Arlen ogłasza zamiar przeprowadzenia pierwszej oferty publicznej oraz wejścia na Giełdę Papierów Wartościowych
Komunikat od Arlen
Arlen S.A. - wraz ze spółkami zależnymi Grupa Arlen - jest wiodącym na rynku polskim oraz jednym z kilku wiodących w Europie podmiotów specjalizujący się w produkcji specjalistycznej odzieży ochronnej przeznaczonej dla służb mundurowych oraz elementów wyposażenia indywidualnego, prekursor nowatorskich technologii tkanin specjalistycznych. Spółka ogłasza zamiar przeprowadzenia pierwszej oferty publicznej akcji, która zostanie skierowana do wybranych inwestorów instytucjonalnych i inwestorów indywidualnych w Polsce. Arlen zamierza złożyć wniosek o dopuszczenie oraz wprowadzenie akcji zwykłych do obrotu na rynku regulowanym prowadzonym przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Oferta będzie obejmowała sprzedaż istniejących akcji przez głównego akcjonariusza A.T. Fundacja Rodzinna, kontrolowaną przez Andrzeja Tabaczyńskiego („Akcjonariusz Sprzedający”).
Decyzja o przeprowadzeniu oferty publicznej oraz ubieganiu się o dopuszczenie i wprowadzenie akcji spółki do obrotu na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie wyznacza kolejny istotny etap rozwoju Grupy. W ostatnich latach konsekwentnie budowaliśmy pozycję firmy jako wiodącego na rynku polskim oraz jednego z kilku wiodących w Europie gracza na rynku specjalistycznej odzieży ochronnej dla służb mundurowych w kraju i za granicą z unikatową przewagą konkurencyjną firmy zintegrowanej pionowo z szeroką bazą produkcyjną w kraju. W latach 2022-2024 Grupa wygenerowała dwucyfrowe wzrosty przychodów i zysków oraz rosnące marże, a także solidną pozycję gotówkową - powiedział Andrzej Tabaczyński, Prezes Arlen S.A.
Doskonałe zaplecze technologiczne, produkcyjne i finansowe daje podstawy do rozwoju w obszarze produktowym i geograficznym zarówno na rynkach, na których działamy, jak również nowych rynkach w Europie. Spółka planuje dalsze umacnianie przewag konkurencyjnych w oparciu o rozwijanie innowacyjnych tkanin i wyrobów, co powinno przełożyć się na przywództwo technologiczne w branży. „Wejście” na giełdę przyniesie korzyści wszystkim interesariuszom Grupy, zwiększając długoterminowo jej wartość dla akcjonariuszy i zapewniając dalsze możliwości wzrostu na perspektywicznym rynku - podkreślił Prezes Tabaczyński, Arlen S.A.
Grupa Arlen to wiodący na rynku polskim oraz jeden z kilku wiodących w Europie podmiotów, z 30-letnią historią, specjalizujący się w produkcji specjalistycznej odzieży ochronnej oraz elementów wyposażenia indywidualnego przeznaczonych dla służb mundurowych. Oprócz tego Grupa jest również wiodącym w Polsce producentem tkanin specjalistycznych – głównie laminowanych i plecakowych, do wytwarzania odzieży ochronnej i wyposażenia indywidualnego dla służb mundurowych. Grupa Arlen jest jednym z nielicznych w Polsce i Europie pionowo zintegrowanych produkcyjnie dostawców posiadających własne moce wytwórcze dużej skali - dysponujących nowoczesnym parkiem maszynowym (obejmującym 4 zakłady produkcyjne w kraju) oraz własnym specjalistycznym laboratorium i centrum R&D.
Grupa posiada dwa centra rozwoju: odzieży (Arlen) oraz tkanin i laminatów (Optex). Produkcja odzieżowa w Grupie Arlen rozpoczyna się od projektowania. Do projektowania odzieży technicznej konstruktor (designer) podchodzi tak, aby zrealizować wyspecyfikowane zapotrzebowanie zamawiającego – klienta oraz osiągnąć wymaganą funkcjonalność. Klient instytucjonalny, do którego w głównej mierze adresowania jest oferta produktowa Grupy, wymaga też najczęściej, aby przed przystąpieniem do seryjnej produkcji, odzież lub zakład dla niej dedykowany uzyskały certyfikat wydawany przez stosowne instytuty i ośrodki certyfikacyjne. Bez tego producent nie może przystąpić do postępowania przetargowego lub podpisać umowy na dostawę produktów po jego wygraniu. Do realizacji zamówień dochodzi po podpisaniu kontraktów na określony asortyment w ilościach i terminach umownych. Spółka nie ponosi ryzyka produkowania na własny stan magazynowy wyrobów gotowych. Zakłady własne Grupy specjalizujące się w produkcji i konfekcjonowaniu odzieży zatrudniają ok. 400 pracowników* i są umaszynowione pod kątem różnego rodzaju produkcji (maszyny do automatycznego rozkroju tkanin czy uszczelniania odzieży zewnętrznej). Technologia laminowania tkanin to skomplikowany proces wymagający najwyższych kompetencji, doświadczenia i dyscypliny produkcyjnej. Zastosowanie 2 i 3 laminatów w segmencie „outdoor”, utorowało drogę dla tych rozwiązań w konstrukcjach Spółki, również dzięki unikatowym właściwościom laminatów produkcji Optex S.A., które dodają tkaninom nowych funkcjonalności, jak np. hydrofobowość, oleofobowość czy reemisja tkanin (barw ochronnych kamuflażu wojskowego).
* zatrudnienie w całej Grupie jest na poziomie ponad 700 osób
Do najważniejszych odbiorców, do których Grupa Arlen adresuje swą ofertę, należą służby mundurowe (wojsko, Straż Graniczna, Frontex, służby specjalne, Policja, Krajowa Administracja Skarbowa, Straż Graniczna) oraz podmioty gospodarcze ze specjalistycznych gałęzi przemysłu – m.in. paliwowego i chemicznego oraz wynajmu odzieży (rentalu).
W 2024 r. przychody ze sprzedaży Grupy Arlen wyniosły 461,4 mln zł i w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego, tj. 2023 r. wzrosły o ok. 26%. W tym samym okresie Grupa wygenerowała 83,9 mln zł znormalizowanej EBITDA* i 60,5 mln znormalizowanego zysku netto**, które w relacji rdr wzrosły odpowiednio o 45% i 44%.
