Sezonowy spadek sprzedaży i wyników Grupy AMBRA – raport za trzeci kwartał roku obrotowego 2024/2025
Komunikat od Ambra SA
Efekty sezonowości sprzedaży obniżyły dynamikę przychodów Grupy w trzecim kwartale roku obrotowego 2024/2025, spadł także udział w sprzedaży win i alkoholi z wyższej półki cenowej kupowanych chętniej w okresach przedświątecznych.
W zakończonym 31 marca, najmniejszym w skali przychodów, kwartale wolumen sprzedaży Grupy AMBRA spadł o 5,2%, a wartość przychodów o 12,4%. Główne przyczyny spadku to większe niż rok temu zapasy w sklepach po sezonie grudniowym oraz przesunięta na kwiecień sprzedaż na zakupy wielkanocne.
Efekty związane z sezonowością miały największy wpływ na dynamikę sprzedaży w Polsce, gdzie odnotowano spadek przychodów o 16,1%. Szczególnie widoczne to było w segmencie win, win musujących i alkoholi premium. Najszybciej po raz kolejny rosła natomiast sprzedaż win dealkoholizowanych. Sprzedaż tej kategorii rosła w tempie 22,5%, a jej udział osiągnął 3,5% przychodów ze sprzedaży Grupy.
Najlepsze wyniki sprzedażowe - wzrost o 15,3% - zostały osiągnięte na rynku rumuńskim, na którym nie wystąpiło przesunięcie terminu świąt wielkanocnych, a koniunktura konsumencka utrzymywała się na najwyższym poziomie spośród rynków Grupy. Liderami wzrostów na tym rynku były wina spokojne PELIN CARPATIN oraz wina musujące ZAREA.
Najsłabsza koniunktura panowała w Czechach i na Słowacji, gdzie sprzedaż liczona w walutach lokalnych była niższa o 17,8%.
W trzecim kwartale roku obrotowego Grupa poprawiła rentowność marży netto ze sprzedaży o 1,5 punktu procentowego. Było to możliwe dzięki obniżeniu kosztów zakupu surowców i materiałów. Jednocześnie Grupa obniżyła dynamikę wzrostu kosztów działalności operacyjnej poniżej poziomu inflacji oraz zmniejszyła wydatki marketingowe. Pomimo poprawy po stronie kosztowej Grupy sezonowy spadek sprzedaży przyniósł stratę operacyjną na poziomie 1,9 mln zł. Strata netto przypadająca akcjonariuszom jednostki dominującej wyniosła 5,1 mln zł.
Po raz kolejny Grupa AMBRA mogła pochwalić się bardzo dobrymi przepływami pieniężnymi z działalności operacyjnej, które po trzech kwartałach wyniosły 106,3 mln zł i wzrosły o 19,9%, a dług netto obniżył się i wyniósł tylko 6,5 mln zł na 31 marca 2025 r.
„Za nami trudny kwartał, na którego wynikach mocno odbiła się sezonowość. Nasze marki utrzymują swoje wiodące pozycje na rynku również w okresach spowolnienia. Jesteśmy skupieni na ich dalszym rozwoju, pracujemy również nad kolejnymi innowacjami dla konsumentów - szczególnie napojów nisko- i bezalkoholowych. ” – podsumowuje Robert Ogór, Prezes Grupy AMBRA.
Grupa AMBRA jest liderem rynku wina w Polsce oraz czołowym producentem, importerem i dystrybutorem win w Europie Środkowej i Wschodniej. Tworzące ją spółki prowadzą działalność na rynkach Polski, Czech, Słowacji i Rumunii. DORATO, CIN&CIN, FRESCO, PICCOLO, WINIARNIA ZAMOJSKA, PLISKA, CYDR LUBELSKI, ZAREA to przykłady marek należących do Grupy, które są liderami w swoich segmentach rynku. Pod marką CENTRUM WINADISTILLERS LIMITED Grupa AMBRA prowadzi w Polsce największą sieć specjalistycznych sklepów winiarskich. Jest również największym dostawcą win premium do gastronomii.
Oferta AMBRA opiera się z jednej strony na winach własnych marek, które są produkowane przez Grupę lub na jej zamówienie w różnych krajach świata, a z drugiej na winach importowanych od największych producentów Francji, Włoch, Hiszpanii, Bułgarii, Chile czy Australii. Strategia rozwoju Grupy zakłada zwiększanie wartości spółki i jej marek poprzez umacnianie pozycji lidera rosnącego rynku wina w Europie Środkowej i Wschodniej.
W czerwcu 2005 r. AMBRA zadebiutowała na GPW. Jej głównym akcjonariuszem (61,12% akcji) jest notowany na giełdzie we Frankfurcie niemiecki koncern Schloss Wachenheim AG – jeden z największych światowych producentów win musujących.
Źródło: Ambra SA