Grupa Eurocash prezentuje wyniki za pierwszy kwartał 2025 r.
Komunikat od Eurocash SA
Grupa Eurocash w pierwszym kwartale 2025 r. wypracowała 6,9 mld zł przychodów, co oznacza 7,6% spadku w porównaniu do analogicznego okresu 2024 r. Zysk EBITDA wyniósł 121 mln zł, przy zachowaniu rentowności EBITDA na poziomie 1,8%, natomiast strata netto była o 0,2% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku i wyniosła 87 mln zł.
– Pierwszy kwartał był zgodny z naszymi przewidywaniami. Na przychody i wyniki wpłynęło przesunięcie świąt wielkanocnych na drugi kwartał oraz podwyżka akcyzy na alkohol i papierosy, która spowodowała przełożenie zakupu tych towarów odpowiednio na poprzedni i następny kwartał. Podniesienie wysokości płacy minimalnej o 9% miało również przełożenie na stronę kosztową. Mimo to wynik i nasze udziały w rynku zostały utrzymane na zbliżonym poziomie do pierwszego kwartału 2024 r. – ocenia Piotr Nowjalis, członek zarządu i CFO Grupy Eurocash.
– Perspektywa jednego kwartału jest zbyt krótka, żeby ocenić stan rynku. Znacznie lepiej będą to obrazowały wyniki za półrocze. Pierwsze sygnały mamy pozytywne. Cały rok powinien przynieść poprawę rentowności, wynikającą z dobrego przygotowania organizacyjnego oraz utrzymywania dyscypliny kosztowej. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami będziemy również zamykać sklepy własne nie rokujące poprawy, prowadzone w ramach sieci Delikatesy Centrum i Duży Ben. Jednorazowe koszty zamknięć nierentownych placówek wyniosły blisko 8 mln zł w 1 kw. b.r. – mówi Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash.
Kierunek: efektywność
Wzmacnianie efektywności biznesu Grupy to m.in. nowa strategia rozwoju sieci partnerskich ABC, Groszek i Euro Sklep działających pod marką parasolową „Moje Sklepy”. W modernizację 4 tys. sklepów do końca 2025 r., rozwój narzędzi digitalowych oraz działania promocyjne Grupa Eurocash inwestuje 40 mln zł.
– W pierwszym kwartale włożyliśmy dużo wysiłku we wspieraniu franczyzobiorców i rozwijanie dedykowanych programów wzmacniających komunikację i działania marketingowe skierowane do konsumentów. Pracujemy także nad nową strategią Frisco, która wzmocni efektywność tego segmentu i pozwoli na jeszcze szybsze zwiększenie udziałów w rynku – wylicza Paweł Surówka.
O skuteczności reżimu kosztowego świadczy obniżenie kosztów o 1,3% w porównaniu do pierwszego kwartału 2024 r. Dodatkowo Grupa poprawiła o sześć dni cykl konwersji gotówki.
Grupa Eurocash w 2025 r. świętuje 30 lat działalności. Choć zaczynała z kilkoma hurtowniami cash & carry w portfolio, dziś jest liderem hurtu FMCG z niemal 30% udziałami w rynku, numerem jeden w e-grocery i największym organizatorem franczyz i systemów partnerskich.
Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich - takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl. Klientami Eurocash są przede wszystkim lokalni przedsiębiorcy, którym Grupa oferuje z jednej strony efektywne modele biznesowe, a z drugiej skalę zakupową, logistykę, wsparcie marketingowe, dostęp do wiedzy oraz nowoczesne rozwiązania technologiczne wspierające prowadzenie i rozwój sklepu. Z liczbą ponad 19 tys. zatrudnianych pracowników i 90 tys. klientów, Eurocash od lat zajmuje miejsce w czołówce największych polskich firm, kompleksowo kształtując rynek polskiego handlu i wyznaczając kierunki rozwoju branży. Dąży do tego, by wyznaczać trendy także w zakresie odpowiedzialności. Do 2030 r. Grupa zamierza zmniejszyć swoją emisję CO2 o 42 proc. w ramach strategii dekarbonizacji, jaką przyjęła w 2022 r. – w zgodzie z celami Porozumienia Paryskiego, w ramach ścieżki określonej przez Science Based Targets Initiative* (SBTi).
Źródło: Eurocash SA
