Asbis zamknął bardzo wymagający kwartał utrzymując wysoką marżę brutto, podtrzymuje prognozy na 2024 r.
Grupa ASBIS, wiodący dystrybutor z wartością dodaną, deweloper i dostawca produktów, rozwiązań i usług ICT oraz IoT na rosnących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA), pomimo niezwykle trudnego otoczenia rynkowego wypracował w I półroczu 2024 r. dobre wyniki finansowe, które pozwalają Zarządowi na podtrzymanie opublikowanej prognozy finansowej na 2024 r., zgodnie z którą przychody będą się kształtowały pomiędzy 3,1 mld USD a 3,4 mld USD, natomiast zysk netto po opodatkowaniu będzie na poziomie pomiędzy 60 mln USD a 64 mln USD.
Przychody ze sprzedaży w I pół. 2024 r. wyniosły blisko 1,36 mld USD (blisko 5,5 mld zł), natomiast zysk netto Grupy wyniósł 20,1 mln USD (80,7 mln zł). W samym II kwartale 2024 roku ASBIS wypracował 645,9 mln USD (2,6 mld zł) przychodów oraz 6,1 mln USD zysku netto (24,7 mln zł).
Grupa utrzymała wysoką marżę zysku brutto, która wyniosła blisko 8%, zarówno w II kw., jak i w I półroczu 2024 r.
INNE WAŻNE WYDARZENIA W OMAWIANYM OKRESIE:
Największym pod względem sprzedaży krajem ASBIS był Kazachstan, natomiast kraje WNP utrzymały największy udział w przychodach Grupy (ponad 42-proc.).
Polska zagościła już na stałe wśród 10 krajów o najwyższych przychodach w Grupie (TOP10), awansując w I półroczu tego roku na 6. miejsce z przychodami na poziomie ponad 61,6 mln USD (wzrost o ponad 15% względem analogicznego okresu ubiegłego roku).
ASBIS wypłacił finalną dywidendę z zysków Spółki za 2023 rok w wysokości 0,30 USD na akcję. Wraz z dywidendą zaliczkową wypłaconą w grudniu 2023 r., łączna dywidenda z zysków Spółki za 2023 r. wyniosła 0,50 USD na akcję, co jest najwyższą dywidendą wypłaconą akcjonariuszom w ponad 30-letniej historii ASBIS.
ASBIS rozszerzył swoją sieć sklepów iSpace z produktami Apple i otworzył w sumie trzy nowe salony - w Mołdawii (Kiszyniów), w Armenii (Erywań) i w Kazachstanie (Atyrau). Obecnie ASBIS zarządza łącznie 34 salonami iSpace, w których dostępne są produkty Apple.
Breezy, międzynarodowy dostawca Trade-In, spółka zależna ASBIS, rozpoczęła działalność w Azerbejdżanie. Jest to siódmy kraj, w którym działa Breezy, wspierając sprzedawców detalicznych elektroniki i operatorów telekomunikacyjnych we wdrażaniu zrównoważonego podejścia do elektroniki.
ASBIS podpisał nowe umowy dystrybucyjne, bądź rozszerzył istniejące na nowe kraje swojego regionu z następującymi firmami, m.in.: QNAP Systems, Micron Technology, Pure Storage, Jabra.
„Drugi kwartał roku jest historycznie zawsze najsłabszy w całej branży, również w ASBIS. Tym razem jednak na ten najsłabszy kwartał roku nałożyły się bardzo niekorzystne czynniki rynkowe, jak m.in. wciąż utrzymujący się nielegalny import w Kazachstanie, nasilenie działań wojennych w Ukrainie oraz spowolnienie dużych wydatków z funduszy unijnych na Słowacji, który jest naszym czwartym największym rynkiem. Pomimo tych wydarzeń udało nam się utrzymać relatywnie wysoką marżę brutto na sprzedaży, z czego jesteśmy bardzo zadowoleni. Jesteśmy przekonani, że w drugiej połowie 2024 roku nastąpi poprawa trendów rynkowych. Wierzymy, że pozwoli nam to zrealizować naszą prognozę finansową. Widzimy już pozytywny wpływ RPA, gdzie w lipcu odnotowaliśmy wyższą sprzedaż. Bardzo liczymy również na spółkę Breezy, która rozwija się dynamicznie, zdobywając kolejne rynki” – powiedział Serhei Kostevitch, Prezes Grupy ASBIS.
WYNIKI FINANSOWE
Podsumowanie wyników finansowych Grupy ASBIS w II kw. oraz I półroczu 2024 r. przedstawiają poniższe tabele (prezentacja wyników w USD oraz w tabeli poniżej poglądowo w PLN). Oficjalną walutą sprawozdawczą Grupy pozostaje USD.
SPRZEDAŻ WEDŁUG REGIONÓW
Regiony krajów Wspólnoty Niepodległych Państw („WNP”) oraz Europy Środkowo-Wschodniej tradycyjnie mają największy udział w przychodach Grupy. Nie zmieniło się to w II kwartale 2024 r. i I półroczu 2024 r.
W drugim kwartale 2024 r. i pierwszym półroczu 2024 r. przychody uzyskane w regionie WNP spadły odpowiednio o 24,9% i 21,4% w porównaniu z odpowiednimi okresami 2023 r., podczas gdy sprzedaż w Europie Środkowo-Wschodniej i innych głównych regionach znacznie wzrosła. Głównym powodem niższej sprzedaży w regionie WNP były wyjątkowo trudne warunki rynkowe na głównych rynkach Grupy, zwłaszcza w Kazachstanie i na Ukrainie.
Udział regionu Bliskiego Wschodu i Afryki wzrósł zarówno w drugim kwartale 2024 r., jak i w pierwszym półroczu 2024 r. odpowiednio do 17,57% (z 15,22% w drugim kwartale 2023 r.) i 17,28% (z 13,93% w pierwszym półroczu 2023 r.). Udział regionu Europy Zachodniej również wzrósł do 13,91% (z 8,71% w drugim kwartale 2023 r.) i 11,63% (z 8,56% w pierwszym półroczu 2023 r.).
Geograficzna struktura sprzedaży ASBIS w I półroczu 2024 r. oraz I półroczu 2023 r.
SPRZEDAŻ WEDŁUG KRAJÓW
Analiza według krajów pokazuje duży spadek przychodów w Kazachstanie, największym rynku Grupy, który był wynikiem nieoficjalnych dostaw z importu wielu grup produktów pochodzących od nieoficjalnych dystrybutorów i z nieoficjalnych kanałów.
Krajami o największym wzroście przychodów były, m.in.: Polska, której sprzedaż wzrosła o blisko 20% w II kw. 2024 r. oraz o 15,1% w I półroczu 2024 r. w porównaniu z analogicznymi okresami 2023 r. oraz Zjednoczone Emiraty Arabskie, które wypracowały w pierwszej połowie 2024 r. wzrost przychodów o 17,6% rok do roku.
Źródło: Spółka, #ASB