Asbis może mieć nawet 256 mln zł zysku netto w 2024 r.
Grupa ASBIS, wiodący dystrybutor z wartością dodaną, deweloper i dostawca produktów, rozwiązań i usług ICT oraz IoT na rosnących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA), opublikowała dziś prognozę finansową na 2024 r. Zgodnie z założeniami, Grupa planuje, że przychody ze sprzedaży w 2024 r. będą się kształtowały pomiędzy 3,1 mld USD a 3,4 mld USD, natomiast zysk netto po opodatkowaniu będzie na poziomie pomiędzy 60 mln USD a 64 mln USD. Oznacza to, że zgodnie z obecnym średnim kursem USD według NBP, przychody Grupy mogą wynieść od 12,4 mld zł do 13,6 mld zł, natomiast zysk netto od 240 mln zł do 256 mln zł.
W 2023 r. Grupa wypracowała 3,1 mld USD przychodów oraz zysk netto w wysokości 53 mln USD.
Opublikowana prognoza finansowa wynika ze strategii Spółki obejmującej, lecz nie ograniczającej się do większej koncentracji na produktach związanych z przetwarzaniem danych oraz elektronice użytkowej, w tym produktach marek własnych, dystrybuowanych poprzez tradycyjne i internetowe sklepy detaliczne oraz małe i średnie firmy, a także rozwiązaniach dla centrów danych dla średnich i dużych przedsiębiorstw na rynkach, na których działa Grupa.
„Obecny rok zapowiada się bardzo pracowicie. Będzie to dla nas rok intensywnej pracy nad nowymi produktami oraz rozwojem naszej działalności w zakresie robotyki i w modelu trade-in business. Spodziewamy się, że w połączeniu z nowymi produktami marek własnych, da nam to znaczącą przewagę rynkową na naszych rynkach w kolejnych latach. Również będziemy intensywnie rozwijać naszą obecność zarówno w Afryce, Azji Centralnej oraz na innych rynkach europejskich. Na tym będziemy się skupiać w tym roku” – Serhei Kostevitch, CEO Grupy ASBIS.
Istotne założenia dotyczące prognozowanych na 2024 r. wyników finansowych są następujące:
- nie będzie kolejnych ataków przez Rosję na inne kraje, na których działa Grupa,
- nie będzie próby przejęcia przez Rosję całości lub części Ukrainy,
- nie będzie dalszej eskalacji wojny i sytuacja pozostanie przynajmniej na obecnym poziomie, gdzie w stolicy Ukrainy nie toczą się żadne walki,
- nie będzie kolejnych sankcji na kraje, w których Grupa prowadzi działalność,
- sytuacja polityczna na rynkach niezaangażowanych w wojnę w Ukrainie, nie ulegnie pogorszeniu, a sytuacja finansowa na tych rynkach będzie stabilna,
- nie wystąpi znaczący spadek popytu lub podaży na produkty IT,
- nie ulegnie pogorszeniu sytuacja finansowa na głównych rynkach Grupy: w Kazachstanie, Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Słowacji, w porównaniu z 2023 rokiem,
- nie wystąpi istotna dewaluacja walut na głównych rynkach Grupy i tym samym nie wpłynie to negatywnie na popyt na tych rynkach,
- nie nastąpią istotne zakłócenia w ogólnym otoczeniu gospodarczym na pozostałych rynkach, na których działa Spółka,
- nie wystąpi znaczący spadek popytu na wysoko marżowe produkty i rozwiązania zarówno w zakresie dystrybucji z wartością dodaną (VAD) jak i na produkty pod markami własnymi,
- konkurencja we wszystkich głównych segmentach pozostanie podobna jak w 2023 roku, nie będzie istotnych nowych uczestników rynku,
- Grupa będzie nadal korzystała z tych samych warunków handlowych u swoich kluczowych dostawców,
- segment smartfonów nie pogorszy się o więcej niż 10% w stosunku do 2023 roku, na rynkach, na których działa Grupa,
- nie będzie dalszych wzrostów kosztów finansowania na wszystkich głównych rynkach, na których Grupa działa i pożycza środki na wsparcie operacji,
- nie wystąpią znaczące zmiany w zachowaniach klientów,
- nie pojawi się na rynku, żadna nowa technologia, do której Grupa nie miałaby dostępu w ramach swojej dystrybucji.
O Grupie ASBIS:
ASBIS Group jest wiodącym dystrybutorem z wartością dodaną, deweloperem i dostawcą produktów, rozwiązań i usług ICT oraz IoT na rosnących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA) z lokalnymi operacjami w Europie Środkowo-Wschodniej, republikach bałtyckich, krajach byłego Związku Radzieckiego, Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej.
Działalność ASBIS opiera się na trzech filarach:
Dystrybucji sprzętu i oprogramowania komputerowego stosowanego przez klientów w biurach i ośrodkach przetwarzania danych, jak również elektroniki użytkowej poprzez:
- Sieci detaliczne i sklepy internetowe
- Resellerów współpracujących z małymi i średnimi przedsiębiorstwami
- Bezpośrednio do dużych przedsiębiorstw.
Pełnym zakresie działalności w obszarze produktów najwyższej światowej klasy – od naukowej działalności badawczo-rozwojowej poprzez projektowanie i inżynierię, tworzenie oprogramowania i firmware, aż po produkcję i marketing produktów i rozwiązań IT i obsługujących internet rzeczy (IoT) pod markami własnymi
- Aeno (inteligentne urządzenia domowe z sektora małego AGD).
- Canyon (inteligentne zegarki, power banki, akcesoria do komputerów i urządzeń mobilnych)
- Cron Robotics (budowa własnych rozwiązań w segmencie robotyki, w tym cobotów)
- Lorgar (akcesoria do gier oraz przesyłania strumieniowego)
- Perenio (platforma IoT, routery IoT, aplikacje i urządzenia peryferyjne dla inteligentnego biura/domu, inteligentnego zdrowia)
- Prestigio (inteligentne urządzenia i akcesoria, innowacyjne rozwiązania dla biznesu i edukacji itp.)
- Prestigio Solutions (innowacyjne rozwiązania technologiczne dla biznesu i segmentu edukacji)
Kompleksowych projektach sprzedaży rozwiązań do dużych przedsiębiorstw za pośrednictwem rozbudowanych sieci Integratorów Systemów i Resellerów Wartości Dodanej.
ASBIS powstał w 1990 roku, w 1995 roku Spółka została zarejestrowana na Cyprze i od tego czasu prowadzi działalność z tego kraju. Firma posiada 2 główne centra dystrybucyjne na świecie zlokalizowane w Czechach i Zjednoczonych Emiratach Arabskich oraz 2 regionalne centra dystrybucyjne (Gruzja, RPA), filie w 34 krajach, ponad 2 600 pracowników i około 20 000 aktywnych klientów w 60 krajach na całym świecie. W 2023 roku Grupa zrealizowała sprzedaż na poziomie blisko 3,1 mld USD.
Akcje Spółki są notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie od października 2007 r. pod symbolem „ASB” (ASBIS).
Źródło: Spółka, #ASB