Grupa LUG zwiększyła przychody, ale ocenia stan rynku jako daleki od oczekiwań
Komunikat od LUG
Grupa Kapitałowa LUG S.A. opublikowała wyniki finansowe za I kwartał tego roku. Skonsolidowane przychody Grupy w pierwszych trzech miesiącach 2025 roku wyniosły 52,92 mln zł, co stanowi wzrost o 13,3 proc. w stosunku do wyników osiągniętych w analogicznym okresie roku ubiegłego. Zysk brutto ze sprzedaży w I kw. 2025 roku wyniósł 19,65 mln zł względem 18,74 mln zł w analogicznym okresie rok wcześniej.
Na poziom przychodów ze sprzedaży na przestrzeni pierwszych trzech miesięcy 2025 roku wpłynęły w dużej mierze realizacje projektów wygranych w ramach programu „Rozświetlamy Polskę”, które włąśnie weszły w fazę realizacji. Niestety aktywność inwestycyjna w pozostałych segmentach rynku, w tym także na rynkach zagranicznych nie była na tyle wysoka by wzbudzić przekonanie o jednoznacznej poprawie warunków makroekonomicznych.
Najważniejszym rynkiem dla Grupy LUG w I kwartale br. była niezmiennie Polska. Udział przychodów ze sprzedaży krajowej wynosił w analizowanym okresie blisko 51% i stanowił poziom 26,82 mln zł. Na przeciwwadze, z niewielką stratą znajdowały się przychody z rynków zagranicznych, których wartość wynosiła 26,10 mln zł, a udział stanowił ponad 49% całkowitych przychodów.
„Nasze przychody w I kwartale 2025 roku zanotowały dwucyfrowy wzrost r/r, ale wciąż działamy w niesprzyjających warunkach. Stan inwestycji, a w konsekwencji całej branży jest wciąż daleki od oczekiwań. Pozytywna dynamika przychodów nie zbilansowała wpływu takich czynników jak presja cenowa czy wzrost kosztów produkcji, co przełożyło się na rentowność zamówień oraz niższy poziom realizowanej marży, a w konsekwencji na stratę netto” - komentuje wyniki Ryszard Wtorkowski, Prezes Zarządu LUG S.A.
Marża brutto na sprzedaży była niższa niż rok wcześniej o 3,0 pp. i wyniosła 37,1 proc. To poziom poniżej wyznaczonego strategicznego pułapu 40%, lecz zdaniem Zarządu to sytuacja przejściowa, a Grupa LUG wziąż jest blisko założonego celu i ma szansę wkrótce powrócić na pozioy przekraczające 40%.
„Silna presja cenowa podczas składania ofert w ramach programu „Rozświetlamy Polskę” obniżyła rentowność projektów. Biorąc pod uwagę, że w 2024 roku ilość projektów na rynku była niska, co nakręcało dodatkowo walkę konkurencyjną, optymalizacja marży była uzasadniona. Wielokrotnie jednak udowodniliśmy w minionych okresach, że mamy potencjał ku temu, by przez kolejne lata rosnąć i generować marże na poziomie ponad 40%” – wyjaśnia Prezes.
Na poziomie operacyjnym, w I kwartale 2025 roku LUG zanotował stratę w wysokości 2,13 mln zł w stosunku do straty 1,74 mln zł w analogicznym okresie roku 2024. Struktura wyniku operacyjnego znalazła odzwierciedlenie w poziomie marży operacyjnej, która w I kwartale 2025 roku była ujemna (-4,0%). Wyniki wypracowane w pierwszym sprawozdawczym okresie roku wpływają na wynik EBITDA rzędu 1,55 mln zł, co jest poziomem o 30,3% wyższym niż w I kwartale 2024 roku. Marża EBITDA wyniosła w I kw. 2025 roku 2,9% i była o 0,4 p.p. wyższa niż przed rokiem. Na poziomie wyniku netto, w I kwartale 2025 roku LUG odnotował stratę w wysokości 1,64 mln zł, wobec 1,07 mln zł straty w analogicznym okresie roku 2024.
Wyniki finansowe wypracowane od stycznia do marca br. odzwierciedlają koniunkturę w branży oświetleniowej oraz w sektorach publicznym i przemysłowym. Zarówno w strefie Euro jak i w Polsce utrzymuje się wysoka presja cenowa i niska dynamika zamówień. Do tego rosną koszty komponentów i płace.
„Perspektywy dla gospodarki polskiej na pierwszą połowę roku wskazują szansę na umiarkowane przyspieszenie wzrostu PKB. W lutym br. krajowy PMI po raz pierwszy od niemal 3 lat przekroczył poziom 50 pkt. Jak dotąd optymizm w przemyśle utrzymuje się, czego przejawem są rosnąca produkcja oraz zatrudnienie. Chwiejnym elementem układanki pozostają nowe zamówienia, zatem decydujące będą pierwsze miesiące kwartału trzeciego, kiedy po okresie wakacyjnym dostrzeżemy faktyczny dalszy kierunek rozwoju gospodarki. Kondycja europejskiej gospodarki poprawia się wolniej od krajowej, głównie za sprawą zróżnicowanego tempa „starej Europy” – tutaj na odwrócenie trendu przyjdzie nam jeszcze poczekać. Dla podwórka oświetleniowego oznacza, to, że Polska wciąż będzie stymulowana poprzez projekty w ramach programu „Rozświetlamy Polskę, jak również przez zapowiadane przez rząd wydatki na inwestycje ze środków z KPO, w tym inwestycje infrastrukturalne oraz obronnościowe. W oświetleniu wnętrzowym kluczowa będzie identyfikacja wąskich segmentów, które rozwijają się niezależnie od szerokiej koniunktury. ” – podkreśla Jakub Wtorkowski, Dyrektor Finansów Strategicznych i Ryzyka oraz Prokurent LUG S.A.
Sytuacja na rynku oświetleniowym wciąż jest daleka od oczekiwań, a widoczne pierwsze symptomy poprawy, ze względu na kilkumiesięczny cykl życia projektów budowlanych i modernizacyjnych, mogą być widoczne w wynikach Grupy LUG dopiero w II połowie bieżącego roku.
LUG S.A. to spółka holdingowa Grupy Kapitałowej LUG S.A. – jednego z czołowych europejskich producentów profesjonalnych rozwiązań oświetleniowych. Grupa sprzedaje swoje produkty w Polsce oraz w kilkudziesięciu krajach na całym świecie. Posiadająca ponad 34 lata doświadczenia firma z siedzibą w Zielonej Górze, od 2008 roku funkcjonuje jako Grupa Kapitałowa. W jej skład wchodzą: LUG S.A., LUG Light Factory Sp. z o.o., LUG GmbH, LUG do Brasil Ltda, LUG Lighting UK Ltd., TOW LUG Ukraina, BIOT Sp. z o.o., LUG Argentina S.A., LUG Turkey, LUG Services Sp. z o.o., ESCOLIGHT Sp. z o.o. LUG S.A. od listopada 2007 roku jest notowana na rynku NewConnect zarządzanym przez warszawską GPW. Więcej informacji: www.lug.com.pl
Źródło: spółka LUG
