Vercom chce zwiększyć liczbę klientów, myśli o akwizycjach
Vercom, grupa technologiczna specjalizująca się w dostarczaniu globalnych usług komunikacji w modelu SaaS, stawia za cel zwiększenie liczby klientów oraz myśli o akwizycjach - poinformowali przedstawiciele spółki na konferencji prasowej.
"Jest to kolejny kwartał, gdzie realizujemy bardzo ambitny scenariusz, w ramach którego chcielibyśmy podwoić wynik EBITDA, który osiągnęliśmy w 2022 r." - powiedział na konferencji prasowej prezes Krzysztof Szyszka.
"Warto zwrócić uwagę na fakt, że nasz wzrost jest bardzo zdrowym wzrostem. Jest oparty o bardzo solidne fundamenty, a jednym z nich jest wzrost bazy klientów. W ciągu roku baza klientów urosła nam w sposób stricte organiczny o prawie 20 proc. i zbliżamy się dużymi krokami do liczby 90 tys. płacących nam klientów zlokalizowanych na całym świecie" - dodał.
Na koniec II kw. 2024 r. liczba klientów Vercom przekroczyła 87.300, co oznacza wzrost o 19 proc. rdr.
Prezes podał, że celem Vercomu jest dostarczanie płatnych usług spółki do grona co najmniej miliona klientów na całym świecie. Wskazał, że jest to dalekosiężny cel, ale spółka chce się do niego zbliżać.
"Dzisiaj, to o czym myślimy i do czego chcemy się przygotować, to jest zdecydowanie zwiększenie liczby klientów, których posiadamy, czy to w sposób organiczny (...), czy w obszarze akwizycyjnym" - powiedział Krzysztof Szyszka.
"Zauważyliśmy coś co było przez nas zapowiadane już jakiś czas temu - start kolejnej, dużej fali, która może przyczynić się do kolejnych wzrostów spółki w następnych latach, tj. fali wykorzystania tego co wewnętrznie w spółce nazywamy komunikacją konwersacyjną. Są bardzo ciekawe case'y związane z nowym zastosowaniem platform, które dostarcza Vercom" - powiedział prezes.
Jak wskazuje Vercom na swojej stronie internetowej, komunikacja konwersacyjna stanowi przyszłość rynku CPaaS, według ekspertów z Juniper Research rynek wiadomości RCS do 2025 r. ma wzrosnąć w skumulowanym średniorocznym tempie 365 proc. Podano, że Vercom jest pionierem na polskim rynku w zakresie rozwoju technologii RCS, która rewolucjonizuje klasyczne wiadomości tekstowe. Nowy standard wiadomości pozwoli na głębszą i bardziej spersonalizowaną komunikację bez konieczności użycia zewnętrznych aplikacji.
"Widzimy duże zapotrzebowanie na wykorzystanie nowych technologii. Dzisiaj z nich korzystają głównie liderzy, ale my realizując projekty biznesowe w obszarze telekomunikacji, wiemy co będzie dalej - najpierw zwykle z nowych technologii korzystają firmy, które mają zasoby ludzkie, techniczne, organizacyjne, żeby je wykorzystać, (...), a za nimi podążają następne podmioty. To nas bardzo cieszy, bo my o komunikacji konwersacyjnej wspominaliśmy już kilka lat temu (...) i dziś widzimy, że te zapowiedzi stają się faktem i mają już nawet przełożenie na nasze wyniki finansowe" - dodał Krzysztof Szyszka.
Na konferensji wskazano, że Vercom wciąż pracuje nad nowymi akwizycjami.
"Odnośnie akwizycji to nie jest tak, że wybieramy jedną spółkę - na tym etapie patrzymy na stosunkowo wiele podmiotów. Myślę, że bardzo wiele z nich byłoby w stanie dołożyć istotny element do naszej działalności. Pomysłów jest wiele, ale jest za wcześnie, żeby jednoznacznie powiedzieć, w którą stronę to pójdzie" - powiedział Łukasz Szałaśnik, dyrektor finansowy Vercom.
"Biorąc pod uwagę jak wyglądają nasze możliwości finansowania takiej trasakcji - przypominam, że posługując się środkami własnymi i finansowaniem dłużnym bylibyśmy pewnie w stanie z końcem roku zrobić takie przejęcie za kwotę nawet ok. 500 mln zł. Zatem mówimy o podmiotach, które na pewno byłby stosunkowo duże i na pewno byłaby to jedna z większych transakcji cross border'owych zrealizowanych przez polską spółkę technologiczną. Jednakże takim kluczowym czynnikiem jest dla nas jakość i to, żeby spółka, z którą zdecydujemy się związać dołożyła element jakościowy do naszego biznesu" - dodał.
W II kwartale marża brutto wzrosła o 24 proc. rdr. do 54 mln zł, skorygowana EBITDA wyniosła 27 mln zł, co oznacza wzrost o 30 proc. rdr., z kolei zysk netto skorygowany o różnice kursowe wzrósł o 37 proc. do 19 mln zł. Podano, że wzrosty w II kw. 2024 r. napędzane były m.in. dobrym sentymentem wśród klientów Enterprise, a także skutecznym cross-sellingiem usług.
"W minionym kwartale odnotowaliśmy bardzo dobre wyniki, zgodne z planowaną ścieżką wzrostu na 2024 rok. Jesteśmy szczególnie zadowoleni z rosnącego zainteresowania nowoczesnymi formami komunikacji takimi jak WhatsApp, Viber czy RCS przez naszych klientów, którzy szukają skuteczniejszych metod dotarcia do odbiorców. Tylko w tym kwartale aktywowaliśmy takie usługi dla LPP oraz STS. Dobry sentyment rynkowy oraz skuteczny cross-selling potwierdza znaczący wzrost sprzedaży do powtarzalnej grupy klientów" – powiedział cytowany w komunikacie prasowym Krzysztof Szyszka.
"Jednocześnie spółka zdecydowała się zwiększyć inwestycje w rozwój narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, co wkrótce pozwoli udostępnić klientom jeszcze bardziej atrakcyjne usługi i długoterminowo zwiększy potencjał do dalszego wzrostu ARPU" - napisano.
EBITDA Vercom za ostatnie 12 miesięcy wyniosła 97 mln zł, przekraczając cel ESOP na 2024 rok o 2 mln zł. Zarząd jest spokojny o osiągnięcie tego celu.
"Kolejny kwartał z rzędu możemy pochwalić się imponującymi przepływami pieniężnymi, co potwierdza naszą efektywność operacyjną i zdolność generowania gotówki. Dokładając do tego malejące zadłużenie oraz zdrową strukturę bilansu daje nam to dużą przestrzeń na inwestycje rozwojowe. W kontekście potencjału dywidendowego na kolejny rok warto także zwrócić uwagę na wysoką dynamikę zysku netto, która przy obecnych kursach walutowych powinna jeszcze bardziej przyspieszyć w kolejnym kwartale" – powiedział Łukasz Szałaśnik.
Sprzedaż zagraniczna Vercomu w II kw. 2024 r. wyniosła 35 mln zł, co oznacza wzrost o 36 proc. rdr. W zakresie generowanej marży brutto na zagranicznych rynkach 37 proc. stanowi Ameryka Północna, 47 proc. Europa, a 16 proc. stanowią pozostałe rynki.
(PAP Biznes), #VRCalk/ gor/