Pepco Group będzie w 2026 r. skupiać się na poprawie LFL, chce wyjść z Dealz (wywiad)
Pepco Group jest ostrożnie optymistyczne co do perspektyw na 2026 rok. Jednym z priorytetów będzie dalsza poprawa sprzedaży LFL - poinformował PAP Biznes prezes Stephan Borchert. Grupa rozpocznie wkrótce proces zbycia sieci Dealz i liczy, że go sfinalizuje jeszcze w 2026 roku.
"Mamy za sobą rok pełen zmian, w którym skutecznie realizowaliśmy strategię. Podjęte działania zaczynają przynosić widoczne efekty. Sprzedaliśmy Poundland, Dealz jest już wydzielone i gotowe do zbycia, wycofujemy się z rynku FMCG, otworzyliśmy 247 nowych sklepów, wszystkie nasze jednostki wróciły do dodatnich wyników like for like, marża brutto wzrosła o 100 punktów bazowych, a Europa Zachodnia osiąga bardzo dobre wyniki" - powiedział PAP Biznes prezes Stephan Borchert.
"Myślę, że 2026 rok rozpoczął się dla wszystkich detalistów nieco chwiejnie, ale mamy tutaj wyważone podejście i jesteśmy ostrożnie optymistyczni, szczególnie w perspektywie całego roku. Podtrzymaliśmy mniej więcej nasze prognozy na 2026 r., ale jednocześnie w perspektywie średnioterminowej, podnosząc założenia dla niektórych parametrów. Uważamy, że nadal istnieją szerokie możliwości rozwoju w Europie Środkowo-Wschodniej, a także w Europie Zachodniej" - dodał prezes.
W roku obrotowym 2025, zakończonym 30 września 2025 r., Pepco Group miało 865 mln euro bazowej EBITDA, co oznacza wzrost o 10,3 proc. rdr. Przychody wyniosły 4.523 mln euro (wzrost o 8,7 proc. rdr), a bazowy zysk netto 219 mln euro (wzrost o 19,7 proc. rdr).
Przychody LFL wzrosły o 2,6 proc. Marża zysku brutto wyniosła 48 proc., rosnąc o 100 pb.
Grupa podała, że w roku obrotowym 2026 oczekuje wzrostu bazowej EBITDA na poziomie przynajmniej 9 proc. rdr. Wzrost bazowego zysku netto powinien przekroczyć 25 proc. Grupa spodziewa się osiągnąć w roku obrotowym 2026 wzrost przychodów między 6 proc. a 8 proc.
W pierwszym, trwającym kwartale roku obrotowego 2026 (od 1 października do 13 grudnia 2025 r.), przychody LFL grupy (w tym Dealz) wzrosły o 3,0 proc., nie licząc towarów FMCG (spadek LFL o 0,3 proc. wliczając te towary). W samej sieci Pepco sprzedaż LFL wzrosła o 3,9 proc., bez FMCG.
"Mieliśmy dobry październik, ale początek listopada był naprawdę trudny, szczególnie w Europie Środkowo-Wschodniej, mniej w Europie Zachodniej. Klienci wstrzymywali się z zakupami - było mniej odwiedzających, mniej transakcji. Prawdopodobnie klienci byli w trybie poszukiwania okazji. Ponadto obserwowaliśmy ogromne zmiany cen na rynku, gdzie niektórzy gracze wprowadzili rabaty nawet na produkty świąteczne już w pierwszych tygodniach listopada. To była trudna sytuacja, zaczęliśmy interweniować w połowie listopada w zakresie reorganizacji i cen, więc od połowy miesiąca sprzedaż zaczęła wracać do normy. W pierwszych trzech tygodniach grudnia odnotowaliśmy pozytywny wynik 7 proc. wzrostu LFL z wyłączeniem FMCG" - powiedział prezes Pepco Group.
"Zobaczymy, co przyniosą najbliższe dwa tygodnie, ale jasne jest, że klienci wstrzymywali się z zakupami, prawdopodobnie, aby wydać pieniądze teraz, w okresie świątecznym" - dodał.
Zauważył, że grupa nie ma bardzo dużej ekspozycji na Boże Narodzenie.
"Inne firmy są znacznie bardziej uzależnione od przychodów ze sprzedaży towarów świątecznych" - ocenił.
"Jesteśmy jak dotąd w miarę zadowoleni z wyników tego kwartału. Wydaje się jednak, że konkurencja się zaostrzyła w ostatnim czasie, szczególnie w Europie Centralnej" - dodał.
Pytany o priorytety grupy na rok obrotowy 2026, odpowiedział: "W tym roku obrotowym będziemy dalej skupiać się na poprawie sprzedaży LFL, to dla nas kluczowy wskaźnik. Będziemy też się koncentrować na dalszej poprawie wartości naszej oferty, bo wciąż mamy sporo do zrobienia w zakresie ulepszania produktów w niektórych kategoriach".
"Jeśli chodzi o część cyfrową, to w pierwszym kwartale uruchomimy nasze nowe środowisko cyfrowe, w tym aplikację i program lojalnościowy, z którymi wiążemy duże nadzieje. Chcemy też jeszcze przez kilka miesięcy utrzymać i potwierdzić nasze wyniki w Europie Zachodniej, zanim przygotujemy się do przyspieszonego rozwoju. Zrobiliśmy duże postępy w zakresie konwersji EBITDA na zysk netto i będziemy to kontynuować. Otworzymy 250 nowych sklepów netto" - dodał.
W roku obrotowym 2025 grupa otworzyła 247 nowych sklepów netto wobec 379 rok wcześniej. Łącznie Pepco Group miała na koniec tego okresu 4.359 sklepów.
Grupa poinformowała, że planuje w 2026 roku rozpocząć proces wyjścia z Dealz. Jak podano, w roku obrotowym 2026 nie ma planów uruchamiania nowych sklepów tej sieci. Na koniec roku obrotowego 2025 sieć Dealz liczyła 344 sklepy.
"Dealz nie pasuje do naszej strategii. To teraz oddzielnie działający podmiot, gotowy do zbycia. Rozważamy wszystkie opcje strategiczne. Rozpoczniemy proces w kolejnym kwartale, po Nowym Roku. Uważam, że Dealz to świetna firma i powinna znaleźć zainteresowanego nabywcę, ale nie wiemy jeszcze, w jaki sposób i w jakiej strukturze to zrobimy" - powiedział Stephan Borchert.
"Będziemy pracować nad zbyciem i mamy nadzieję, że uda nam się to zrobić w ciągu tego roku obrotowego. Taka jest nasza intencja, ale zobaczymy jakie będą warunki rynkowe" - dodał.
Pepco Group to sieć dyskontowych sklepów wielobranżowych, właściciel marek Pepco i Dealz w Europie.
Anna Pełka
(PAP Biznes)
pel/ osz/
