Grupa Pracuj podsumowuje pierwsze półrocze 2024 roku
W pierwszej połowie 2024 roku skonsolidowane przychody Grupy Pracuj sięgnęły 389,6 mln zł i były o 5,4% wyższe niż w analogicznym okresie 2023 roku. Konsekwentny wzrost przychodów to efekt wyższych cen projektów rekrutacyjnych w polskim serwisie Pracuj.pl, silnego wzrostu popytu na projekty rekrutacyjne w ukraińskim serwisie Robota.ua oraz rosnącej liczby klientów korzystających z usług oferowanych w modelu subskrypcyjnym (SaaS) w Polsce i w Niemczech.
Skorygowana EBITDA1 Grupy Pracuj w pierwszym półroczu br. wzrosła o 2,1% r/r do 176,7 mln zł. Z kolei skonsolidowany zysk netto wyniósł 102,4 mln zł wobec 109,8 mln zł przed rokiem, na co wpłynęło przeszacowanie wartości udziałów w spółce Beamery Inc. należących do Grupy Pracuj. Zysk netto skorygowany o to zdarzenie wzrósł o 5,5% r/r.
– Pierwsze półrocze 2024 roku przyniosło dalszy, ponad 5-proc. wzrost przychodów Grupy Pracuj w bardzo wymagającym otoczeniu rynkowym. Nasze serwisy rekrutacyjne w Polsce i Ukrainie z powodzeniem umacniają swoje pozycje na obu rynkach. Systematycznie pozyskujemy też nowych klientów korzystających z usług oferowanych w modelu subskrypcyjnym w Polsce i w Niemczech. Miesięczne powtarzalne przychody z obszaru HR Tech SaaS wzrosły w minionym półroczu o blisko 25% r/r, co pokazuje wysoką odporność tego segmentu na zmienność warunków rynkowych. W drugim kwartale odnotowaliśmy też niewielki, pierwszy od dłuższego czasu, wzrost liczby projektów rekrutacyjnych w serwisie Pracuj.pl. Dziś trudno jednoznacznie stwierdzić, jak trwałe i jak silne będzie to odbicie. W związku z utrzymującą się wysoką niepewnością ekonomiczną i geopolityczną, zachowujemy ostrożny optymizm. Skutecznie adaptujemy się do otoczenia rynkowego, koncentrując się na poszczególnych segmentach rynku pracy. Odpowiednio dostosowujemy również intensywność działań marketingowych, utrzymując ścisłą kontrolę kosztów – komentuje Przemysław Gacek, prezes Grupy Pracuj.
Pracuj.pl z większym zasięgiem, a eRecruiter świętuje swoje 15-lecie
Łączne przychody Grupy Pracuj osiągnięte w pierwszej połowie 2024 roku na polskim rynku wyniosły 274,6 mln zł i były o 6,8% wyższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Na ten wzrost złożyły się przede wszystkim wyższe średnie ceny projektów rekrutacyjnych w serwisie Pracuj.pl (+6,3% r/r), które z nawiązką skompensowały niewielki spadek liczby sprzedanych projektów rekrutacyjnych (-1,7% r/r). W samym drugim kwartale 2024 roku liczba sprzedanych projektów rekrutacyjnych była o 1,4% wyższa niż przed rokiem, wskazując na możliwe odwrócenie negatywnego trendu obserwowanego we wcześniejszych kwartałach.
– Nieustannie dostosowujemy ofertę Pracuj.pl do zmieniających się, wymagających warunków rynkowych, wprowadzając innowacje zarówno w obsłudze pracodawców, jak i kandydatów. Pozwala nam to umacniać pozycję rynkową naszego czołowego serwisu i jednocześnie uzyskiwać wyższe średnie ceny oferowanych rozwiązań – wskazuje Rafał Nachyna, dyrektor operacyjny Grupy Pracuj.
Miniony kwartał to okres dalszej personalizacji serwisu Pracuj.pl. Po uruchomieniu podstron dedykowanych kandydatom z segmentu IT oraz pracownikom fizycznym (Blue Collars), najnowszym wdrożeniem jest personalizacja dedykowana pracownikom działów sprzedaży. Zmiany te pozwalają Grupie Pracuj lepiej dopasowywać jej czołowy serwis rekrutacyjny do indywidualnych potrzeb wybranych grup użytkowników.
– Jednocześnie systematycznie rozbudowujemy ofertę usług i produktów oferowanych w ramach Pracuj.pl. Narzędzia takie jak Pracuj Booster oraz Zasięg+ to przykłady nowych rozwiązań, które zwiększają widoczność projektów rekrutacyjnych odpowiednio w samym serwisie oraz poza nim, przekładając się na większą responsywność kandydatów. Kolejnym wdrażanym rozwiązaniem jest Pracuj AdNetwork, które poszerzy zasięg projektów rekrutacyjnych o nowe zewnętrzne platformy, w tym media społecznościowe. Kontynuujemy ponadto prace nad nową aplikacją mobilną, którą nazwaliśmy Pracuj Stories. Po pomyślnych testach, w trzecim kwartale zamierzamy ją udostępnić na urządzeniach z systemem Android – zapowiada Rafał Nachyna.
Wzrost przychodów Grupy Pracuj na polskim rynku to także zasługa systematycznie rosnącej liczby klientów korzystających z systemu eRecruiter, oferowanego w modelu subskrypcyjnym (SaaS). To dziś najczęściej wybierany system do kompleksowego zarządzania procesami rekrutacji w Polsce. Na koniec czerwca 2024 roku już 2 040 pracodawców aktywnie używało rozwiązań eRecruiter, o 8,3% więcej niż rok wcześniej.
Rozwijany przez Grupę Pracuj od 2009 roku system eRecruiter obchodził w czerwcu tego roku 15-lecie swojej działalności. W tym roku w systemie dokonano dalszej automatyzacji procesów i wprowadzono kolejne nowości. Jedną z nich jest rozwój platformy eRecruiter Marketplace, pozwalającej korzystać z gotowych narzędzi i aplikacji pomocnych w procesie rekrutacji. Obecnie, dzięki współpracy z międzynarodowymi partnerami, klienci polskiego systemu będą mogli korzystać ze sprawdzonych rozwiązań dostępnych także na innych rynkach.
Świętujący swój jubileusz eRecruiter został ponadto wyróżniony i umocnił swoją pozycję rynkową według renomowanego raportu Fosway 9-Grid™ 20242, oceniającego potencjał rozwiązań HR Tech.
Niemiecki softgarden nie zwalnia tempa
Awans według raportu Fosway 9-Grid™ 2024 zaliczył także softgarden, wiodący niemiecki system wspierający rekrutację (Talent Acquisition Suite), należący do Grupy Pracuj od 2022 roku. Na koniec czerwca tego roku z usług softgarden oferowanych w modelu SaaS aktywnie korzystało 1 720 firm, o 11,1% więcej niż przed rokiem, a wzrost powtarzalnych miesięcznych przychodów (MRR) w walucie EUR przekroczył 26% r/r.
Łączne przychody z rynku niemieckiego, obejmujące również wpływy z oferowanych przez softgarden usług multipostingu, czyli zautomatyzowanej publikacji ofert pracy w wielu serwisach rekrutacyjnych, w pierwszej połowie 2024 roku sięgnęły 72,2 mln zł (w ujęciu netto3) i były o 8,0% wyższe niż przed rokiem. Umocnienie się złotego wobec euro miało negatywne przełożenie na raportowane przychody segmentu wyrażone w polskiej walucie.
Zysk operacyjny segmentu Niemcy przekroczył 10 mln zł i był ponad czterokrotnie wyższy niż w pierwszej połowie 2023 roku (2,4 mln zł), co jest rezultatem między innymi wzrostu przychodów, głównie w obszarze HR Tech SaaS, oraz skutecznego zarządzania efektywnością operacyjną.
Robota.ua z rekordowymi przychodami
Przychody Grupy Pracuj z rynku ukraińskiego w pierwszych sześciu miesiącach 2024 roku wyniosły z kolei 24,9 mln zł i były o 25,3% wyższe niż w pierwszej połowie 2023 roku. To najwyższy półroczny poziom w dotychczasowej historii serwisu Robota.ua. Łączna liczba projektów rekrutacyjnych w serwisie Robota.ua w pierwszej połowie 2024 roku wzrosła do 654,1 tys. (+62,1% r/r), z czego 289,6 tys. stanowiły płatne projekty rekrutacyjne (+24,9% r/r).
– Pomimo trwającej wojny, obserwujemy rosnącą aktywność pracodawców, którzy mierzą się z coraz bardziej odczuwalnymi niedoborami kandydatów na ukraińskim rynku pracy. Przekłada się to na wysoki, dwucyfrowy wzrost liczby sprzedanych projektów rekrutacyjnych w serwisie Robota.ua. Zorganizowany w drugim kwartale tego roku przez nasz ukraiński zespół wirtualny HR Day zgromadził ponad 1000 uczestników. Było to największe w tym roku tego typu wydarzenie w Ukrainie – wskazuje Rafał Nachyna.
Rosnąca skala działalności w parze z wysoką rentownością
Obok konsekwentnego rozwoju działalności i wzrostu przychodów, Grupa Pracuj koncentruje się także na utrzymaniu wysokiej rentowności prowadzonego biznesu. W pierwszej połowie 2024 roku skorygowana EBITDA sięgnęła 176,7 mln zł i była o 2,1% wyższa niż w analogicznym okresie 2023 roku. Marża skorygowana EBITDA wyniosła tym samym 45,4% (wobec 46,8% przed rokiem), co jest zgodne z długoterminowym celem Grupy Pracuj zakładającym utrzymanie marży EBITDA na poziomie powyżej 40%.
Wypracowany w pierwszej połowie 2024 roku skonsolidowany zysk netto wyniósł z kolei 102,4 mln zł wobec 109,8 mln zł przed rokiem. Negatywny wpływ na raportowany wynik miała aktualizacja wartości godziwej należących do Grupy Pracuj udziałów w spółce Beamery Inc. o kwotę 16,7 mln zł (wpływ na wynik netto w kwocie 13,5 mln zł). Było to zdarzenie o charakterze jednorazowym i niegotówkowym. Zysk netto skorygowany o to zdarzenie wzrósł o 5,5% r/r.
1 Skorygowana EBITDA oznacza zysk z działalności operacyjnej powiększony o amortyzację, skorygowany o wykazane w skonsolidowanym sprawozdaniu z całkowitych dochodów koszty programów płatności w formie akcji, koszty związane z akwizycjami oraz koszty restrukturyzacji w nabytych spółkach.
2 Fosway 9-Grid™ 2024 to raport, który ocenia i klasyfikuje dostawców rozwiązań technologicznych w obszarze HR. Raport ten przedstawia graficzną mapę rynku, na której dostawcy są umieszczani na siatce w zależności od ich wydajności i potencjału, co pozwala klientom na szybkie porównanie różnych dostawców, oceniając ich na podstawie kryteriów takich jak innowacyjność, możliwości technologiczne, zadowolenie klientów i wpływ na rynek.
3 Po uwzględnieniu kosztów sprzedanych ogłoszeń, nabytych przez softgarden w celu odsprzedaży w ramach usługi multipostingu.
Źródło: Spółka, #GPP