Wzrost kluczowych wskaźników finansowych. Grupa Spyrosoft opublikowała wyniki finansowe za 1 półrocze 2025 r
Komunikat od SpyroSoft SA
Znaczące wzrosty osiągnięte pomimo trudnej sytuacji rynkowej w segmencie Automotive (zapowiadanej w poprzednich kwartałach). Pozytywne efekty przynosi dywersyfikacja branżowa i geograficzna
działalności Grupy.
W minionym półroczu Grupa uzyskała:
o Przychody: 289,7 mln zł (+36,8% r/r).
o Skonsolidowany zysk EBITDA: 29,6 mln zł (+30% r/r).
o Marżę EBITDA: 10,22% vs 10,75% w I półroczu 2024 r.
o Zysk netto: 17 mln zł (+41,4% r/r).
Trwa przegląd opcji strategicznych. Intencją zarządu jest zakończenie tego procesu do końca br.
-Minione półrocze oceniam pozytywnie: Grupa Spyrosoft znacząco zwiększyła przychody i zatrudnienie, wzrosły również wypracowane zyski na poziomie
operacyjnym i netto. Rosnąca skala działalności jest dla nas priorytetem. Sytuacja na rynku usług IT pozostawała wymagająca, choć w większości obsługiwanych przez nas branż była stabilna. Nie dotyczy to natomiast samego segmentu Automotive, w którym koniunktura – zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami – była wyraźnie niekorzystna. W drugim kwartale br. skupiliśmy się na transformacji tego segmentu, polegającej na dostosowaniu zatrudnienia i kompetencji do niższej aktywności w całym sektorze. Okresowo podwyższyło to koszty działalności – mówi Konrad Weiske, prezes zarządu Spyrosoft S.A. –
Jednocześnie, bardzo dobrze zadziałała w tej sytuacji budowana w świadomy sposób dywersyfikacja naszego biznesu, zarówno pod kątem branżowym, jak i geograficznym. Jak widać po wynikach całej Grupy, spadki przychodów w segmencie Automotive zostały zamortyzowane z nawiązką przez pozostałe segmenty, które w większości zanotowały wyraźne wzrosty – dodaje prezes.
Udział segmentu Automotive w przychodach Grupy spadł w 1 półroczu 2025 r. do 14%, z 27% rok wcześniej. Znaczące wzrosty przychodów (z kilkunastu raportowanych przez Grupę branż) widoczne były natomiast przede wszystkim w segmencie Media & Entertainment oraz e-Mobility, Renewables & Energy. Pierwszy zapewnił 21% półrocznych przychodów Grupy (wobec 11% w 1 półroczu 2024),
głównie dzięki rozwijanemu od początku 2024 r. kontraktowi z BBC. Drugi wspomniany segment to nowa dla Grupy specjalizacja: elektromobilność, OZE i energia. W minionym półroczu zapewniła Grupie 5% przychodów.
– Co ważne, nasza rosnąca obecność w obu tych segmentach to również wynik udanych akwizycji: Better Software Group w 2022 r. oraz Codibly ponad rok temu. Potwierdza to, że strategicznie dobrane przejęcia mogą skutecznie uzupełniać nasz rozwój organiczny. Zgodnie z zapowiedziami planujemy kolejne akwizycje – nasza aktywność w tym obszarze wzrosła w ostatnich miesiącach, analizujemy rynek i pojawiające się możliwości – komentuje Konrad Weiske.
Łączne przychody Grupy wzrosły w 1 półroczu 2025 r. o 36,8% do 289,7 mln zł, pomimo umacniającej się złotówki (międzynarodowa działalność Grupy zapewnia 85% jej przychodów). Dzięki znaczącym wzrostom przychodów, Grupa osiągnęła skonsolidowany zysk EBITDA na poziomie 29,6 mln zł, czyli o 30% wyższym niż w 1 półroczu 2024 r. Negatywnie na ten wynik wpłynęły koszty związane ze wspomnianą transformacją sektora Automotive, w szczególności w drugim kwartale. Był to również główny czynnik nieznacznego obniżenia marży EBITDA z poziomu 10,75% rok wcześniej do 10,22% po 1 półroczu 2025 r. Inny czynnikpodwyższający koszty i obniżający wartość EBITDA to wspomniany wzrost aktywności w działaniach akwizycyjnych. Grupa rozpoczęła publikację wskaźnika EBITDA skorygowanego właśnie o te dodatkowe koszty. W minionym półroczu skorygowana EBITDA wyniosła 30,33 mln zł i wzrosła o 32% rok do roku. Zysk netto Grupy w 1 półroczu 2025 r. wyniósł 17 mln zł i był wyższy o 41,4% rok do roku. Jego spadek w samym 2 kw. (o 7,8% z 8,58 mln zł do 7,92 mln zł) wynikał z zastosowania niższych niż rok wcześniej ulg podatkowych (w ramach B+R, z lat ubiegłych): 0,7 mln zł w 2 kw. 2025 vs 3,5 mln zł rok wcześniej. Pozytywny wpływ na końcowy wynik w 2 kw. 2025 r. miały natomiast przychody finansowe na poziomie 1,2 mln zł, osiągnięte głównie z tytułu wyceny kontraktów forward.
– Patrząc na kolejne kwartały zachowujemy umiarkowany optymizm, co wynika przede wszystkim z bardzo zmiennej sytuacji geopolitycznej, która ma największe przełożenie na koniunkturę szeroko rozumianego rynku IT. Naszą sprawdzoną receptą na to jest dalsza dywersyfikacja Grupy. Rozwijamy właśnie nowe segmenty działalności: Defence, Security & Aerospace oraz AdTech & MarTech. Branże te są dla nas perspektywiczne, a zespół Defence, Security & Aerospace zdobył niedawno pierwszy kontrakt z międzynarodową agencją ENISA. Zamierzamy także zwiększyć naszą obecność w USA, m.in. w segmencie Healthcare. Bardzo ważnym czynnikiem jest również rozwój AI. Przychody Grupy pochodzące bezpośrednio ze sztucznej inteligencji już teraz wynoszą 4%, a elementy AI obecne są niemal we wszystkich naszych projektach. Są też przy tym istotne w zdobywaniu kolejnych kontraktów. Dlatego właśnie dalej będziemy intensywnie rozwijać tę działalność, pozyskując najlepszych specjalistów – mówi prezes.
Na koniec czerwca zespół Grupy Spyrosoft wzrósł do 1 949 osób, z 1 457 rok wcześniej. Udział tzw. „ławki” w kosztach wytworzenia w 1 półroczu 2025 r. utrzymał się na bardzo niskim poziomie - wyniósł 2,76% vs 6% rok wcześniej. Grupa Spyrosoft kontynuuje przegląd opcji strategicznych. W maju br. ogłoszono wybór doradcy strategicznego, amerykańskiej firmy Cascadia Capital, która wspiera. Zarząd w tym procesie. Ma on zostać zakończony do końca bieżącego roku.
Źródło: SpyroSoft SA
