Studenac pozyskał 300 mln euro na refinansowanie oraz finansowanie rozwoju
Komunikat od Studenac
Nowe finansowanie udzielone przez Bank Pekao S.A., wraz z lokalnymi i regionalnymi instytucjami finansowymi, stanowi potwierdzenie zaufania do modelu biznesowego oraz strategii rozwoju sieci Studenac.
Studenac, jedna z najszybciej rosnących sieci sklepów spożywczych w Europie Środkowo-Wschodniej, posiadająca największą liczbę placówek w Chorwacji, pozyskał finansowanie w wysokości 300 mln euro. To ważny krok w realizacji strategii rozwoju sieci. Finansowanie zostało udzielone przez grupę renomowanych instytucji finansowych, co potwierdza ich zaufanie do stabilnego modelu biznesowego sieci Studenac oraz jej długoterminowej wizji rozwoju.
Finansowanie zostało zorganizowane przez Bank Pekao S.A., który pełnił rolę Koordynatora. Do grona banków już wcześniej finansujących Spółkę dołączyły również wiodące instytucje finansowe regionu: Powszechny Zakład Ubezpieczeń S.A. (PZU) z Polski, OTP Banka d.d. i Zagrebačka Banka d.d. z Chorwacji oraz OTP Bank Plc z Węgier.
- Ta transakcja stanowi silne wsparcie strategicznego kierunku rozwoju Studenac i wzmacnia potencjał wzrostowy naszej Spółki – mówi Michał Halwa, Członek Zarządu i Dyrektor Finansowy (CFO) sieci Studenac. - Daje nam dodatkowe możliwości inwestowania w dalszy rozwój sieci, zarówno poprzez otwarcia organiczne, jak i przejęcia. Jednocześnie, potwierdza zaufanie międzynarodowych i chorwackich instytucji do Spółki, jeżeli chodzi o uzyskiwanie doskonałych wyników i realizację ambitnych planów.
- Cieszymy się z możliwości dalszego wspierania Studenac i Enterprise Investors - naszych cenionych i długoletnich partnerów - w dalszym rozwoju ich działalności – komentuje Jarosław Wesołowski, Head of Leveraged and Project Finance w Banku Pekao. - Ta transakcja po raz kolejny potwierdza naszą zdolność do wspierania klientów w rozwoju ich biznesu i osiąganiu sukcesów w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
Pozyskana kwota zostanie przeznaczona na refinansowanie istniejących kredytów długoterminowych na korzystniejszych warunkach oraz na dalszą ekspansję sieci – zarówno poprzez rozwój organiczny, jak i akwizycje. Zapewni to Spółce niezbędne środki do realizacji strategii oraz dalszego umacniania pozycji w regionie.
W procesie uzyskania finansowania doradcami prawnymi Studenac były kancelarie Wolf Theiss oraz Arendt. Instytucjom finansowym doradzały natomiast kancelarie Clifford Chance oraz DTB.
Studenac zakończył 2024 rok wynikami, które potwierdzają zarówno ambicje sieci, jak i duży potencjał formatu proximity – koncepcji i modelu biznesowego, w którym Studenac jest liderem rynku. Przychody grupy wzrosły o 22%, do 816,5 mln euro, a sprzedaż porównywalna (LFL) wzrosła o 11% r/r. Skorygowana EBITDA wyniosła 78 mln euro, co oznacza wzrost o 18% w porównaniu z 2023 rokiem.
W 2024 roku Studenac zrobił również pierwszy krok w swojej międzynarodowej ekspansji, przejmując słoweńską sieć sklepów spożywczych Kea. W całym minionym roku Studenac otworzył 140 nowych sklepów oraz przejął 68 placówek. Na koniec 2024 roku sieć liczyła 1 443 sklepy w Chorwacji i Słowenii.
Studenac to wywodząca się z Chorwacji sieć sklepów spożywczych, założona w 1991 roku w Omiš. Po tym, jak w 2018 roku zapoczątkowano kompleksową transformację biznesu, obejmującą liczne przejęcia i rozwój organiczny w całym kraju, Studenac stał się największą pod względem liczby placówek siecią sklepów spożywczych w Chorwacji.
Sieć Studenac to zlokalizowane blisko konsumentów sklepy, które pozwalają na szybkie i codzienne zakupy. Ma to swoje odzwierciedlanie w filozofii marki „i sitno i bitno” („małe i ważne”).
Dzięki nieustannemu rozwojowi i innowacjom opartym na unikalnym, jednolitym formacie sklepów proximity, Studenac stał się najnowocześniejszym graczem działającym w tym segmencie chorwackiego rynku detalicznego. Z digitalizacją wpisaną w DNA firmy, Studenac jest jedną z najszybciej rosnących sieci sklepów spożywczych w Europie Środkowej i Wschodniej. W ciągu ostatnich sześciu lat Studenac zwiększył liczbę sklepów w swojej sieci ponad 3-krotnie, przeprowadzając w tym czasie osiem znaczących akwizycji obejmujących ponad 700 placówek oraz otwierając ponad 400 nowych sklepów. Od 2021 do 2024 roku, przychody zwiększyły się z 309,5 mln euro do 816,5 mln euro, co przekłada się na średni skumulowany roczny wzrost (CAGR) w wysokości 38%.
Na koniec 2024 roku Studenac zarządzał ponad 1 400 sklepami i zatrudniał ponad 6 700 pracowników. Sieć posiada ugruntowaną pozycję wśród lokalnych społeczności, skupionych zarówno wokół dużych ośrodków miejskich, takich jak Zagrzeb i Split, jak i na obszarach wiejskich o mniejszej gęstości zaludnienia oraz w turystycznych regionach wybrzeża Adriatyku.
We wrześniu 2024 roku Studenac rozpoczął swoją ekspansję międzynarodową, przejmując słoweńską sieć handlową Kea oraz otwierając na tym rynku własne sklepy. Obecnie sieć posiada już 38 placówek w Słowenii.
Od 2018 roku większościowym akcjonariuszem Studenac jest fundusz zarządzany przez Enterprise Investors, jedną z największych firm private equity w Europie Środkowo-Wschodniej.
Źródło: spółka Studenac