* znormalizowana EBITDA – EBITDA Grupy za dany okres, po oczyszczeniu z kosztu wynikającego z wyceny uprawnień do objęcia Akcji Serii B1 przez osoby uprawnione w ramach Programu Motywacyjnego za ten okres
** znormalizowany zysk netto – skonsolidowany zysk netto Grupy z działalności kontynuowanej za dany okres, po oczyszczeniu z kosztu wynikającego z wyceny uprawnień do objęcia Akcji Serii B1 przez osoby uprawnione w ramach Programu Motywacyjnego za ten okres
Strategia rozwoju Grupy Arlen koncentruje się na dalszym (i) utrzymaniu innowacyjności technologicznej i efektywności kosztowej wytwarzanych wyrobów oraz (ii) wzroście sprzedaży poprzez poszerzanie oferty produktowej, jaki i kontynuację ekspansji na rynkach europejskich.
PODSTAWOWE INFORMACJE O OFERCIE PUBLICZNEJ AKCJI
PODSTAWOWE INFORMACJE O OFERCIE
• W związku z Ofertą główny Akcjonariusz Spółki, tj. A.T. Fundacja Rodzinna, który obecnie posiada 95,06% akcji Spółki, zamierza sprzedać akcje stanowiące nie więcej niż 35% kapitału zakładowego Spółki. W ramach Oferty nie zostaną wyemitowane ani zaoferowane nowe akcje Spółki.
• Akcje zostaną zaoferowane w ramach oferty publicznej przeprowadzonej na podstawie Prospektu Spółki („Prospekt”) wyłącznie na terytorium Polski, skierowanej do polskich inwestorów indywidualnych i wybranych inwestorów instytucjonalnych.
• Szczegółowe warunki Oferty zostaną przedstawione w Prospekcie, który zostanie opublikowany po jego zatwierdzeniu przez Komisję Nadzoru Finansowego.
• Intencją Akcjonariusza Sprzedającego i Współkoordynatorów Oferty jest zaoferowanie około 10-20% akcji oferowanych w Ofercie inwestorom indywidualnym.
• Spółka zamierza ubiegać się o dopuszczenie i wprowadzenie akcji Spółki do obrotu na rynku regulowanym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.
• Dom Maklerski Navigator S.A., Pekao Investment Banking S.A. pełnią rolę Współkoordynatorów Oferty oraz Współprowadzących Księgę Popytu. Dom Maklerski Navigator S.A. pełni rolę Firmy Inwestycyjnej pośredniczącej w Ofercie. Bank Polska Kasa Opieki S.A. – Biuro Maklerskie Pekao pełni rolę Współprowadzącego Księgę Popytu oraz Firmy Inwestycyjnej współpośredniczącej w Ofercie.
• Akcjonariusz Sprzedający zobowiąże się do nieoferowania ani sprzedaży akcji Spółki, z zastrzeżeniem standardowych wyjątków, przez okres 24 miesięcy od daty pierwszego notowania akcji Spółki. Spółka zobowiąże się do tego przez okres 12 miesięcy od daty pierwszego notowania akcji Spółki, a uczestnicy Programu Motywacyjnego zobowiązali się, że przez okres 12 miesięcy od daty dopuszczenia akcji Spółki do obrotu nie będą rozporządzać akcjami w jakikolwiek sposób (umowy lock-up).
POWODY PRZEPROWADZENIA OFERTY
W opinii kadry zarządzającej Spółki notowanie akcji Arlen na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie pozwoli wzmocnić publiczny wizerunek Spółki poprzez zwiększenie świadomości marki i zainteresowania nią wśród obecnych i potencjalnych partnerów handlowych oraz innych kluczowych interesariuszy. To także naturalny krok na obecnym etapie rozwoju biorąc pod uwagę dojrzałość biznesu i dalszy potencjał wzrostu. Grupa zamierza zdywersyfikować strukturę akcjonariatu a także stworzyć płynny rynek obrotu akcji dla obecnych i przyszłych akcjonariuszy. Kadra zarządzająca uważa także, że dopuszczenie akcji do notowań na GPW pozwoli skuteczniej zmotywować zespół menadżerów i specjalistów wyższego szczebla oraz wzmocnić wizerunek Arlen jako atrakcyjnego pracodawcy. To także stworzy większe możliwości Grupy do utrzymania obecnej kadry i pozyskiwania talentów.
NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE O GRUPIE ARLEN
W otoczeniu konkurencyjnym Grupy Arlen na rynku krajowym nie występują podmioty o podobnej skali działające w identycznym modelu biznesowym, tj. pionowo zintegrowane, które są producentami zarówno tkanin specjalistycznych, jak i odzieży ochronnej. W szczególności dostęp do tkanin o określonych parametrach i terminowość dostaw stanowią wyzwanie dla zakładów szwalniczych konkurujących z Grupą Arlen na rynku producentów specjalistycznej odzieży ochronnej. Na rynku europejskim występuje kilkanaście przedsiębiorstw o porównywalnej skali działalności do Grupy Arlen skoncentrowanych na produkcji odzieży ochronnej przeznaczonej dla służb mundurowych.
PRZEWAGI KONKURENCYJNE
Spółka identyfikuje w swojej działalności następujące przewagi wobec konkurentów:
• Zintegrowany pionowo model technologii produkcji odzieży ochronnej dla służb mundurowych
Grupa integruje w swojej działalności produkcję wyrobów gotowych w postaci odzieży, plecaków oraz tkanin i jest jednym z niewielu podmiotów w branży działających w tym modelu. Inne podmioty działające na rynku w tej branży koncentrują się zazwyczaj albo wyłącznie na produkcji odzieży, albo wyłącznie na produkcji włókienniczej (tkanin). Działalność Grupy Arlen poprzez pokrycie dłuższego łańcucha w cyklu produkcyjnym stanowi najważniejszą przewagę nad konkurencyjnymi podmiotami. Obecność w Grupie podmiotu produkującego tkaniny niemal eliminuje ryzyko czasowej niedostępności czy też opóźnień dostaw materiałów na rynku oraz pozwala na lepsze planowanie procesu produkcji i sprzedaży odzieży, a także wykorzystanie mocy produkcyjnych w obydwu segmentach działalności. Jest to szczególnie ważne w przypadku realizacji umów na dostawy odzieży ochronnej, które mogą mieć bardzo krótki termin realizacji i być obarczone wysokimi karami umownymi, a jednocześnie bywają bardzo rentownymi przedsięwzięciami realizowanymi dla odbiorców zapewniających unikalne referencje. Spółka posiada kontrolę nad procesem organizacji, zarządzania i nadzoru nad całym procesem technologicznym produkcji mundurów oraz jego jakością, począwszy od zakupu przędzy i membran po wytworzenie wyrobu gotowego.
• Aktywa budujące pozycję wiodącego na rynku polskim oraz jednego z liderów europejskiego rynku producentów odzieży ochronnej dla służb mundurowych
Grupa Arlen jest wiodącym na rynku polskim oraz jednym z kilku największych europejskich dostawców specjalistycznej odzieży ochronnej dla służb mundurowych, którzy posiadają własne moce wytwórcze dużej skali. Dzięki temu Grupa może ubiegać się o zamówienia w największych przetargach realizowanych na potrzeby służb mundurowych lub największych firm na rynku europejskim. W prowadzonych postępowaniach przetargowych Grupa konkuruje bowiem często z firmami handlowymi nieposiadającymi własnych zasobów produkcyjnych, a w przypadku wyboru ich oferty, zlecającymi szwalniom wykonanie przedmiotu zamówienia. Posiadanie własnych aktywów produkcyjnych, pozwalających na terminową produkcję określonej jakościowo przez zamawiającego odzieży ochronnej w dużej skali, jest istotną przewagą na rynku.
• Własne kompetencje technologiczne
Grupa Arlen należy do grona wysoce zaawansowanych technologicznie producentów w branży w Europie zarówno w obszarze wytwarzania wyrobów, jak i samego procesu produkcyjnego realizowanego w oparciu o nowoczesną bazę produkcyjną. Ze względu na swoje doświadczenie i szerokość oferty Grupy, Arlen był wielokrotnie prekursorem zastosowania nowatorskich technologii jakościowych, ochronnych lub wytrzymałościowych wytwarzanych tkanin lub oryginalnych wzorów odzieży. W ramach Grupy funkcjonuje laboratorium oraz zespół badawczy zajmujący się tkaninami. Laboratorium koncentruje swoją działalność na badaniu zastosowań oraz parametrów produkcji nowych tkanin, a także bieżącej kontroli jakości produktów Optex S.A. Ponadto Arlen S.A. zatrudnia zespół konstruktorów odzieży o unikalnych kompetencjach w zakresie tworzenia konstrukcji umundurowania i wyposażenia specjalnego, który posiada doświadczenie w realizacji wielu różnorodnych wzorów odzieży o różnym zastosowaniu.
• Referencje zdobyte u krajowych i zagranicznych odbiorców
Dzięki wieloletniej obecności na rynku krajowym i rynkach zagranicznych Grupa pozyskała liczne referencje od swoich klientów, co pozwala jej na przedstawianie, podmiotom organizującym procesy przetargowe, informacji o historycznie zrealizowanych zamówieniach oraz oferowanym asortymencie.
• Obecność w segmencie produkcji odzieży wojskowej
Produkcja odzieży przeznaczonej dla służb mundurowych, w tym w szczególności wojska, od lat należy do kluczowych kompetencji Grupy Arlen. Zgodnie z przewidywaniami ekspertów i zapowiedziami polityków w najbliższych latach w Polsce będą rosły wydatki z budżetu państwa przeznaczone na armię. W ocenie spółki zwiększone nakłady na obronność i bezpieczeństwo powinny przełożyć się bezpośrednio także na wydatki w obszarze indywidualnego wyposażenia żołnierzy, w tym umundurowania. Dotyczy to nie tylko Sił Zbrojnych RP, ale także innych państw Europy. Trendy te Spółka obserwuje już od wielu miesięcy, a uległy one zwiększeniu od wybuchu konfliktu zbrojnego na Ukrainie w lutym 2022 r. Wzrost popytu na umundurowanie i odzież ochronną wynika oraz będzie wynikał w przyszłości nie tylko z programowego zwiększania liczebności sił zbrojnych poszczególnych państw (tj. żołnierzy w czynnej służbie), ale także tworzenia lub odnowienia tzw. nienaruszalnej rezerwy zmagazynowanej na potrzeby powszechnej mobilizacji w poszczególnych państwach.
• Nowoczesny park maszynowy
Grupa w latach 2021-2024 zrealizowała inwestycje o łącznej wartości ponad 30 mln zł, w tym obejmujące w szczególności nakłady na środki trwałe. W rezultacie Grupa Arlen znajduje się w posiadaniu nowoczesnych maszyn i urządzeń oraz aparatury badawczej.
ZARZĄD i AKCJONARIAT ARLEN S.A.
Spółka posiada jednoosobowy Zarząd, na którego czele stoi Andrzej Tabaczyński - Prezes Zarządu, który - poprzez A.T. Fundację Rodzinną - jest głównym akcjonariuszem Spółki.
W skład akcjonariatu Spółki wchodzą A.T. Fundacja Rodzinna – podmiot kontrolowany przez Andrzeja Tabaczyńskiego, posiadający 95,06% akcji Spółki. Pozostałe 4,94% akcji znajduje się w posiadaniu pozostałych akcjonariuszy, głównie pracowników Spółki i jej spółek zależnych - uczestników Programu Motywacyjnego.
STRATEGIA ROZWOJU
Głównym strategicznym celem rozwoju Grupy Arlen jest osiągnięcie pozycji lidera wśród europejskich producentów specjalistycznej odzieży ochronnej – szczególnie odzieży wodoodpornej i paroprzepuszczalnej, jak również innych profesjonalnych środków wyposażenia i ochrony osobistej, tj. plecaków-zasobników, obuwia specjalistycznego i rękawiczek przeznaczonych dla służb mundurowych (wojsko, policja, służby specjalne, Straż Graniczna, Krajowa Administracja Skarbowa, Straż Pożarna i koleje) w obszarze rynku przetargowego. Po to, aby osiągnąć powyższy cel Grupa planuje intensyfikację dotychczasowych działań, tj.:
• utrzymanie innowacyjności technologicznej i efektywności kosztowej wytwarzanych wyrobów;
• poszerzenie gamy wytwarzanych wyrobów gotowych o nowe grupy produktowe: kamizelki taktyczne, odzież ochronną dla Straży Pożarnej, nowe systemy maskujące-siatki oraz obuwie, rękawiczki i bieliznę termoaktywną dla służb mundurowych;
• uruchomienie wytwarzania we własnym zakresie zaawansowanych technicznie materiałów (tkaniny trudnopalne, dzianiny do laminatów o wysokich parametrach użytkowych);
• wdrożenie do produkcji własnej nowych technologii procesowych (w obszarze laminacji tkanin i druku rotacyjnego mokrego – druk tkanin w kamuflażu maskującym);
• ekspansja działalności na rynkach europejskich w zakresie odzieży ochronnej i wyposażenia indywidualnego;
◦ Grupa Arlen zamierza kontynuować rozwój na rynku europejskim i ubiegać się o zamówienia z innych państw niż Polska. W szczególności za atrakcyjne pod tym względem rynki Spółka uważa: niemieckojęzyczne kraje Europy, w szczególności Niemcy, Szwajcarię, a także Hiszpanię, kraje skandynawskie, Litwę, Łotwę, Estonię, kraje Europy Środkowo-Wschodniej (zwłaszcza Czechy, Słowację). Prowadzenie działalności na rynkach zagranicznych zamierza realizować w szczególności w formule własnych spółek zależnych, przedstawicielstw lub partnerstw z lokalnymi przedstawicielami.
• elastyczna współpraca w ramach konsorcjów i możliwe przejęcia innych podmiotów.
◦ Spółka zamierza kontynuować współpracę z dotychczasowymi partnerami i pozyskiwać nowych tworząc w razie potrzeby konsorcja, celem ubiegania się o największe zamówienia lub przetargi dotyczące asortymentu, który dotychczas nie był główną specjalizacją Grupy. Arlen może także rozważyć możliwość nabycia podmiotów działających na zagranicznych rynkach, w szczególności firm handlowych lub posiadających niewielkie aktywa produkcyjne, posiadających ugruntowaną pozycję i długą historię działania na rynku zagranicznym danego kraju.
Arlen S.A. - wraz ze spółkami zależnymi Grupa Arlen - jest wiodącym na rynku polskim oraz jednym z kilku wiodących w Europie podmiotów specjalizujący się w produkcji specjalistycznej odzieży ochronnej przeznaczonej dla służb mundurowych oraz elementów wyposażenia indywidualnego, prekursor nowatorskich technologii tkanin specjalistycznych. Spółka ogłasza zamiar przeprowadzenia pierwszej oferty publicznej akcji, która zostanie skierowana do wybranych inwestorów instytucjonalnych i inwestorów indywidualnych w Polsce. Arlen zamierza złożyć wniosek o dopuszczenie oraz wprowadzenie akcji zwykłych do obrotu na rynku regulowanym prowadzonym przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Oferta będzie obejmowała sprzedaż istniejących akcji przez głównego akcjonariusza A.T. Fundacja Rodzinna, kontrolowaną przez Andrzeja Tabaczyńskiego („Akcjonariusz Sprzedający”).
Decyzja o przeprowadzeniu oferty publicznej oraz ubieganiu się o dopuszczenie i wprowadzenie akcji spółki do obrotu na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie wyznacza kolejny istotny etap rozwoju Grupy. W ostatnich latach konsekwentnie budowaliśmy pozycję firmy jako wiodącego na rynku polskim oraz jednego z kilku wiodących w Europie gracza na rynku specjalistycznej odzieży ochronnej dla służb mundurowych w kraju i za granicą z unikatową przewagą konkurencyjną firmy zintegrowanej pionowo z szeroką bazą produkcyjną w kraju. W latach 2022-2024 Grupa wygenerowała dwucyfrowe wzrosty przychodów i zysków oraz rosnące marże, a także solidną pozycję gotówkową - powiedział Andrzej Tabaczyński, Prezes Arlen S.A.
Doskonałe zaplecze technologiczne, produkcyjne i finansowe daje podstawy do rozwoju w obszarze produktowym i geograficznym zarówno na rynkach, na których działamy, jak również nowych rynkach w Europie. Spółka planuje dalsze umacnianie przewag konkurencyjnych w oparciu o rozwijanie innowacyjnych tkanin i wyrobów, co powinno przełożyć się na przywództwo technologiczne w branży. „Wejście” na giełdę przyniesie korzyści wszystkim interesariuszom Grupy, zwiększając długoterminowo jej wartość dla akcjonariuszy i zapewniając dalsze możliwości wzrostu na perspektywicznym rynku - podkreślił Prezes Tabaczyński, Arlen S.A.
Grupa Arlen to wiodący na rynku polskim oraz jeden z kilku wiodących w Europie podmiotów, z 30-letnią historią, specjalizujący się w produkcji specjalistycznej odzieży ochronnej oraz elementów wyposażenia indywidualnego przeznaczonych dla służb mundurowych. Oprócz tego Grupa jest również wiodącym w Polsce producentem tkanin specjalistycznych – głównie laminowanych i plecakowych, do wytwarzania odzieży ochronnej i wyposażenia indywidualnego dla służb mundurowych. Grupa Arlen jest jednym z nielicznych w Polsce i Europie pionowo zintegrowanych produkcyjnie dostawców posiadających własne moce wytwórcze dużej skali - dysponujących nowoczesnym parkiem maszynowym (obejmującym 4 zakłady produkcyjne w kraju) oraz własnym specjalistycznym laboratorium i centrum R&D.
Grupa posiada dwa centra rozwoju: odzieży (Arlen) oraz tkanin i laminatów (Optex). Produkcja odzieżowa w Grupie Arlen rozpoczyna się od projektowania. Do projektowania odzieży technicznej konstruktor (designer) podchodzi tak, aby zrealizować wyspecyfikowane zapotrzebowanie zamawiającego – klienta oraz osiągnąć wymaganą funkcjonalność. Klient instytucjonalny, do którego w głównej mierze adresowania jest oferta produktowa Grupy, wymaga też najczęściej, aby przed przystąpieniem do seryjnej produkcji, odzież lub zakład dla niej dedykowany uzyskały certyfikat wydawany przez stosowne instytuty i ośrodki certyfikacyjne. Bez tego producent nie może przystąpić do postępowania przetargowego lub podpisać umowy na dostawę produktów po jego wygraniu. Do realizacji zamówień dochodzi po podpisaniu kontraktów na określony asortyment w ilościach i terminach umownych. Spółka nie ponosi ryzyka produkowania na własny stan magazynowy wyrobów gotowych. Zakłady własne Grupy specjalizujące się w produkcji i konfekcjonowaniu odzieży zatrudniają ok. 400 pracowników* i są umaszynowione pod kątem różnego rodzaju produkcji (maszyny do automatycznego rozkroju tkanin czy uszczelniania odzieży zewnętrznej). Technologia laminowania tkanin to skomplikowany proces wymagający najwyższych kompetencji, doświadczenia i dyscypliny produkcyjnej. Zastosowanie 2 i 3 laminatów w segmencie „outdoor”, utorowało drogę dla tych rozwiązań w konstrukcjach Spółki, również dzięki unikatowym właściwościom laminatów produkcji Optex S.A., które dodają tkaninom nowych funkcjonalności, jak np. hydrofobowość, oleofobowość czy reemisja tkanin (barw ochronnych kamuflażu wojskowego).
* zatrudnienie w całej Grupie jest na poziomie ponad 700 osób
Do najważniejszych odbiorców, do których Grupa Arlen adresuje swą ofertę, należą służby mundurowe (wojsko, Straż Graniczna, Frontex, służby specjalne, Policja, Krajowa Administracja Skarbowa, Straż Graniczna) oraz podmioty gospodarcze ze specjalistycznych gałęzi przemysłu – m.in. paliwowego i chemicznego oraz wynajmu odzieży (rentalu).
W 2024 r. przychody ze sprzedaży Grupy Arlen wyniosły 461,4 mln zł i w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego, tj. 2023 r. wzrosły o ok. 26%. W tym samym okresie Grupa wygenerowała 83,9 mln zł znormalizowanej EBITDA* i 60,5 mln znormalizowanego zysku netto**, które w relacji rdr wzrosły odpowiednio o 45% i 44%.
* znormalizowana EBITDA – EBITDA Grupy za dany okres, po oczyszczeniu z kosztu wynikającego z wyceny uprawnień do objęcia Akcji Serii B1 przez osoby uprawnione w ramach Programu Motywacyjnego za ten okres
** znormalizowany zysk netto – skonsolidowany zysk netto Grupy z działalności kontynuowanej za dany okres, po oczyszczeniu z kosztu wynikającego z wyceny uprawnień do objęcia Akcji Serii B1 przez osoby uprawnione w ramach Programu Motywacyjnego za ten okres
Strategia rozwoju Grupy Arlen koncentruje się na dalszym (i) utrzymaniu innowacyjności technologicznej i efektywności kosztowej wytwarzanych wyrobów oraz (ii) wzroście sprzedaży poprzez poszerzanie oferty produktowej, jaki i kontynuację ekspansji na rynkach europejskich.
PODSTAWOWE INFORMACJE O OFERCIE PUBLICZNEJ AKCJI
PODSTAWOWE INFORMACJE O OFERCIE
• W związku z Ofertą główny Akcjonariusz Spółki, tj. A.T. Fundacja Rodzinna, który obecnie posiada 95,06% akcji Spółki, zamierza sprzedać akcje stanowiące nie więcej niż 35% kapitału zakładowego Spółki. W ramach Oferty nie zostaną wyemitowane ani zaoferowane nowe akcje Spółki.
• Akcje zostaną zaoferowane w ramach oferty publicznej przeprowadzonej na podstawie Prospektu Spółki („Prospekt”) wyłącznie na terytorium Polski, skierowanej do polskich inwestorów indywidualnych i wybranych inwestorów instytucjonalnych.
• Szczegółowe warunki Oferty zostaną przedstawione w Prospekcie, który zostanie opublikowany po jego zatwierdzeniu przez Komisję Nadzoru Finansowego.
• Intencją Akcjonariusza Sprzedającego i Współkoordynatorów Oferty jest zaoferowanie około 10-20% akcji oferowanych w Ofercie inwestorom indywidualnym.
• Spółka zamierza ubiegać się o dopuszczenie i wprowadzenie akcji Spółki do obrotu na rynku regulowanym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.
• Dom Maklerski Navigator S.A., Pekao Investment Banking S.A. pełnią rolę Współkoordynatorów Oferty oraz Współprowadzących Księgę Popytu. Dom Maklerski Navigator S.A. pełni rolę Firmy Inwestycyjnej pośredniczącej w Ofercie. Bank Polska Kasa Opieki S.A. – Biuro Maklerskie Pekao pełni rolę Współprowadzącego Księgę Popytu oraz Firmy Inwestycyjnej współpośredniczącej w Ofercie.
• Akcjonariusz Sprzedający zobowiąże się do nieoferowania ani sprzedaży akcji Spółki, z zastrzeżeniem standardowych wyjątków, przez okres 24 miesięcy od daty pierwszego notowania akcji Spółki. Spółka zobowiąże się do tego przez okres 12 miesięcy od daty pierwszego notowania akcji Spółki, a uczestnicy Programu Motywacyjnego zobowiązali się, że przez okres 12 miesięcy od daty dopuszczenia akcji Spółki do obrotu nie będą rozporządzać akcjami w jakikolwiek sposób (umowy lock-up).
POWODY PRZEPROWADZENIA OFERTY
W opinii kadry zarządzającej Spółki notowanie akcji Arlen na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie pozwoli wzmocnić publiczny wizerunek Spółki poprzez zwiększenie świadomości marki i zainteresowania nią wśród obecnych i potencjalnych partnerów handlowych oraz innych kluczowych interesariuszy. To także naturalny krok na obecnym etapie rozwoju biorąc pod uwagę dojrzałość biznesu i dalszy potencjał wzrostu. Grupa zamierza zdywersyfikować strukturę akcjonariatu a także stworzyć płynny rynek obrotu akcji dla obecnych i przyszłych akcjonariuszy. Kadra zarządzająca uważa także, że dopuszczenie akcji do notowań na GPW pozwoli skuteczniej zmotywować zespół menadżerów i specjalistów wyższego szczebla oraz wzmocnić wizerunek Arlen jako atrakcyjnego pracodawcy. To także stworzy większe możliwości Grupy do utrzymania obecnej kadry i pozyskiwania talentów.
NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE O GRUPIE ARLEN
W otoczeniu konkurencyjnym Grupy Arlen na rynku krajowym nie występują podmioty o podobnej skali działające w identycznym modelu biznesowym, tj. pionowo zintegrowane, które są producentami zarówno tkanin specjalistycznych, jak i odzieży ochronnej. W szczególności dostęp do tkanin o określonych parametrach i terminowość dostaw stanowią wyzwanie dla zakładów szwalniczych konkurujących z Grupą Arlen na rynku producentów specjalistycznej odzieży ochronnej. Na rynku europejskim występuje kilkanaście przedsiębiorstw o porównywalnej skali działalności do Grupy Arlen skoncentrowanych na produkcji odzieży ochronnej przeznaczonej dla służb mundurowych.
PRZEWAGI KONKURENCYJNE
Spółka identyfikuje w swojej działalności następujące przewagi wobec konkurentów:
• Zintegrowany pionowo model technologii produkcji odzieży ochronnej dla służb mundurowych
Grupa integruje w swojej działalności produkcję wyrobów gotowych w postaci odzieży, plecaków oraz tkanin i jest jednym z niewielu podmiotów w branży działających w tym modelu. Inne podmioty działające na rynku w tej branży koncentrują się zazwyczaj albo wyłącznie na produkcji odzieży, albo wyłącznie na produkcji włókienniczej (tkanin). Działalność Grupy Arlen poprzez pokrycie dłuższego łańcucha w cyklu produkcyjnym stanowi najważniejszą przewagę nad konkurencyjnymi podmiotami. Obecność w Grupie podmiotu produkującego tkaniny niemal eliminuje ryzyko czasowej niedostępności czy też opóźnień dostaw materiałów na rynku oraz pozwala na lepsze planowanie procesu produkcji i sprzedaży odzieży, a także wykorzystanie mocy produkcyjnych w obydwu segmentach działalności. Jest to szczególnie ważne w przypadku realizacji umów na dostawy odzieży ochronnej, które mogą mieć bardzo krótki termin realizacji i być obarczone wysokimi karami umownymi, a jednocześnie bywają bardzo rentownymi przedsięwzięciami realizowanymi dla odbiorców zapewniających unikalne referencje. Spółka posiada kontrolę nad procesem organizacji, zarządzania i nadzoru nad całym procesem technologicznym produkcji mundurów oraz jego jakością, począwszy od zakupu przędzy i membran po wytworzenie wyrobu gotowego.
• Aktywa budujące pozycję wiodącego na rynku polskim oraz jednego z liderów europejskiego rynku producentów odzieży ochronnej dla służb mundurowych
Grupa Arlen jest wiodącym na rynku polskim oraz jednym z kilku największych europejskich dostawców specjalistycznej odzieży ochronnej dla służb mundurowych, którzy posiadają własne moce wytwórcze dużej skali. Dzięki temu Grupa może ubiegać się o zamówienia w największych przetargach realizowanych na potrzeby służb mundurowych lub największych firm na rynku europejskim. W prowadzonych postępowaniach przetargowych Grupa konkuruje bowiem często z firmami handlowymi nieposiadającymi własnych zasobów produkcyjnych, a w przypadku wyboru ich oferty, zlecającymi szwalniom wykonanie przedmiotu zamówienia. Posiadanie własnych aktywów produkcyjnych, pozwalających na terminową produkcję określonej jakościowo przez zamawiającego odzieży ochronnej w dużej skali, jest istotną przewagą na rynku.
• Własne kompetencje technologiczne
Grupa Arlen należy do grona wysoce zaawansowanych technologicznie producentów w branży w Europie zarówno w obszarze wytwarzania wyrobów, jak i samego procesu produkcyjnego realizowanego w oparciu o nowoczesną bazę produkcyjną. Ze względu na swoje doświadczenie i szerokość oferty Grupy, Arlen był wielokrotnie prekursorem zastosowania nowatorskich technologii jakościowych, ochronnych lub wytrzymałościowych wytwarzanych tkanin lub oryginalnych wzorów odzieży. W ramach Grupy funkcjonuje laboratorium oraz zespół badawczy zajmujący się tkaninami. Laboratorium koncentruje swoją działalność na badaniu zastosowań oraz parametrów produkcji nowych tkanin, a także bieżącej kontroli jakości produktów Optex S.A. Ponadto Arlen S.A. zatrudnia zespół konstruktorów odzieży o unikalnych kompetencjach w zakresie tworzenia konstrukcji umundurowania i wyposażenia specjalnego, który posiada doświadczenie w realizacji wielu różnorodnych wzorów odzieży o różnym zastosowaniu.
• Referencje zdobyte u krajowych i zagranicznych odbiorców
Dzięki wieloletniej obecności na rynku krajowym i rynkach zagranicznych Grupa pozyskała liczne referencje od swoich klientów, co pozwala jej na przedstawianie, podmiotom organizującym procesy przetargowe, informacji o historycznie zrealizowanych zamówieniach oraz oferowanym asortymencie.
• Obecność w segmencie produkcji odzieży wojskowej
Produkcja odzieży przeznaczonej dla służb mundurowych, w tym w szczególności wojska, od lat należy do kluczowych kompetencji Grupy Arlen. Zgodnie z przewidywaniami ekspertów i zapowiedziami polityków w najbliższych latach w Polsce będą rosły wydatki z budżetu państwa przeznaczone na armię. W ocenie spółki zwiększone nakłady na obronność i bezpieczeństwo powinny przełożyć się bezpośrednio także na wydatki w obszarze indywidualnego wyposażenia żołnierzy, w tym umundurowania. Dotyczy to nie tylko Sił Zbrojnych RP, ale także innych państw Europy. Trendy te Spółka obserwuje już od wielu miesięcy, a uległy one zwiększeniu od wybuchu konfliktu zbrojnego na Ukrainie w lutym 2022 r. Wzrost popytu na umundurowanie i odzież ochronną wynika oraz będzie wynikał w przyszłości nie tylko z programowego zwiększania liczebności sił zbrojnych poszczególnych państw (tj. żołnierzy w czynnej służbie), ale także tworzenia lub odnowienia tzw. nienaruszalnej rezerwy zmagazynowanej na potrzeby powszechnej mobilizacji w poszczególnych państwach.
• Nowoczesny park maszynowy
Grupa w latach 2021-2024 zrealizowała inwestycje o łącznej wartości ponad 30 mln zł, w tym obejmujące w szczególności nakłady na środki trwałe. W rezultacie Grupa Arlen znajduje się w posiadaniu nowoczesnych maszyn i urządzeń oraz aparatury badawczej.
ZARZĄD i AKCJONARIAT ARLEN S.A.
Spółka posiada jednoosobowy Zarząd, na którego czele stoi Andrzej Tabaczyński - Prezes Zarządu, który - poprzez A.T. Fundację Rodzinną - jest głównym akcjonariuszem Spółki.
W skład akcjonariatu Spółki wchodzą A.T. Fundacja Rodzinna – podmiot kontrolowany przez Andrzeja Tabaczyńskiego, posiadający 95,06% akcji Spółki. Pozostałe 4,94% akcji znajduje się w posiadaniu pozostałych akcjonariuszy, głównie pracowników Spółki i jej spółek zależnych - uczestników Programu Motywacyjnego.
STRATEGIA ROZWOJU
Głównym strategicznym celem rozwoju Grupy Arlen jest osiągnięcie pozycji lidera wśród europejskich producentów specjalistycznej odzieży ochronnej – szczególnie odzieży wodoodpornej i paroprzepuszczalnej, jak również innych profesjonalnych środków wyposażenia i ochrony osobistej, tj. plecaków-zasobników, obuwia specjalistycznego i rękawiczek przeznaczonych dla służb mundurowych (wojsko, policja, służby specjalne, Straż Graniczna, Krajowa Administracja Skarbowa, Straż Pożarna i koleje) w obszarze rynku przetargowego. Po to, aby osiągnąć powyższy cel Grupa planuje intensyfikację dotychczasowych działań, tj.:
• utrzymanie innowacyjności technologicznej i efektywności kosztowej wytwarzanych wyrobów;
• poszerzenie gamy wytwarzanych wyrobów gotowych o nowe grupy produktowe: kamizelki taktyczne, odzież ochronną dla Straży Pożarnej, nowe systemy maskujące-siatki oraz obuwie, rękawiczki i bieliznę termoaktywną dla służb mundurowych;
• uruchomienie wytwarzania we własnym zakresie zaawansowanych technicznie materiałów (tkaniny trudnopalne, dzianiny do laminatów o wysokich parametrach użytkowych);
• wdrożenie do produkcji własnej nowych technologii procesowych (w obszarze laminacji tkanin i druku rotacyjnego mokrego – druk tkanin w kamuflażu maskującym);
• ekspansja działalności na rynkach europejskich w zakresie odzieży ochronnej i wyposażenia indywidualnego;
◦ Grupa Arlen zamierza kontynuować rozwój na rynku europejskim i ubiegać się o zamówienia z innych państw niż Polska. W szczególności za atrakcyjne pod tym względem rynki Spółka uważa: niemieckojęzyczne kraje Europy, w szczególności Niemcy, Szwajcarię, a także Hiszpanię, kraje skandynawskie, Litwę, Łotwę, Estonię, kraje Europy Środkowo-Wschodniej (zwłaszcza Czechy, Słowację). Prowadzenie działalności na rynkach zagranicznych zamierza realizować w szczególności w formule własnych spółek zależnych, przedstawicielstw lub partnerstw z lokalnymi przedstawicielami.
• elastyczna współpraca w ramach konsorcjów i możliwe przejęcia innych podmiotów.
◦ Spółka zamierza kontynuować współpracę z dotychczasowymi partnerami i pozyskiwać nowych tworząc w razie potrzeby konsorcja, celem ubiegania się o największe zamówienia lub przetargi dotyczące asortymentu, który dotychczas nie był główną specjalizacją Grupy. Arlen może także rozważyć możliwość nabycia podmiotów działających na zagranicznych rynkach, w szczególności firm handlowych lub posiadających niewielkie aktywa produkcyjne, posiadających ugruntowaną pozycję i długą historię działania na rynku zagranicznym danego kraju.
Dwucyfrowe wzrosty przychodów
W latach 2022-2024, dominującym rynkiem sprzedaży Grupy Arlen był rynek krajowy, z którego przychody stanowiły 92,4% w 2022 r., 91,4% w 2023 r. oraz 94,0% udziału w 2024 r. Głównymi klientami Grupy na rynku krajowym są głównie służby mundurowe (wojsko, Straż Graniczna, Frontex, służby specjalne, Policja, Krajowa Administracja Skarbowa, Straż Graniczna). Na rynkach zagranicznych, podobnie jak na rynku krajowym, Grupa Arlen kieruje swoją ofertę do służb mundurowych (odzież ochronna), a także podmiotów sektora cywilnego w szczególności firm z sektora rentalowego (odzież ochronna), dużych grup przemysłowych (m.in. z sektora paliwowego i chemicznego), czy innych organizacji stosujących uniformy (np. przewoźnicy kolejowi). W latach 2022-2024 w strukturze przychodów ze sprzedaży zagranicznej Grupy Arlen dominowała sprzedaż do klientów w Niemczech i Szwajcarii (odzież rentalowa oraz korporacyjna) oraz na Litwie i w Norwegii.
W 2024 r. Grupa wygenerowała 461,4 mln zł przychodów ze sprzedaży, co przełożyło się na ok. 26% wzrost w relacji rdr, zaś rok 2023 zakończyła przychodami w wysokości 366,3 mln zł, odnotowując 29,7% wzrost rdr. Wzrost wartości przychodów ze sprzedaży Grupy w latach 2022-2024 był głównie spowodowany zwiększoną wartością wygranych przetargów. W omawianym okresie kluczowymi klientami Grupy były jednostki Wojska Polskiego. W związku z sytuacją geopolityczną, w 2024 r. Grupa obserwowała dalszy wzrost kontraktacji, co miało pozytywny wpływ na przychody.
Przychody Grupy Arlen w ostatnim latach pozostają pod pozytywnym wpływem sytuacji geopolitycznej, która silnie kształtuje popyt na wyposażenie służb mundurowych. Rośnie poziom nakładów przeznaczanych z budżetu państwa na obronność i bezpieczeństwo kraju, które w konsekwencji przekładają się bezpośrednio także na wydatki na specjalistyczną odzież ochronną i elementy wyposażenia osobistego dla służb mundurowych. Te tendencje dot. rynku powinny utrzymywać się przez kolejne lata - wskazuje Andrzej Tabaczyński, Prezes Arlen S.A.
Widzimy bardzo ważną tendencję, do koncentracji zamówień i zakupów od producentów z UE. Grupa Arlen jako jeden nielicznych podmiotów dysponuje krajowym zapleczem produkcyjnym o dużej skali od tkaniny po gotowy produkt, co umożliwia sprawną realizację zamówień w krótkim czasie na najwyższym poziomie jakości - podkreśla Prezes Tabaczyński.
Skokowy wzrost zysków i marż
W 2024 r. Grupa Arlen wypracowała 83,9 mln zł znormalizowanej EBITDA*, co oznaczało wzrost o 44,7% w porównaniu do roku 2023, w którym ukształtowała się na poziomie 58,0 mln zł i która z kolei był wyższa o 51,8% od wartości EBITDA osiągniętej przez Grupę w 2022 r. (kiedy wyniosła 38,2 mln zł). W roku 2024 znormalizowany zysk netto Grupy*** wyniósł 60,5 mln zł i był wyższy od wartości osiągniętej w 2023 r. (tj. 42,1 mln zł) o 43,5%. W 2022 r. zysk netto Grupy osiągnął wartość 26,6 mln zł.
W okresie 2022-2024 Grupa Arlen zanotowała solidny wzrost marż. W latach 2022-2024 marża znormalizowanej EBITDA** (a w przypadku 2022 r. marża EBITDA) ukształtowała się odpowiednio na następujących poziomach: 18,2% w 2024 r., 15,8% w 2023 r. oraz 13,5% w 2022 r.
Marża zysku netto Grupy (w latach 2023-2024 wyliczona na bazie znormalizowanego skonsolidowanego zysku netto Grupy Arlen****) wyniosła: 13,1% w 2024 r. oraz 11,5% w 2023, a w 2022 r. 9,4%.
Wyniki lat 2023-2024 zostały skorygowane o koszy wynikające z wyceny uprawnień do objęcia Akcji Serii B1 przez osoby uprawnione w ramach Programu Motywacyjnego (w łącznej wysokości 15.428 tys. zł, czyli po 7.714 tys. zł w każdym z tych okresów).
* znormalizowana EBITDA – w latach 2023-2024 EBITDA Grupy za dany okres, po oczyszczeniu z kosztu wynikającego z wyceny uprawnień do objęcia Akcji Serii B1 przez osoby uprawnione w ramach Programu Motywacyjnego za ten okres; w 2022 roku EBITDA
** Marża znormalizowanej EBITDA – w latach 2023-2024 stosunek EBITDA Grupy w danym okresie, po oczyszczeniu z kosztu wynikającego z wyceny uprawnień do objęcia Akcji Serii B1 przez osoby uprawnione w ramach Programu Motywacyjnego za ten okres, do przychodów z umów z klientami za ten okres; w 2022 roku stosunek EBITDA do przychodów z umów z klientami
*** znormalizowany zysk netto – w latach 2023-2024 skonsolidowany zysk netto Grupy z działalności kontynuowanej za dany okres, po oczyszczeniu z kosztu wynikającego z wyceny uprawnień do objęcia Akcji Serii B1 przez osoby uprawnione w ramach Programu Motywacyjnego za ten okres; w 2022 roku zysk netto Grupy
**** Marża zysku netto – w latach 2023-2024 stosunek zysku netto znormalizowanego Grupy w danym okresie, po oczyszczeniu z kosztu wynikającego z wyceny uprawnień do objęcia Akcji Serii B1 przez osoby uprawnione w ramach Programu Motywacyjnego za ten okres, do przychodów z umów z klientami za ten okres; w 2022 roku stosunek skonsolidowanego zysku netto Grupy do przychodów z umów z klientami
Stabilna pozycja gotówkowa zaspokająca potrzeby operacyjne i rozwojowe
W latach 2022–2024 Grupa finansowała swoją działalność operacyjną głównie wypracowanymi zyskami, uzyskując dodatnie przepływy z działalności operacyjnej. Na dzień 31 grudnia 2024 r. saldo środków pieniężnych i ich ekwiwalentów wynosiło 116,5 mln zł, natomiast na dzień 31 grudnia 2023 r. saldo to ukształtowało się na poziomie 71,1 mln zł, a na dzień 31 grudnia 2022 r. wyniosło 52,6 mln zł.
Taki poziom gotówki zaspokajał potrzeby inwestycyjne i operacyjne Grupy oraz stwarza przestrzeń do dalszych działań rozwojowych.
POLITYKA DYWIDENDOWA
W dniu 18 lutego 2025 r. spółka przyjęła politykę dywidendową. Polityka zakłada coroczne rekomendowanie Walnemu Zgromadzeniu przez Zarząd przeznaczania na dywidendę zysku netto osiągniętego w danym roku obrotowym stanowiącego równowartość od 30% do 50% skonsolidowanego rocznego zysku netto Grupy, jednakże kwoty nie wyższej niż 75% jednostkowego rocznego zysku netto Emitenta. Przy podejmowaniu decyzji (uchwały) Zarządu w przedmiocie wniosku w sprawie podziału zysku netto, Zarząd będzie brał pod uwagę m. in. następujące kryteria: poziom jednostkowego zysku netto Spółki wypracowany w roku obrotowym, plany inwestycyjne Spółki i Grupy, sytuację finansową i płynnościową Spółki i Grupy, istniejące i przyszłe zobowiązania, oceny perspektyw Spółki i Grupy oraz inne uzasadnione w danym przypadku okoliczności, których istnienie w ocenie Zarządu Spółki może spowodować, że wypłata dywidendy wpłynie negatywnie na sytuację płynnościową Spółki lub Grupy, w tym w szczególności zagrozi ich codziennemu funkcjonowaniu, realizacji bieżących przedsięwzięć lub projektów rozważanych do wykonania w przewidywanej przyszłości. Polityka znajduje zastosowanie począwszy od podziału zysku netto Spółki za rok obrotowy zakończony dnia 31 grudnia 2025 r.
Wypłata dywidendy oraz określenie kwoty wypłacanej dywidendy zależy ostatecznie od decyzji akcjonariuszy podejmowanej na Zwyczajnym Walnym Zgromadzeniu zatwierdzającym sprawozdanie finansowe za poprzedni rok obrotowy. W tym zakresie akcjonariusze nie są związani żadną rekomendacją Zarządu i mogą podjąć odpowiednią uchwałę także bez rekomendacji Zarządu o wypłacie dywidendy.
Źródło: Arlen
