Zawarcie term sheet dotyczącego planowanej transakcji nabycia akcji OT Logistics S.A
Komunikat od OT Logistics SA
Zarząd spółki OT Logistics S.A. („Spółka”) informuje, że w dniu 20 listopada 2025 r. Spółka otrzymała informację od akcjonariuszy Spółki: (i) CRES Fundacja Rodzinna z siedzibą w Warszawie, (ii) MARSEL Fundacja Rodzinna z siedzibą w Krakowie oraz (iii) NEUVIC Fundacja Rodzinna z siedzibą w Warszawie (łącznie jako „Akcjonariusze”), o zawarciu w dniu 20 listopada 2025 r. niewiążącego term sheet określającego główne założenia transakcji nabycia przez spółkę DD Rail Properties A.S. z siedzibą w Czechach od Akcjonariuszy pakietu akcji Spółki stanowiącego więcej niż 25%, ale mniej niż 50% kapitału zakładowego oraz głosów na walnym zgromadzeniu („Transakcja”).
Profil Inwestorów
DD Rail Properties A.S. należy w równych udziałach po 50% do: SPV Second a.s. i Auctor Alfa a.s., dwóch spółek z siedzibą w Czechach.
SPV Second jest spółką w całości należącą do Jaroslava Strnada, czeskiego przedsiębiorcy i inwestora przemysłowego o silnej obecności w Europie Środkowej i Południowej, którego działalność inwestycyjna koncentruje się na sektorach strategicznych, takich jak transport kolejowy, recykling, energetyka i przemysł maszynowy. SPV Second stanowi zatem silnego, dobrze dokapitalizowanego inwestora o zdywersyfikowanym portfelu oraz strategicznym zasięgu obejmującym wiele sektorów. Spółki kontrolowane przez Jaroslava Strnada zatrudniają ponad 3 000 pracowników, prowadząc działalność przede wszystkim w Czechach, Chorwacji i Serbii.
Auctor Alfa, a.s. jest spółką należącą w całości do Auctor Holding, a.s., jednej z wiodących grup inwestycyjnych w Europie Południowo - Środkowej, posiadającej silną pozycję w sektorze hotelarskim i farmaceutycznym. Auctor Holding, a.s. osiągnął w 2024 r. skonsolidowane przychody w wysokości prawie 1 mld EUR.
Potencjalne korzyści dla Grupy
Potencjalne zaangażowanie Inwestorów, pod warunkiem sfinalizowania Transakcji, stwarza możliwość odbudowy stabilności finansowej i płynnościowej Grupy OTL, co jest szczególnie istotne po przeprowadzonej w 2025 roku wewnętrznej restrukturyzacji, która doprowadziła do znaczącej redukcji kosztów działalności oraz zadłużenia. Pomimo osiągniętych efektów po stronie kosztowej i bilansowej, kluczowym wyzwaniem pozostaje zapewnienie odpowiedniej masy ładunków umożliwiających pełne wykorzystanie infrastruktury portowej. W tym kontekście, o ile dojdzie do sfinalizowania Transakcji, wejście inwestora branżowego może poprawić sytuację Grupy, ponieważ spółki Jaroslava Strnada dysponują własnymi wolumenami towarów – przede wszystkim półproduktami stalowymi – które mogą zasilić przeładunki w portach Grupy, zwłaszcza w Świnoujściu. Jednocześnie działalność Inwestorów na rynkach środkowo- oraz południowo- europejskich a zwłaszcza czeskim i słowackim umożliwia pozyskanie dodatkowych strumieni ładunków z kierunków tradycyjnie związanych z polskimi portami, co w obecnych warunkach silnej konkurencji może stanowić przewagę o strategicznym znaczeniu.
Spółki Jaroslava Strnada mogą wnieść do Grupy również kompetencje w obszarze kolejnictwa, recyklingu i logistyki przemysłowej. Synergia tych zasobów z doświadczeniem Grupy OT Logistics w obsłudze portowej i spedycji może stworzyć warunki do rozwoju połączeń kolejowych między portami północnej Polski a rynkami Europy Środkowej i Południowej. Dotyczy to zarówno transportu surowców i półproduktów, jak i nowych kierunków eksportowych obsługiwanych przez Grupę. Dodatkowo Inwestorzy są istotnie zaangażowani w działalność na terenie Chorwacji, a podmioty powiązane z Jaroslavem Strnadem posiadają akcje w porcie w Rijece (nabyte uprzednio od Spółki), co potencjalnie umożliwia powrót do długofalowej koncepcji budowy korytarza transportowego Północ–Południe, obejmującego Bałtyk oraz Adriatyk.
Zaangażowanie Auctor Holding może wzmocnić finansowe fundamenty Grupy OTL. Auctor Holding jako doświadczony inwestor działający w sektorach infrastrukturalnych i przemysłowych, dysponuje stabilnym zapleczem kapitałowym i kompetencjami w zakresie finansowania i realizacji dużych projektów. Wspólna wiedza specjalistyczna i siła finansowa Jaroslava Strnada i Auctor Holding dają Spółce potencjalnie możliwość uporządkowania struktury finansowania, i zwiększenia stabilności płynnościowej oraz stanowią doskonałą podstawę dla długoterminowego rozwoju i modernizacji infrastruktury portów morskich, zapewniając stabilność i wzrost wszystkim zainteresowanym stronom. W rezultacie, w przypadku dojścia Transakcji do skutku, OTL może zyskać przestrzeń do prowadzenia konsekwentnego, strategicznego rozwoju w kluczowych obszarach działalności.
Charakter Umowy
Zgodnie z dokumentem term sheet strony uzgodniły, że DD Rail złoży do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wniosek o wyrażenie zgody na dokonanie koncentracji. Podpisanie wiążącej umowy dotyczącej Transakcji („Umowa”) nastąpi po uzyskaniu tej zgody, po satysfakcjonującym zakończeniu ograniczonego badania due diligence Spółki i jej grupy kapitałowej oraz pod warunkiem uzgodnienia warunków Umowy przez strony. Term sheet przewiduje, że nabycie akcji nastąpi w ramach transakcji pakietowej, a zamknięcie Transakcji – co do zasady – nie będzie uzależnione od spełnienia dodatkowych warunków zawieszających. Po przeprowadzeniu Transakcji Akcjonariusze pozostaną akcjonariuszami mniejszościowymi Spółki. Term sheet ma charakter niewiążący i nie stanowi zobowiązania do zawarcia Umowy.
Zarząd Spółki będzie informował o dalszych etapach procesu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz posiadaną wiedzą.
Źródło: OT Logistics SA
