Przejdź do treści

udostępnij:

Enter Air chciałby przebić 3 mld zł przychodów w '24, w III kw. planuje wypłatę dywidendy (wywiad)

Enter Air notuje wysoki popyt na usługi lotnicze i liczy na przebicie 3 mld zł przychodów w 2024 roku - poinformował PAP Biznes w wywiadzie dyrektor generalny Grzegorz Polaniecki. Dodał, że spółka planuje spłacić PFR zadłużenie i w III kwartale br. wypłacić dywidendę.

"Bieżący rok zapowiada się bardzo dobrze. W tej chwili cały czas przygotowujemy się bardzo intensywnie do wysokiego sezonu. Liczymy, że to będzie także dobry rok, może być nawet kolejny rekordowy dla nas i być może uda się przebić 3 mld zł przychodów. Można powiedzieć, że jesteśmy już międzynarodowym koncernem z siedzibą podatkową w Polsce. Latamy do 350 portów lotniczych, czyli więcej niż jakakolwiek linia polska" - powiedział Polaniecki.

"W przypadku naszej firmy tak naprawdę dochodzimy do granicy optymalnego wykorzystania floty. Każda flota ma swoje ograniczenia, nie może latać więcej niż pewną liczbę godzin rocznie. Załogi także mają swoje ograniczenia wynikające z prawa lotniczego, gdzie nie mogą latać więcej godzin rocznie" - dodał.

Przychody Enter Air wzrosły w 2023 roku o 16 proc. do 2,6 mld zł w 2023 r. EBITDA zwiększyła się o 59 proc. do 545,4 mln zł, a zysk netto wzrósł o 171,8 proc. do 196,4 mln zł.

"Notujemy obecnie w Polsce duży popyt na usługi lotnicze. Zgodnie z opracowaniami analityków, jest to związane z wejściem na rynek wyżu demograficznego z lat 80-tych i jego większej mobilności i większej skłonności do wydawania pieniędzy na atrakcyjne wyjazdy urlopowe. Na początku myśleliśmy, że to może być takie odreagowanie po pandemii, ale okazuje się, że to jest trwały popyt wynikający właśnie z tego wyżu demograficznego. Spodziewam się, że ten popyt będzie się utrzymywał jeszcze kilka najbliższych lat" - powiedział dyrektor generalny.

Według niego ulubione destynacje Polaków to Turcja, Grecja, a następnie Egipt. Enter Air wykonuje także dużo lotów z polskich lotnisk do Hiszpanii.

"Obecnie nasza flota liczy 26 samolotów, a kolejne 5 ma dojść w ciągu najbliższych kilku tygodni. Do obsługi popytu dodatkowo planujemy cztery maszyny wynajęte w ramach umów wet lease. W Grupie mamy też cztery samoloty naszej szwajcarskiej spółki Chair Airlines i 4 Fly4 Airlines Green. Cała Grupa będzie więc operować w wysokim sezonie na 43 maszynach. Myślę, że uda nam się w tym roku wykonać o kilkanaście proc. więcej operacji lotniczych niż w ubiegłym roku" - powiedział Polaniecki.

Dyrektor generalny poinformował, że w I kwartale 2024 roku Enter Air wykonywał dużo lotów.

"W pierwszych kwartale 2024 roku zanotowaliśmy ponad 30-proc. wzrost liczby operacji, ale w tym czasie loty wykonujemy zwykle do dalszych destynacji, gdzie rentowność tych operacji jest mniejsza. Zwiększenie utylizacji kosztów stałych w czasie tego niskiego sezonu powinno dać lepszy lewar na latanie w czasie wysokiego sezonu i generalnie lepszy wynik finansowy w czasie całego roku" - podkreślił.

Polaniecki zapowiedział spłatę zadłużenia wobec Polskiego Fundusz Rozwoju i wypłatę dywidendy.

"Generujemy z naszej działalności dużo gotówki. Uzgodniliśmy z PFR, że najpierw spłacimy kilkanaście mln euro całkowitego zadłużenia, a potem wypłacimy dywidendę. Zakładamy, że nastąpi to w trzecim kwartale. Jeszcze nie zdecydowaliśmy o wysokości rekomendowanej dywidendy. Musimy sprawdzić cashflow, zobaczyć wszystkie wydatki, które nas czekają" - powiedział.

W lutym 2021 roku Enter Air otrzymał wsparcie w ramach rządowego programu Tarcza Finansowa PFR dla Dużych Firm w formie pożyczki płynnościowej w kwocie 287 mln zł.

Ostatni raz Enter Air wypłacił w 2019 roku 0,70 zł dywidendy na akcję.

NOWA SPÓŁKA Z NIEMIECKIM TUI

Enter Air Sp. z o.o, spółka zależna Enetr Air SA i TUI Beteiligungs utworzyły w listopadzie 2023 roku wspólną firmę oferującą wynajem i czarter samolotów. Jak wówczas informowano, Enter Air będzie ostatecznie posiadał 51 proc. udziałów w spółce JV.

"Pomagamy w starcie założonej wspólnie z TUI firmy Fly4 Airlines Green, tak żeby ustabilizowała swój model biznesowy i osiągnęła doskonałość operacyjną. Flota przewoźnika liczyć będzie w wysokim sezonie 4 samoloty i wszystkie będą na razie latały dla innych linii lotniczych na rynku brytyjskim" - powiedział dyrektor.

Enter Air planuje w bieżącym roku uruchomić nowy hangar za granicą.

"Finalizujemy rozmowy na temat pozyskania hangaru poza granicami naszego kraju. Mam nadzieję, że zostanie uruchomiony jeszcze w tym roku. W pierwszym roku działalności chcielibyśmy zacząć już wykonywać przeglądy naszych samolotów, żeby zmniejszyć ich koszty" - powiedział Polaniecki.

Enter Air realizuje połączenia, latając w ponad 30 krajach od Islandii i Portugalii po Kenię i Wyspy Zielonego Przylądka. Przewoźnik posiada siedem stałych baz operacyjnych w Warszawie, Katowicach, Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku, Paryżu i Zurychu oraz kilka baz sezonowych, m.in. w Londynie, Madrycie, Pradze i Tel Awiwie.

Firma współpracuje z czterema największymi w Polsce biurami: TUI, Rainbow, Itaką i Coral Travel oraz ponad 20 europejskimi biurami podróży.

Ewa Pogodzińska

(PAP Biznes), #ENT

epo/ osz/

Zobacz także: Enter Air SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: