Bio Planet w 2023 roku osiągnęła rekord sprzedaży i poprawiła wynik netto | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Wiadomości
25 kwi 2024, 11:34

Bio Planet w 2023 roku osiągnęła rekord sprzedaży i poprawiła wynik netto

Bio Planet S.A. w 2023 roku wypracowała 254,6 mln PLN przychodu ze sprzedaży towarów, usług i materiałów. Spółka wykazała zatem znaczący wzrost w stosunku do roku 2022 (w którym przychody wyniosły 201,4 mln zł), tak więc poprawiła wynik aż o 26,4 %. Wzrost sprzedaży przyniósł także umiarkowany wzrost zysku netto z poziomu 0,6 mln zł w 2022 r. do 0,9 mln zł w 2023 r. (+62,7 %). Całkowita spłata przejęć dobiegnie końca w styczniu 2026, co przełoży się na poprawę wskaźników finansowych, płynności oraz rentowności w kolejnych latach.

- „Mimo, iż wypracowaliśmy wyższy zysk netto w stosunku do 2022 r., z punktu widzenia Zarządu rentowność netto osiągnięta przez Spółkę nie osiągnęła satysfakcjonującego poziomu. Powodem tej sytuacji jest wzrost kosztów, odczuwalny na wielu płaszczyznach naszej działalności. W 2023 istotnie rosły wynagrodzenia oraz koszty usług obcych. Nie bez znaczenia były również koszty kredytów bankowych. Utrzymujące się na wysokim poziomie stopy procentowe znacznie obciążają nasz wynik netto. Wysoka jest także amortyzacja, która urosła praktycznie dwukrotnie w stosunku do 2022 roku. Powodem jest realizacja umowy przejęcia aktywów NaturaVenny. Zbudowaliśmy wysoki wolumen przychodów, a teraz będziemy pracować nad wypracowaniem w jego obrębie możliwie najlepszych wyników netto. Jestem przekonany, że i ten parametr poprawimy już w najbliższych kwartałach” – mówi Sylwester Strużyna, Prezes Zarządu Bio Planet S.A.

Obecny poziom zysku netto wynika przede wszystkim ze wzrostu kosztów działalności operacyjnej z poziomu 198 mln zł w 2022 r. do 251 mln, czyli o 27 % w raportowanym okresie 2023 roku. Szczególnie istotny jest tutaj wzrost amortyzacji z 1,4 mln zł w 2022 r., który urósł w 2023 do poziomu, aż 2,9 mln zł. Jest to wzrost o ponad 200%. Wyższe były również koszty usług obcych, wynagrodzeń i ubezpieczeń społecznych, które wzrosły z poziomu 48,4 mln zł w 2022 r. do 62,7 mln zł w 2023 r., czyli o 29,7%. – „Mając na uwadze powyższe czynniki, Zarząd Firmy rekomenduje nieprzeznaczanie w tym roku części zysku netto na dywidendę dla Akcjonariuszy. Zarząd rekomenduje przeznaczenie całego zysku netto za 2023 r. w wysokości 945 tys. zł na zwiększenie kapitału zapasowego” – podkreśla Sylwester Strużyna.

W wynikach finansowych za 2023 rok na szczególną uwagę zasługuje pozycja „przychody finansowe”. Spółka dokonuje znacznej części zakupów w walucie EUR i na skutek dodatnich różnic kursowych wypracowała dobry wynik na tej pozycji sięgający 1,78 mln zł. Z tego tytułu EBITDA Spółki pozostaje na niewysokim poziomie. – „EBITDA nie uwzględnia dodatnich różnic kursowychi. Warto o tym pamiętać w ocenie tego parametru przy naszej firmie. W 2024 r. zamierzamy koncentrować się na optymalizacji kosztów magazynu i logistyki, w tym na zwiększeniu efektywności pracy magazynierów. Naszym założeniem i z pełną determinacją będziemy do tego dążyć, jest wypracowanie w 2024 r. istotnie wyższego zysku netto” – dodaje Sylwester Strużyna.

Pod koniec 2022 r. Spółka zrealizowała inwestycje w nowe marki i obszary działalności obejmujące m.in. zakup marki NaturaVena. W 2023 r. Bio Planet efektywnie wprowadziła zakupione marki do swojej oferty handlowej, która powiększyła się do około 8.000 produktów. Proces selekcji marek i produktów był kosztowny, jednakże doprowadził do wyłonienia i pozostawienia w ofercie handlowej Bio Planet produktów o największym potencjale sprzedażowym. Istotnym krokiem w rozwoju Spółki stał się także rozwój usług dropshippingowych dla sklepów internetowych, który w końcowych miesiącach 2023 r. odpowiadał już za około 5 % przychodów ze sprzedaży Spółki.

W 2023 r. głównym kanałem sprzedaży Spółki pozostały sklepy specjalistyczne które stanowiły 54,2 % struktury sprzedaży. Natomiast najbardziej dynamiczny wzrost nastąpił w kanale sprzedaży jakim są sklepy ogólnospożywcze – z 8,3 % w 2022 r. do 17,0 % w 2023 r. Udział sklepów internetowych to obecnie 17,5 % i dotyczy wyłącznie sklepów, które nie prowadzą żadnej innej działalności niż sprzedaż internetowa. Według szacunków Bio Planet S.A., spośród pozostałych kanałów sprzedaży około 5,9 % zostało dostarczone do klientów ostatecznych poprzez internetowe kanały sprzedaży należące do Klientów prowadzących sprzedaż hybrydową (tj. zarówno stacjonarną, jak również internetową). Oznacza to, że łącznie towary reprezentujące 23,4 % sprzedaży Spółki trafiło do Klientów końcowych poprzez sprzedaż online. Udział eksportu pozostaje na stosunkowo niewielkim poziomie (3,8 %), jednakże Zarząd zwraca dużą uwagę na ten kierunek rozwoju ze względu na jego długoterminowe perspektywy wzrostu.

– „Wierzymy, że zarówno eksport, jak i sprzedaż internetowa to ważne kierunki dla dalszego stabilnego rozwoju Bio Planet. Zmiana struktury i społecznego profilu klienta to już widoczny trend nie tylko w naszej firmie, ale i na całym rynku spożywczym. Pandemia oczywiście przyspieszyła pewne procesy transformacji i zmianę w formacie dokonywania zakupów spożywczych, ale lockdowny stanowiły tylko katalizator do jeszcze większej popularyzacji, którą odczuwamy już na stałe w naszych wynikach” – wyjaśnia Sylwester Strużyna.

W 2022 r. Spółka rozpoczęła i zrealizowała pierwszy etap budowy nowoczesnych zakładów konfekcjonowania. Zakończono stan surowy zamknięty. – „Wznowienie budowy przewidywane jest po zebraniu odpowiednich środków finansowych. Takie decyzje będą podejmowane przy poprawie warunków makroekonomicznych, jak np. dużo niższe odsetki od kredytów lub istotny wzrost optymizmu konsumentów. Wstępnie planujemy pełne uruchomienie nowoczesnych zakładów konfekcjonowania pod koniec 2026 roku. Zakładamy, że przyczyni się to do zwiększenia potencjału produkcyjnego Spółki, obniżenia jednostkowych kosztów paczkowania, a także zwiększy potencjał logistyczny Bio Planet” – uzupełnia Sylwester Strużyna.

Źródło: Spółka, #BIP

Zobacz także: Bio Planet SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Ostatnie wiadomości