Grupa Kęty liczy na utrzymanie EBITDA powyżej 1 mld zł rocznie; szuka nowych klientów w segmencie osłon
Grupa Kęty ocenia, że przekroczenie 1 mld zł EBITDA w 2025 r. jest dobrą bazą do utrzymania tego trendu w przyszłości. Grupa ogranicza CAPEX w wyniku działań optymalizacyjnych - poinformowali przedstawiciele spółki. Grupa chce wydzielić Segment Osłon Przeciwsłonecznych i zdobyć w tym obszarze klientów spoza Europy.
"We wrześniu w oparciu o założenia strategiczne podawaliśmy, że kwota nakładów może być wyższa, bo ograniczaliśmy tegoroczny CAPEX o ok. 100 mln zł, ale w ramach prac nad budżetem wykonaliśmy pracę, która odzwierciedla obecną sytuację. Mamy moce produkcyjne i naszym celem jest ich wykorzystanie. Siłą rzeczy stopień wykorzystania maszyn nieco maleje, gdy nie wykorzystujemy ich w pełnym zakresie, więc zrezygnowaliśmy z działań rozwojowych, gdzie moce nadwyżkowe posiadamy, wprowadziliśmy też szereg działań optymalizacyjnych pod kątem minimalizacji CAPEXU utrzymaniowego. W żadnym wypadku nie zagraża to bezpieczeństwu kontynuacji działalności ani też nie musieliśmy limitować CAPEXU rozwojowego" – powiedział podczas wideokonferencji członek zarządu i dyrektor finansowy, Rafał Warpechowski.
Prognozowane wydatki inwestycyjne w roku 2026 wyniosą 314 mln zł, w tym ok. 31 mln zł dotyczyć będzie kontynuacji projektów z roku 2025. W ramach realizowanych projektów kwota ok. 160 mln zł będzie stanowiła projekty rozwojowe w Segmencie Systemów Aluminiowych oraz Segmencie Opakowań Giętkich.
"Prognoza wydatków na ten 2025 r. to 243 mln zł, ok. 30 mln zł to zadania przyjęte w tegorocznym budżecie, których kontynuacja nastąpi w roku przyszłym. Można powiedzieć, że jeśli skorygujemy CAPEXY o te 30 mln zł to mamy porównywalne poziomy między latami" - powiedział Warpechowski.
Dodał, że w Segmencie Systemów Aluminiowych ok. połowa budżetu to zadania rozwojowe, nowe produkty, dalsza automatyzacja procesów, a w zakresie utrzymaniowym dotyczy zadań w obszarze logistyki i transportu. W Segmencie Wyrobów Wyciskanych 100 proc. wydatków to te odtworzeniowe.
"Mamy moce produkcyjne, więc wykonujemy tylko remonty związane z obsługą technologii i rosnącą skalą" - dodał członek zarządu.
W Segmencie Opakowań Giętkich grupa wchodzi w fazę wyższych wydatków związanych z trzecią linią do produkcji BOPP. W budżecie 97 mln zł w segmencie ok. 80 mln zł to wydatki na tę inwestycję.
"Pokonujemy granicę 1 mld zł EBITDA. Pierwszy raz udało się to w 2022 r., ale z uwzględnieniem zdarzeń o charakterze jednorazowym. Teraz, w 2025 r., pełnym wyzwań operacyjnych przekroczymy 1 mld zł EBITDA jako - jak wydaje się - powtarzalna baza" - ocenił dyrektor finansowy.
Jak dodał, prognoza EBITDA na 2026 r. zakłada porównywalny jej poziom w pierwszym i drugim półroczu.
Na 2026 r. Grupa Kęty prognozuje osiągnięcie 636 mln zł zysku netto oraz 1.112 mln zł EBITDA, wobec szacowanych na 2025 r. 560 mln zł zysku netto i 1.023 mln zł EBITDA. Skonsolidowany zysk z działalności operacyjnej ma wynieść w 2026 roku 858 mln zł (783 mln zł szacowane na 2025 r.), a przychody 5.889 mln zł (5.508 mln zł szacowane na 2025 r.).
"Uważamy, że w otoczeniu, które się cały czas spektakularnie nie poprawia, koniunktura jest wymagająca, wzrost EBITDA i przychodów (w 2025 r. - przyp. PAP) są dla nas powodem do zadowolenia i stanowią mocną podstawę do kontynuacji trendu w kolejnym roku i znajdują odzwierciedlenie w budżecie na 2026 r." - powiedział prezes Roman Przybylski.
"Satysfakcjonujący rok, dobre wyniki dają apetyt na rok kolejny, ale liczymy, że koniunktura zacznie nas bardziej wspierać" - dodał.
Grupa Kęty liczy na ożywienie w segmencie budownictwa i wyposażenia wnętrz, na który jest mocno eksponowana. Jak ocenił zarząd, kiepsko radzi sobie segment motoryzacji i transportu, ale ekspozycja grupy jest na niego niewielka.
W 2026 r. Grupa Kęty zakłada 7 proc. wzrost sprzedaży skonsolidowanej, w tym w Segmencie Systemów Aluminiowych o 9 proc. rdr do 3.219 mln zł, w Segmencie Wyrobów Wyciskanych o 4 proc. rdr do 2.087 mln zł, w Segmencie Opakowań Giętkich o 4 proc. rdr do 1.182 mln zł.
"Mamy ambitne założenia na 2026 r. Chcemy urosnąć 7 proc. przychodowo, co wynikać będzie ze wzrostów wolumenów - mają być wyższe w SSA i SWW, a nieco niższe w SOG, co wynika już z wysokiego wypełnienia mocy i trudno będzie rosnąć dopóki nie oddamy trzeciej linii" - ocenił prezes.
Grupa Kęty pracuje nad wzmacnianiem pozycji na rynkach międzynarodowych oraz usprawnieniem integracji przejmowanych podmiotów.
"Podejmujemy działania, które mają nas przybliżyć do tego, by być bardziej gotowym na akwizycje, i ich integracje. Cały czas oportunistycznie patrzymy na rynek, ale aktywnie chcemy wyjść, gdy będziemy na to organizacyjnie przygotowani i będziemy mieli dobrze przemyślaną strategię akwizycyjną – nad czym pracujemy" - powiedział prezes.
"Cały czas dla nas najwięcej pola do działania i wzrostu jest w krajach europejskich, co wynika z bliskości geograficznej, ekonomicznej i kulturowej. Co nie oznacza, że nie próbujemy gdzie indziej – zwłaszcza w segmencie osłon przeciwsłonecznych. Staramy się podejmować działania wyrównujące sezonowość, która jest w tym segmencie największa. Szukamy nabywców w innych rejonach – na pewno patrzymy na Amerykę Północną, rozmawiamy z klientami z rejonu Zatoki Perskiej" - dodał.
Grupa planuje wydzielenie Segmentu Osłon Przeciwsłonecznych i rozważa ekspansję w tym segmencie poza Europę.
"Nasze założenie jest takie, że po integracji Selt będziemy gotowi wypełnić przesłanki, by segment wydzielić. Mogłoby to nastąpić w najlepszym wypadku na potrzeby raportu za pierwszy kwartał" - powiedział Warpechowski.
(PAP Biznes)
doa/ gor/
