Grupa Żabka miała w III kw. 1.119 mln zł skorygowanej EBITDA i 319 mln zł zysku netto (opis2)
Grupa Żabka zanotowała w trzecim kwartale 2024 roku 1.119 mln zł skorygowanej EBITDA wobec 950 mln zł rok wcześniej - podała Zabka Group w raporcie kwartalnym. Zysk netto wyniósł 319 mln zł i był 41,7 proc. wyższy rdr.
Raportowana EBITDA wzrosła do 1.093 mln zł z 934 mln zł przed rokiem, EBIT wzrósł o 11,3 proc. rdr do 664 mln zł.
Przychody Grupy Żabka wyniosły w III kwartale 6,578 mld zł wobec 5,594 mld zł przed rokiem (wzrost o 17,6 proc. rdr).
Narastająco, po trzech kwartałach 2024 roku Grupa Żabka ma 17,726 mld zł przychodów (wzrost o 20 proc. rdr) i 2,518 mld zł skorygowanej EBITDA (wzrost o 26 proc. rdr). Zysk netto wynosi 377 mln zł wobec 148 mln zł zysku przed rokiem.
Marża skorygowanego wyniku EBITDA po 9 miesiącach 2024 r. wyniosła 12,3 proc., co stanowi wzrost o 0,6 pp. względem porównywalnego okresu poprzedniego roku.
Sprzedaż do klienta końcowego w III kw. wzrosła o 17 proc. rdr do 7,499 mld zł. Po trzech kwartałach sprzedaż ta wynosi 20,392 mld zł i jest wyższa o 20,4 proc. rdr.
"Cieszę się, że nasze pierwsze po IPO wyniki finansowe i operacyjne potwierdzają, że strategia grupy Żabka jest realizowana zgodnie z celami, jakie sobie założyliśmy i komunikowaliśmy. Przez 9 miesięcy 2024 roku nasz wzrost znacznie przewyższał dynamikę całego detalicznego rynku spożywczego, co znalazło odzwierciedlenie w ponad 20-proc. dynamice sprzedaży do klienta końcowego i ponad 25-proc. dynamice skorygowanego wyniku EBITDA" - powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, Tomasz Suchański, CEO Grupy Żabka.
"Do końca roku zamierzamy otworzyć łącznie ok. 1,1 tys. sklepów w Polsce i w Rumunii oraz osiągnąć wzrost sprzedaży w istniejących lokalizacjach w oczekiwanym przedziale 7,5-9 proc." - dodał prezes.
Sprzedaż LFL w grupie wzrosła w III kw. 6 proc. wobec 12,7 proc. wzrostu w analogicznym okresie 2023 roku. Narastająco, po trzech kwartałach 2024 roku wzrost LFL wyniósł 8,6 proc., co oznacza spadek o 2,2 p.p.
Żabka tłumaczy, że na spadek dynamiki LFL w III kw. względem ubiegłego roku wpłynęła wyższa inflacja.
"Dodatkowo na wskaźnik LFL w III kwartale wpłynął efekt wysokiej bazy związany z wyjątkowo dobrą pogodą w III kwartale 2023 roku. Pomimo znacznie niższej inflacji w III kwartale, odnotowaliśmy zdrowy wzrost wolumenu, dzięki naszej zróżnicowanej ofercie i nowym inicjatywom produktowym. W ujęciu skumulowanym 9-miesięczny wskaźnik LFL utrzymuje się na wysokim poziomie 8,6 proc., zgodnie z naszymi oczekiwaniami" - napisano w raporcie.
Jak podała grupa, CAPEX w ciągu 9 miesięcy wyniósł 1.052 mln zł (wzrost o 18,5 proc. rdr), a w samym trzecim kwartale nakłady inwestycyjne wyniosły 407 mln zł.
Spółka poinformowała, że większość kwoty nakładów została przeznaczona na otwarcia nowych sklepów oraz wdrażanie konceptu Żabka Café 2.0. i rozwój oferty Prosto z Pieca, związanych m.in. z instalacją pieców konwekcyjno-mikrofalowych w ok. 7 tys. sklepów.
Po trzech kwartałach wolne przepływy gotówkowe wynosiły 1,907 mld zł wobec 882 mln zł rok wcześniej, a wskaźnik zadłużenia netto do skorygowanego wyniku EBITDA poprawił się do 1,4x z poziomu 2,1x przed rokiem.
"Zarówno w III kwartale, jak i w ciągu 9 miesięcy 2024 r. poprawiliśmy wskaźniki rentowności, w tym skorygowaną marżę EBITDA oraz marżę zysku netto, co przyczyniło się do wygenerowania znacząco większego przepływu gotówki i dalszej redukcji zadłużenia. Zgodnie z naszymi zapowiedziami z IPO, w średnim terminie dążymy do poprawy skorygowanej marży EBITDA w kierunku górnej granicy przedziału 12-13 proc." - powiedziała Marta Wrochna-Łastowska, CFO Grupy Żabka.
"Ostatnie wyniki handlowe, normalizacja kosztów energii oraz zwiększenie efektywności skali działalności, powinny również przyczynić się do poprawy marży EBITDA w 2024 w stosunku do 2023 roku" - dodała.
Na koniec września 2024 roku sieć sklepów Grupy Żabka liczyła 10.906 placówek wobec 9.907 w analogicznym okresie 2023 r. W samym trzecim kwartale otwartych zostało 266 punktów, a w ciągu trzech kwartałów 2024 r. 892 sklepy.
Zgodnie z prognozami z IPO, Grupa Żabka ocenia potencjał rynku na około 19.500 sklepów w Polsce oraz ok. 4.000 sklepów w Rumunii.
(PAP Biznes)
pel/ gor/