Vercom przekroczył 100 mln zł EBITDA za ostatnie 12 miesięcy
Komunikat od Vercom SA
Vercom SA., grupa technologiczna specjalizująca się w dostarczaniu globalnych usług komunikacji w modelu SaaS, podsumowuje udany III kw. 2024 r. Liczba klientów wzrosła o 21 proc. rdr. osiągając poziom 91.600, a skorygowana EBITDA wzrosła o 28 proc. rdr. do 29 mln zł. Tym samym, wynik EBITDA za ostatnie 12 miesięcy po raz pierwszy w historii Vercom przekroczył 100 mln zł. Zysk netto zwiększył się o 52 proc. do 20 mln zł. Wysoka dynamika wzrostu to efekt kontynuacji sprzyjającego sentymentu wśród klientów enterprise oraz zwiększenia liczby pozyskiwanych klientów w segmencie SME.
- Miniony kwartał to kolejny kamień milowy w historii Vercom. Przekroczenie poziomu 100 mln zł EBITDA za ostatnie 12 miesięcy potwierdza nasze globalne aspiracje na rynku CPaaS. Jesteśmy tym samym bardzo blisko realizacji wszystkich celów, które przed sobą postawiliśmy wchodząc na GPW, wliczając w to blisko trzykrotny wzrost kapitalizacji od IPO. Komentując miniony kwartał szczególnie cieszy nas fakt, że wkraczamy w najlepszy okres sprzedażowy przy bardzo dobrym sentymencie, co potwierdza wzrost liczby klientów o ponad 16 tysięcy podmiotów rdr. oraz kolejny kwartał z wysoką dynamiką sprzedaży do obecnych klientów. – komentuje Krzysztof Szyszka, prezes zarządu Vercom.
Pomimo dalszego osłabienia dolara oraz euro względem złotówki, w których Vercom generuje ok. 60% marży, w III kw. 2024 spółka odnotowała dynamikę marży brutto na poziomie 18 proc. rdr. Głównymi czynnikami wzrostu była rosnąca sprzedaż do obecnych klientów, która przełożyła się na rekordowy wzrost NER (Net Expansion Rate) do 156 proc. oraz wysoka dynamika pozyskiwania nowych klientów. Miniony kwartał był pod tym względem drugim najlepszym okresem w ciągu ostatniego roku, w którym Vercom pozyskał 4.300 nowych klientów. Przełożyło się to na wzrost liczby obsługiwanych podmiotów o 21 proc. rdr., osiągając 91.600 na koniec III kw. 2024. Spółka dodatkowo zwiększyła efektywność operacyjną, utrzymując stabilny poziom kosztów, co pozytywnie wpłynęło na kluczowe wskaźniki finansowe.
- W minionym kwartale potwierdziliśmy umiejętność zachowania wysokiej dyscypliny kosztowej, co pozwoliło nam maksymalnie wykorzystać efekt dźwigni operacyjnej. Efektem tego było utrzymanie wysokiej dynamiki EBITDA i wykonanie kolejnego kroku w stronę realizacji ambitnego celu, jakim jeszcze niedawno mogło się wydawać wypracowanie 110 mln zł EBITDA w 2024 roku. Przed nami ostatni kwartał roku, w którym ze względu na sezonowość generujemy blisko 30% rocznych przychodów. Liczymy także na trwałe odwrócenie blisko dwuletniego trendu umacniania złotego względem dolara, które w minionym kwartale obniżyło nominalną dynamikę marży brutto o ok. 5 p.p. rdr. – mówi Łukasz Szałaśnik, dyrektor finansowy Vercom.
Vercom aktywnie wzmacnia swoją pozycję na rynku nowoczesnych form komunikacji, szczególnie w obszarze RCS, który zyskuje na popularności wraz z wdrażaniem tej technologii przez operatorów telekomunikacyjnych oraz natywnym wsparciem w najnowszej wersji iOS. W ostatnim kwartale spółka nawiązała współpracę z wiodącymi markami konsumenckimi, m.in. z LPP, Jeronimo Martins, Media Expert, Home&You oraz Wakacje.pl, co idealnie wpisuje się w okres wzmożonej aktywności zakupowej w IV kwartale.
- Zainteresowanie RCS rośnie w zawrotnym tempie, a globalny rynek tej technologii ma według prognoz wzrosnąć dziewięciokrotnie do 2028 roku, osiągając wartość 2,8 mld USD. Dla nas RCS to jeden z kluczowych kanałów rozwoju, dlatego cieszy nas możliwość realizacji tej usługi dla czołowych podmiotów na lokalnym rynku. Warto podkreślić, że komunikacja oparta o RCS to zupełnie nowa usługa, która otwiera przed nami szanse na dodatkowe marże i jeszcze szybszy wzrost, a naszym klientom pozwoli jeszcze skuteczniej docierać do swoich odbiorców – mówi Tomasz Pakulski, członek zarządu Vercom.
Vercom tworzy globalne usługi komunikacji w modelu SaaS, które umożliwiają klientom budowanie trwałych relacji z odbiorcami za pośrednictwem wielu kanałów komunikacji. Rozwiązania oferowane przez Vercom od 20 lat pomagają klientom automatyzować oraz skalować procesy komunikacji, zachowując przy tym wysoką dostarczalność i efektywność.
Obecnie z usług Vercom korzysta 91 600 firm oraz prywatnych przedsiębiorców na 180 rynkach, w tym takie podmioty jak IKEA, Rossman, American Express, DHL, Coca-Cola oraz BNP Paribas. Zespół Vercom obejmuje ponad 400 osób skupionych w 30 lokalizacjach na całym świecie, m.in. w San Francisco, Nowym Jorku, Berlinie, Pradze, Poznaniu oraz Warszawie.
Grupa Vercom charakteryzuje się silnie wzrostowym profilem działalności – w ciągu ostatnich 5 lat EBITDA rosła w średniorocznym tempie na poziomie 45% i na koniec 2023 r. wyniosła 85 mln zł. Od 2021 roku spółka jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie i wchodzi w skład indeksu sWIG80.
Źródło: Vercom SA