje zainwestować 1,6 mld zł, z czego na rozbudowę magazynu centralnego w Zakroczymiu przypadnie 270 mln zł a 300 mln zł na magazyn w Rumunii, z czego 150 mln zł w 2024 roku. Grupa będzie w Rumunii wynajmować magazyn, a inwestycje przeznaczy na jego zautomatyzowane wyposażenie.

"Poprzez nasze inwestycje w logistykę przygotowujemy firmę na duże kolejne wzrosty, gdyż wierzymy, że sytuacja rynkowa dla dystrybutorów IAM jest w najbliższych latach bardzo korzystna i kontynuujemy nasze inwestycje w rozbudowę logistyki (automatyka, nowe magazyny). Nasz nowy magazyn w pełni zrobotyzowany zostanie oddany do użytku we wrześniu 2024. Obecnie jesteśmy również w trakcie przygotowania całkowicie zautomatyzowanego magazynu w Rumunii, magazyn ten będzie dwa razy większy od obecnego i odciąży operacyjnie magazyny w Zakroczymiu oraz w Sosnowcu" - powiedział.

"W ostatnim miesiącach uruchomiliśmy nowy system informatyczny dla naszej niemieckiej spółki dystrybucyjnej, obecnie jesteśmy w trakcie migracji klientów, oczekujemy dynamizacji sprzedaży na tym rynku" - dodał.

Inter Cars ma obecnie w Polsce 11 magazynów i 8 za granicą.

Spółka w 2023 roku rozpoczęła rozbudowę magazynu centralnego w Zakroczymiu, prowadzi również robotyzację przyjęcia towaru w jednym z zakroczymskich magazynów.

Ewa Pogodzińska

(PAP Biznes), #CAR

epo/ osz/

Zobacz także: Inter Cars SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Ostatnie wiadomości