Przejdź do treści

udostępnij:

Rekordowe przychody i zysk netto Grupy ASBIS pod wpływem niekorzystnych warunków rynkowych

Komunikat od ASBISc Enterprises plc

Grupa ASBIS, wiodący dystrybutor z wartością dodaną, deweloper i dostawca produktów, rozwiązań i usług ICT oraz IoT na rosnących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA), zamknęła rekordowy pod względem przychodów kwartał. ASBIS wypracował w I kw. 2025 r. przychody ze sprzedaży na poziomie 736,4 mln USD (2,9 mld zł). W tym samym okresie zysk netto Grupy wyniósł 7,3 mln USD (29,5 mln zł). Pomimo bardzo wysokich przychodów, zyskowność spółki była pod wpływem niekorzystnych czynników rynkowych, jak m.in. szara strefa w Kazachstanie czy trwająca wojna w Ukrainie.

INNE WAŻNE WYDARZENIA W I KWARTALE 2025:
   • Największym pod względem sprzedaży krajem ASBIS były Zjednoczone Emiraty Arabskie, natomiast kraje WNP utrzymały największy udział w przychodach Grupy (ponad 30%). 
   • Polska zajęła 6. miejsce wśród krajów o najwyższej sprzedaży w Grupie ASBIS (TOP10) z przychodami na poziomie ponad 40,5 mln USD (wzrost o 42% względem analogicznego okresu ubiegłego roku). 
   • Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy podjęło uchwałę o wypłacie dywidendy finalnej za 2024 r. w wysokości 0,30 USD na akcję. Tym samym łączna dywidenda z zysków Spółki za 2024 r. (wraz z dywidendą zaliczkową wypłaconą w grudniu 2024 r.) wyniosła 0,50 USD na akcję - co jest wyrównaniem najwyższej dywidendy wypłaconej akcjonariuszom w historii ASBIS. 
   • ASBIS rozszerzył swoje portfolio produktowe o produkty następujących firm: iLera (kontroluje 65% rynku ochrony ekranu iPhone’ów), Arctic Wolf (specjalizuje się w dostarczaniu systemów cyberbezpieczeństwa dla firm), StorONE (oprogramowanie do przechowywania danych dla dużych przedsiębiorstw). 
   • Breezy, spółka zależna Grupy ASBIS, specjalizująca się w modernizacji i remarketingu używanych urządzeń cyfrowych, rozpoczęła działalność w Republice Południowej Afryki. Spółka po raz pierwszy zdecydowała się na wejście na nowy rynek w formacie franczyzowym.


„Pierwszy kwartał 2025 r. był bardzo wymagający dla naszej Grupy. Pomimo ciągłych wyzwań na naszych głównych rynkach byliśmy w stanie wygenerować rekordowo wysokie przychody.. W Kazachstanie wciąż mierzymy się z nielegalnym importem produktów Apple, natomiast w Ukrainie trwają działania wojenne, które mają wpływ na naszą sprzedaż. Warto podkreślić, że w miesiącach lutym i marcu 2025 r. byliśmy w stanie pobić nasze miesięczne rekordy sprzedaży. Zanotowaliśmy jednak spadek marży zysku brutto, na co wpływ poza wymienionymi już czynnikami, miały też niższe ceny od naszego głównego dostawcy i zwiększona sprzedaż projektów biznesowych z niższą marżą. Oczekujemy poprawy marży zysku brutto w kolejnych kwartałach 2025 r.” – powiedział Serhei Kostevitch, Prezes Grupy ASBIS.

„Już ósmy rok z rzędu wypłacamy dywidendę naszym akcjonariuszom. ASBIS jest w stabilnej kondycji finansowej, dlatego do akcjonariuszy trafi dywidenda na poziomie ubiegłorocznej, czyli najwyższa, jaką do tej pory wypłaciliśmy. Chcemy kontynuować naszą politykę wypłaty dywidend w kolejnych latach” – dodał Serhei Kostevitch.


WYNIKI FINANSOWE

Podsumowanie wyników finansowych Grupy ASBIS w I kw. 2025 r. oraz I kw. 2024 r. przedstawiają poniższe tabele (prezentacja wyników w USD oraz w tabeli poniżej poglądowo w PLN). Oficjalną walutą sprawozdawczą Grupy pozostaje USD.

SPRZEDAŻ WEDŁUG REGIONÓW

Regiony krajów Wspólnoty Niepodległych Państw („WNP”) oraz Europy Środkowo-Wschodniej tradycyjnie mają największy udział w naszych przychodach. Nie zmieniło się to w pierwszym kwartale 2025 r.

W I kw. 2025 r. przychody wypracowane w regionie WNP spadły o 32,4% w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r., podczas gdy sprzedaż w Europie Środkowo-Wschodniej i innych głównych regionach znacznie wzrosła. Głównym powodem niższej sprzedaży w regionie WNP były niezwykle trudne warunki rynkowe w Kazachstanie (szary rynek i nowe prawo konsumenckie), a także trwająca wojna na Ukrainie, która również negatywnie wpłynęła na wyniki Grupy.

Udział regionu Europy Środkowo-Wschodniej wzrósł w I kwartale 2025 r. do 30,13% (z 26,24% w I kwartale 2024 r.). Udział regionu Bliskiego Wschodu i Afryki wzrósł w I kwartale 2025 r. do 25,52% (z 17,02% w I kwartale 2024 r.). Udział regionu Europy Zachodniej również wzrósł do 12,32% (z 9,56% w I kwartale 2024 r.). 

SPRZEDAŻ WEDŁUG KRAJÓW

Analiza według krajów potwierdza pokazuje wzrost udziałów Grupy na wielu głównych rynkach. Jednym z nich są Zjednoczone Emiraty Arabskie, które stały się największym rynkiem ASBIS, z przychodami na poziomie 123 mln USD w I kw. 2025 r., co stanowi wzrost o 42,8%.

W Kazachstanie - największym dotychczasowym rynku Grupy, sprzedaż spadła o 45,6% w I kw. 2025 r. w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r. Było to spowodowane intensyfikacją szarej strefy, co wpłynęło na wyniki całego regionu WNP.

Ukraina, trzeci co do wielkości rynek naszej działalności, odnotowała spadek o 17,4% w I kw. 2025 r. w porównaniu z I kw. 2024 r.

Kraje o największym wzroście sprzedaży w I kw. 2025 r.: 

  • Republika Południowej Afryki – wzrost o 269% 
  • Niemcy – wzrost o 63% 
  • Zjednoczone Emiraty Arabskie – wzrost o 43% 
  • Polska – wzrost o 42% 
  • Rumunia – wzrost o 40%


 

Grupa ASBIS jest wiodącym dystrybutorem z wartością dodaną, deweloperem i dostawcą produktów, rozwiązań i usług ICT oraz IoT na rosnących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA) z lokalnymi operacjami w Europie Środkowo-Wschodniej, republikach bałtyckich, krajach Wspólnoty Niepodległych Państw, Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej.

Źródło: ASBISc Enterprises plc

udostępnij: