Przejdź do treści

udostępnij:

Zadowalające wyniki ZM Ropczyce w trzecim kwartale 2024 roku

Grupa Kapitałowa Zakładów Magnezytowych „ROPCZYCE” zakończyła trzy kwartały 2024 roku z przychodami ze sprzedaży na poziomie 321,11 mln zł, z czego eksport stanowił 60%. Pomimo trudnej sytuacji gospodarczej w Europie i presji ze strony konkurencji azjatyckiej, zarówno w hutnictwie jak i w samej branży materiałów ogniotrwałych, spółka konsekwentnie realizuje swoją strategię. 

W trzecim kwartale 2024 roku Spółka wypracowała przychody ze sprzedaży na poziomie 90,87 mln zł, co oznacza wzrost o 8,2% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Zysk operacyjny na sprzedaży w trzecim kwartale 2024 roku wyniósł 7,92 mln zł. Spółka wygenerowała w tym okresie wynik EBITDA na poziomie 12,14 mln zł i zysk netto na poziomie 3,73 mln zł wobec straty w analogicznym okresie ub.r.

Narastająco po trzech kwartałach br. zysk operacyjny wynosi 1,4 mln zł, EBITDA 13,9 mln zł, a wynik netto pozostaje na poziomie minus 6,52 mln zł.
Funkcjonując w bardzo niesprzyjającym otoczeniu makroekonomicznym, udało nam się utrzymać stosunkowo stabilne wyniki. Pomimo globalnej dekoniunktury oraz wyzwań związanych z konkurencją i światową logistyką, wyniki trzeciego kwartału potwierdzają skuteczność naszej strategii dywersyfikacji oraz konsekwentnego budowania długoterminowych relacji z partnerami w Europie i poza nią. Gospodarka europejska, a szczególnie europejskie hutnictwo żelaza i stali od dłuższego czasu borykają się z głębokim regresem, a sytuacja na rynku producentów materiałów ogniotrwałych pogarsza się jeszcze na skutek napływu tanich produktów z Chin i z krajów Azji Południowo-Wschodniej. Mimo bardzo trudnej sytuacji rynkowej, dzięki naszej determinacji udaje się nam utrzymać pozycję konkurencyjną.  Koncentrujemy się na dywersyfikacji geograficznej sprzedaży i poszukiwaniu nowych rynków zbytu poza Europą – powiedział Józef Siwiec, Prezes Zarządu ZM Ropczyce.

Segmenty działalności w trzecim kwartale:

Hutnictwo Żelaza i Stali, pomimo głębokiego kryzysu w tej branży, szczególnie w Europie, nadal pozostaje kluczowym segmentem spółki, generując w trzecim kwartale br. przychody na poziomie blisko 170 mln zł, co stanowi wzrost o 1% w porównaniu do analogicznego okresu 2023 roku. W kraju kontynuowana była współpraca z podmiotami objętymi przez Spółkę stałą obsługą materiałową i serwisową. Dynamika sprzedaży na rynku krajowym pozostawała w trendzie dodatnim. W eksporcie ujemna dynamika w stosunku do realizacji w roku 2023 wynikała w znacznej mierze ze stałych trendów spadkowych kursów podstawowych walut sprzedaży.  

Hutnictwo metali nieżelaznych - przychody ze sprzedaży na rzecz klientów w tym segmencie rynku w okresie trzech kwartałów 2024 roku wyniosły ok. 72 mln zł. Oznacza to spadek w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Realizacja kontraktów na rynku krajowym przebiegała zgodnie z planem, a niższa wartość przychodów wynika głównie z niekorzystnych różnic kursowych. Natomiast niższa sprzedaż eksportowa wynika przede wszystkim z przesunięcia terminów realizacji projektów.

Sprzedaż do odbiorców z segmentu cementowo-wapienniczego w okresie trzech kwartałów 2024 roku ukształtowała się na poziomie 42 mln zł, co oznacza zmniejszenie w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. W tym segmencie rynku Spółka koncentrowała swoją aktywność głównie na globalnych uzgodnieniach kontraktowych z grupami cementowymi oraz na aktywności na rynkach poza Europą, zwłaszcza w Ameryce Północnej oraz na Bliskim Wschodzie.

Niekorzystne warunki gospodarcze nie sprzyjają rozwojowi przemysłu materiałów ogniotrwałych, jednakże nasze działania przynoszą efekty. Osiągnięcie stabilnych wyników sprzedaży po trzech kwartałach tego roku to zasługa elastyczności operacyjnej i skutecznej polityki w zakresie eksportu, którego rozwój jest dla nas priorytetem, a także prawie 50% udziału sprzedaży generowanej w ramach projektów kompleksowych.  Niestety perspektywy na kolejne miesiące i kwartały nie są optymistyczne, dlatego jeszcze bardziej musimy intensyfikować działania w kierunku poszukiwania nowych rynków zbytu oraz optymalizacji oferty produktowej – dodaje Józef Siwiec.

udostępnij: