Studenac zwiększył sprzedaż o 22% w 2024 roku, w tym roku planuje przyspieszyć rozwój organiczny
Komunikat od Studenac
Studenac, jedna z najszybciej rosnących sieci sklepów spożywczych w Europie Środkowo-Wschodniej, kontynuuje dynamiczny rozwój. W 2024 roku Studenac otworzył 140 nowych sklepów oraz przejął 68 istniejących placówek. Łączna liczba sklepów sieci w Chorwacji i Słowenii na koniec minionego roku sięgnęła 1443. W 2025 roku Studenac planuje otworzyć organicznie 160 sklepów.
Skonsolidowane przychody Studenac Group sięgnęły w 2024 roku 816,5 mln euro, co oznacza wzrost o 22% r/r. Wzrost ten wynikał zarówno z ekspansji sieci, jak i wzrostu sprzedaży porównywalnej (LFL)1 o 11% r/r.
– W 2024 roku Studenac umocnił pozycję sieci z największą liczbą sklepów spożywczych w Chorwacji. Zaznaczyliśmy również nasze międzynarodowe aspiracje, przejmując słoweńską sieć Kea. W Słowenii zapoczątkowaliśmy także rozwój organiczny, wprowadzając na ten rynek nową markę Stu.MARKET – wskazuje Michał Seńczuk, Prezes Studenac.
– Zamierzamy przyspieszyć rozwój organiczny, jednocześnie kontynuując sprawdzoną strategię konsolidacji rynku w Chorwacji i Słowenii. W 2025 roku planujemy otworzyć na obu tych rynkach 160 nowych sklepów. Nasz główny cel rozbudowy sieci do 3400 sklepów do końca 2028 roku pozostaje niezmienny. Wzrost ten opieramy na rozwijaniu unikalnego formatu proximity – sklepów, które są blisko klientów i umożliwiają im robienie zakupów, które można podsumować koncepcją „jedzenie na dziś, jedzenie na jutro” – dodaje Michał Seńczuk.
Rozbudowa sieci sklepów w połączeniu ze wzrostem sprzedaży LFL przyczyniły się do dalszego dynamicznego wzrostu przychodów Studenac Group. Łączna sprzedaż sięgnęła w minionym roku 816,5 mln euro, co oznacza wzrost o 22% r/r. Przychody za 2024 rok w ujęciu pro forma2 wyniosły 871 mln euro i były o 24% wyższe niż w 2023 roku. Sprzedaż LFL wzrosła o 11%, dzięki zarówno większej liczbie klientów, jak i wartości koszyka zakupów.
Wzrost sprzedaży Studenac Group idzie w parze z utrzymaniem wysokiej rentowności. Wypracowana w 2024 roku skorygowana EBITDA sięgnęła 78 mln euro, co oznacza wzrost o 18% r/r.
W 2024 roku Studenac zrealizował dwie akwizycje. W lipcu nabył sieć Decentia, liczącą 36 sklepów, umacniając w ten sposób swoją pozycję w Zagrzebiu. Na koniec 2024 roku zarządzał ponad 150 sklepami w stolicy Chorwacji. Z kolei we wrześniu ubiegłego roku Studenac dokonał pierwszego przejęcia zagranicznego, nabywając słoweńską sieć Kea, liczącą 32 sklepy zlokalizowane w północno-zachodniej części kraju. Wkrótce potem Studenac zapoczątkował organiczną rozbudowę swojej sieci w Słowenii, otwierając własne sklepy pod marką Stu.MARKET. Do końca 2024 roku otworzył pięć sklepów Stu.MARKET. Łącznie w obu krajach do sieci Studenac dodano w 2024 roku 208 placówek, w tym 140 w wyniku rozwoju organicznego.
Wraz ze wzrostem skali działalności, Studenac rozwija swoją logistykę i łańcuch dostaw, aby zapewnić wysoką jakość świeżych produktów i ich dostępność na półkach, a także, by skrócić czas dostaw do sklepów. Zapewnienie wysokiej jakości świeżych produktów jest kluczowe w strategii Studenac zakładającej więcej produktów świeżych w miksie sprzedaży. Jest to także ważny czynnik napędzający wzrost sprzedaży LFL oraz poprawę marży.
We wrześniu 2025 roku Studenac zamierza uruchomić nowe centrum dystrybucyjne w Velikiej Goricy, niedaleko Zagrzebia. W nowoczesnym centrum o powierzchni około 36 000 m2 docelowo znajdzie zatrudnienie ponad 500 osób. W pierwszej połowie przyszłego roku zakończy się natomiast budowa nowego centrum dystrybucyjnego w Dugopolje, w okolicach Splitu, o powierzchni około 23 000 m2. Umowa na realizację tego centrum została zawarta w marcu br.
Źródło: Studenac
