Przejdź do treści

udostępnij:

Wyniki Grupy Mercator Medical po III kwartałach 2025 r. – wzrost przychodów i marż pomimo trudnego otoczenia rynkowego

Komunikat od Mercator Medical SA

Grupa Mercator Medical, producent rękawic jednorazowych i dystrybutor materiałów medycznych, zaraportowała za trzy kwartały br. 436,2 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży, co oznacza 11 proc. wzrost r/r (więcej o 42,9 mln zł). Łączna sprzedaż rękawic w tym okresie wyniosła 4,5 mld sztuk, co oznacza 10 proc. wzrost r/r. Bardzo dobra sprzedaż trzeciego kwartału (145,2 mln zł) - zarówno, jeśli chodzi o marże w segmentach dystrybucji oraz produkcji, jaki i wolumen sprzedaży - pozwoliła wypracować narastająco 8,2 mln zł dodatniego wyniku EBITDA w porównaniu ze stratą w analogicznym okresie 2024 r. Zysk netto Grupy po dziewięciu miesiącach 2025 r. wyniósł 25,8 mln zł, w porównaniu do 22,3 mln zł straty po trzech kwartałach w ubiegłym roku. 

– Mercator Medical funkcjonuje w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu rynkowym, w którym presja cenowa ze strony chińskich producentów pozostaje jednym z kluczowych wyzwań. Warunki te wpływają na sytuację handlową i wymagają od nas wysokiej elastyczności operacyjnej. Konsekwentnie rozwijamy również dywersyfikację produktową. Zamknęliśmy kolejny kwartał, notując dalszy wzrost przychodów ze sprzedaży produktów włókninowych, które stanowią coraz większą wartość w strukturze sprzedaży. Dążymy do dalszego wzmacniania oferty w tym obszarze, co w dłuższej perspektywie powinno zwiększać naszą odporność na zmienność rynkową – mówi Monika Żyznowska, Prezes Zarządu Grupy Mercator Medical S.A. 

Podobnie jak w poprzednich kwartałach największym rynkiem dla Grupy Mercator Medical są w tym roku Stany Zjednoczone (37 proc. udziału w sprzedaży), gdzie po trzech kwartałach 2025 r. sprzedaż wyniosła 161,3 mln zł (+44 proc. r/r). Był to efekt aktywnej polityki celnej USA, która zwiększyła zamówienia na tamtejszym rynku i osłabiła pozycję chińskich producentów. 

Grupa konsekwentnie wzmacniała również swoją pozycję w Europie Środkowo-Wschodniej. Na rynku rumuńskim sprzedaż wzrosła o prawie 20 proc. r/r do wartości 28,3 mln zł. W Polsce, gdzie Grupa ma pozycję lidera, sprzedaż wzrosła o 4 proc. r/r, do 106,1 mln zł.  

– Trzeci kwartał przyniósł dalszą stabilizację działalności i poprawę kluczowych wyników finansowych. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży były wyższe o 4% r/r, a wzrost marż przełożył się na EBITDA na poziomie 8,9 mln zł. Zysk netto wyniósł 4,5 mln zł wobec 27,2 mln zł straty rok wcześniej. Należy podkreślić, że istotny wpływ na zysk netto miały dodatnie niezrealizowane różnice kursowe z wyceny bilansowej pożyczek udzielonych przez spółki zależne – wskazuje Mariusz Popek, Członek Zarządu Mercator Medical S.A. 

Grupa Mercator Medical konsekwentnie rozwija segment nieruchomości poprzez spółkę zależną Mercator Estates, który staje się ważnym elementem dywersyfikacji działalności. Obecnie trwają przygotowania do rozpoczęcia rewitalizacji zespołu zabytkowych kamienic przy ul. Lubicz i Westerplatte w centrum Krakowa, a równolegle trwają przygotowania kolejnych projektów.   

Grupa Mercator Medical z siedzibą w Krakowie to producent rękawic jednorazowych i dystrybutor materiałów medycznych jednorazowego użytku. Jest jednym z najważniejszych graczy w Polsce oraz liczącym się podmiotem na arenie międzynarodowej. Historia firmy sięga 1989 roku. Grupa Mercator Medical posiada centrum produkcyjne w Tajlandii oraz zajmuje się działalnością dystrybucyjną, w tym produktów zewnętrznych dostawców. Działalność ma zasięg międzynarodowy – sprzedaż przez własne spółki dystrybucyjne oraz poprzez zewnętrznych, lokalnych dystrybutorów odbywa się w kilkudziesięciu krajach świata - w roku 2024 Grupa sprzedała prawie 5,5 mld rękawic jednorazowych.  Od listopada 2013 roku akcje Mercator Medical S.A. są notowane na rynku regulowanym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. W marcu 2021 roku weszły w skład głównego indeksu giełdowego – WIG20, obecnie znajdują się w indeksie sWIG80. 

W 2024 r.  Monika Żyznowska, CEO Mercator Medical, została powołana do Rady Emitentów przy Prezesie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.  

W 2024 roku Mercator Medical S.A. powołała fundację Hear ME, skupiającą się na wspieraniu dzieci i młodzieży z zaburzeniami słuchu i mowy oraz ich rodzin. 

Źródło: Mercator Medical SA

udostępnij: