Asbis zamknął wymagający kwartał i zapowiada dywidendę zaliczkową
Komunikat od ASBISc Enterprises plc
Grupa ASBIS, wiodący dystrybutor z wartością dodaną, deweloper i dostawca produktów, rozwiązań i usług ICT oraz IoT na rosnących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA), wypracował w okresie I-III kw. 2024 r. przychody ze sprzedaży na poziomie blisko 2,1 mld USD (ponad 8,2 mld zł), zysk netto Grupy wyniósł 29,6 mln USD (117,2 mln zł). W samym III kwartale 2024 roku ASBIS wypracował 722,5 mln USD przychodów (2,8 mld zł) oraz 9,5 mln USD zysku netto (36,8 mln zł).
INNE WAŻNE WYDARZENIA W III KWARTALE 2024:
• Największym pod względem sprzedaży krajem ASBIS, pomimo wyzwań w kraju. był Kazachstan, natomiast kraje WNP utrzymały największy udział w przychodach Grupy (blisko 42-proc.).
• Polska zagościła już na stałe wśród 10 krajów o najwyższych przychodach w Grupie (TOP10), zajmując w okresie I-III kwartałów 2024 r. 5. miejsce z przychodami na poziomie ponad 105 mln USD (wzrost o blisko 30% względem analogicznego okresu ubiegłego roku).
• ASBIS ogłosił wypłatę zaliczkowej dywidendy z zysków za 2024 rok w wysokości 0,20 USD na akcję, co oznacza, że do akcjonariuszy ASBIS trafi w sumie 11,1 mln USD. Dzień ustalenia prawa akcjonariuszy do zaliczki dywidendy został ustalony na 25 listopada 2024 r., natomiast dzień wypłaty zaliczki na 5 grudnia 2024 r.
• Breezy, spółka zależna ASBIS, podpisała umowę o współpracy z siecią RTV EURO AGD w Polsce.
• ASBIS podwoił liczbę linii produktów swojej marki gamingowej Lorgar i wszedł do szybko rozwijającego się segment gier wyścigowych.
„Zakończyliśmy III kwartał 2024 r., który okazał się równie wymagający, jak poprzedni kwartał. Kluczowymi problemami, z którymi musieliśmy się zmierzyć w tym okresie, były negatywny wpływ nowych realiów rynkowych w Kazachstanie, kontynuacja wojny na Ukrainie i rosnące napięcia na Bliskim Wschodzie. Główny cel ASBIS na resztę 2024 roku pozostaje niezmieniony - utrzymać, a nawet wzmocnić swój udział w rynku na głównych rynkach regionów Europy Środkowo-Wschodniej i WNP. Zamierzamy zintensyfikować działania związane z rozwojem naszych marek własnych oraz pozyskania klientów od nowych dostawców na nowych rynkach” – powiedział Serhei Kostevitch, Prezes Grupy ASBIS.
„Kontynuujemy naszą politykę dywidendową, której efektem jest decyzja Rady Dyrektorów o wypłacie dywidendy zaliczkowej z zysków Spółki za 2024 r. w wysokości 0,20 USD za akcję. Jest to zgodne z naszą strategią dzielenia się zyskiem z naszymi akcjonariuszami. Chcemy kontynuować naszą politykę wypłat wysokich dywidend, zawsze w połączeniu z silnymi przepływami pieniężnymi” – dodał Serhei Kostevitch
WYNIKI FINANSOWE
Podsumowanie wyników finansowych Grupy ASBIS w III kw. 2024 r. oraz za trzy kwartały 2024 r. przedstawiają poniższe tabele (prezentacja wyników w USD oraz w tabeli poniżej poglądowo w PLN). Oficjalną walutą sprawozdawczą Grupy pozostaje USD.
SPRZEDAŻ WEDŁUG REGIONÓW
Regiony krajów Wspólnoty Niepodległych Państw („WNP”) oraz Europy Środkowo-Wschodniej tradycyjnie mają największy udział w przychodach Grupy. . Nie zmieniło się to w trzecim kwartale 2024 r. i I-III kw. 2024 r. W trzecim kwartale 2024 r. i I-III kw. 2024 r. przychody uzyskane w regionie WNP spadły odpowiednio o 24,3% i 22,4% w porównaniu z analogicznymi okresami 2023 r., podczas gdy sprzedaż w Europie Środkowo-Wschodniej i innych głównych regionach znacznie wzrosła. Głównym powodem niższej sprzedaży w regionie WNP były wyjątkowo trudne warunki rynkowe na naszym głównym rynku w Kazachstanie (szara strefa oraz nowe prawo konsumenckie) oraz trwająca wojna w Ukrainie, która również wpłynęła negatywnie na nasze wyniki. Udział regionu Bliskiego Wschodu i Afryki wzrósł zarówno w III kw. 2024 r., jak i w dziewięciu miesiącach 2024 r. odpowiednio do 17,65% (z 16,01% w III kw. 2023 r.) i 17,41% (z 14,67% w dziewięciu miesiącach 2023 r.). Udział regionu Europy Zachodniej wzrósł również do 9,88% (z 8,98% w III kw. 2023 r.) i 11,03% (z 8,71% w dziewięciu miesiącach 2023 r.).
SPRZEDAŻ WEDŁUG KRAJÓW
Analiza według krajów pokazuje duży spadek przychodów w Kazachstanie, największym rynku Grupy, który był wynikiem nieoficjalnych dostaw z importu wielu grup produktów pochodzących od nieoficjalnych dystrybutorów i z nieoficjalnych kanałów. Przychody w Ukrainie, drugim co do wielkości rynku działalności, ze względu na nasilenie działań wojennych i gorsze nastroje konsumentów, spadły o 13,8% w okresie dziewięciu miesięcy 2024 r. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Zjednoczone Emiraty Arabskie, trzeci co do wielkości rynek Grupy, przyniosły przychody w wysokości 258 mln USD w okresie dziewięciu miesięcy 2024, co oznacza wzrost o 6,8% rok do roku. Polska pozostaje najbardziej dynamicznym krajem rozwijającym się w TOP 10, wyprasowując dynamiczny wzrost zarówno w III kw. 2024 (+57,1%), jak i w okresie dziewięciu miesięcy 2024 (+29,4%) w porównaniu do odpowiednich okresów 2023. Najlepiej sprzedającymi się kategoriami produktów w Polsce były procesory, dyski SSD i HDD.
Grupa ASBIS jest wiodącym dystrybutorem z wartością dodaną, deweloperem i dostawcą produktów, rozwiązań i usług ICT oraz IoT na rosnących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA) z lokalnymi operacjami w Europie Środkowo-Wschodniej, republikach bałtyckich, krajach byłego Związku Radzieckiego, Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej.
Źródło: ASBISc Enterprises plc