Grupa Action pracuje nad podniesieniem średniej wartości koszyka w sprzedaży detalicznej, a także nad optymalizacją kosztów marketingu - poinformowali przedstawiciele Action na konferencji prasowej. Spółka poszukuje kolejnych segmentów rynku spoza branży IT do akwizycji e-commerce.
"Rozwój automatyzacji, robotyzacji - mocno zastanawiamy się, jak dopasować strukturę firmy do wyzwań, które są przed nami. Można powiedzieć, że w naszej firmie już są pierwsze ofiary rozwoju sztucznej inteligencji jeżeli chodzi o redukcję zatrudnienia, AI wypiera etaty. Najbardziej to widać w obszarach marketingowych, bo tam AI bardzo dobrze działa. Generalnie przeprowadzamy proces zmiany struktury firmy, biorąc pod uwagę, jak się będzie zmieniał handel w przyszłości, co nam da automatyzacja, sztuczna inteligencja oraz jakie będą nowe pokolenia konsumentów - trzeba dostosować marketing" - powiedział Sławomir Harazin, wiceprezes zarządu.
"Patrząc na nasze projekty detaliczne to główne dwa nurty, nad którymi pracujemy to podniesienie średniej wartości koszyka w sprzedaży detalicznej (...) oraz optymalizacja kosztów marketingu" - dodał.
Wiceprezes wskazał, że spółka pracuje także nad ujednoliceniem platformy obsługowej dla projektów detalicznych - w tym spółka widzi duże szanse dla oszczędności kosztowych.
"Wchodzimy w nowe brandy, gdzie szukamy możliwości wprowadzenia produktów w danej branży bezpośrednio od producentów czy jako producent/marka" - powiedział.
W prezentacji wskazano, że spółka poszukuje kolejnych segmentów rynku spoza branży IT do akwizycji e-commerce, a także stawia na rozwój marek własnych w segmencie nowo nabytych kanałów.
"Spółka pracuje także nad rozwojem sprzedaży na kolejnych platformach marketplace za granicą - to dla nas duży cel i wyzywanie" - powiedział Sławomir Harazin.
Jak wskazano na prezentacji, planem spółki na podniesienie efektywności pracy jest w długim terminie wdrożenie systemu Microsoft ERP Dynamics, a w krótkim terminie wdrożenie automatyzacji oraz rozwiązań AI w procesach operacyjnych.
Grupa Action osiągnęła przychody ze sprzedaży w 2023 roku w wysokości 2,51 mld zł, a zysk netto w kwocie 36,8 mln zł. Rok wcześniej, w 2022 r., przychody wyniosły 2,37 mld zł, a zysk netto 48,97 mln zł. Zysk brutto ze sprzedaży grupy wyniósł w 2023 r. na 220,9 mln zł. Rok wcześniej było to 207,8 mln zł. EBITDA wyniosła 53,1 mln zł, a rok wcześniej było to 61,3 mln zł.
"Potwierdza się korzystny wpływ zmiany modelu biznesowego na wartość naszych przepływów pieniężnych, które zwiększyły się w 2023 r. o ponad 69 milionów zdolności operacyjnej. To pozwoliło nam na inwestycje - na działalność inwestycyjną w 2023 wydaliśmy ponad 15,1 milionów" - powiedział dyrektor finansowy Andrzej Biały.
"Główną przyczyną dynamicznego wzrostu przepływów z działalności operacyjnej było odzyskiwanie dobrej pozycji finansowania kredytem kupieckim, gdzie na koniec 2023 r. mniej więcej w 62 procentach kupowaliśmy towary w oparciu o kredyt kupiecki. Drugą przyczyną jest zmniejszenie pozycji należności, czyli zmniejszenie sprzedaży ekspertowej z jednoczesnym zwiększeniem udziału sprzedaży B2C w oparciu o kanały internetowe - spowodowało to, że pozycja należnościowa była w ubiegłym roku mniejsza" - dodał.
Andrzej Biały wskazał, że jeśli chodzi o działalność finansową to spółka miała wydatki na poziomie ponad 34 mln złotych.
"W większości - niemal 33 mln zł - wydatki wynikały z przeprowadzonego skupu akcji własnych. Reszta to była spłata leasingów oraz spłata kredytów w spółce zależnej. W konsekwencji zakończyliśmy 2023 r. z gotówką na poziomie 75,5 mln zł (zeszłym roku było to 55,9 mln zł - przyp.)" - dodał.
W marcu spółka podała, że Action, w wyniku przyjęcia ofert sprzedaży akcji spółki, kupi 1 mln akcji własnych po 35 zł za papier. W odpowiedzi na zaproszenie spółki złożono oferty na łączną liczbę 14.930.357 akcji.
"Akcje zostaną umorzone" - powiedział prezes Piotr Bieliński.
Grupa Action prowadzi działalność w zakresie handlu hurtowego i detalicznego produktami z segmentów IT, RTV/AGD i innych dóbr konsumenckich.
(PAP Biznes), #ACTalk/ gor/