Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

Dzień Inwestora UNIMOT Online [Relacja WIDEO]

Udostępnij

We wtorek, 16 czerwca odbył się Dzień Inwestora UNIMOT Online. Podczas prezentacji, przedstawiciele spółki opowiedzieli o modelu biznesowym i strategii, przedstawili aktualną sytuację na rynku ropy naftowej oraz odpowiedzieli na liczne pytania inwestorów. Spotkanie zwieńczył wykład analityka Strefy Inwestorów, Rafała Irzyńskiego na temat obecnej sytuacji finansowej Grupy UNIMOT.

Podczas Dnia Inwestora Grupę UNIMOT reprezentowali: prezes zarządu, Adam Sikorski; wiceprezes zarządu ds. handlowych, Robert Brzozowski; dyrektor ds. optymalizacji marż i ryzyka finansowego, Filip Kuropatwa oraz prezes zarządu spółki UNIMOT Energia i Gaz, Marcin Ludwicki.

Odpowiedzi na dodatkowe pytania z Dnia Inwestora

W czasie Dnia Inwestora pojawiło się bardzo dużo pytań i nie na wszystkie udało się odpowiedzieć przedstawicielom spółki na żywo. Poniżej przedstawiamy odpowiedzi na te pytania, których spółka udzieliła po zakończeniu spotkania:

Jak wygląda bilans biopaliw/biodiesla? Czy ten rynek też w dużej części jest oparty o import? Czy można prosić o kilka słów na ten temat?

Produkcja pokrywa konsumpcję z niewielkim eksportem.

Jak ten oddział w Chinach działa/zarabia?

W Chinach sprzedajemy oleje silnikowe sprowadzane z Holandii.

Czy myśleli Państwo nad otworzeniem stacji AVIA w Świdniku lub jego bezpośrednim pobliżu? W mieście działa klub sportowy o tej samej nazwie, więc Wasza stacja paliw powinna cieszyć się tam dużym zainteresowaniem i sympatią klientów.

Jesteśmy otwarci na wszystkie lokalizacje jeśli tylko spełniają warunki biznesowe. Badamy rynek, pozyskujemy nowe lokalizacje, natomiast na tę chwilę nie mamy w Świdniku żadnego otwartego projektu. Jeśli jednak pojawi się taka możliwość i ktoś ze Świdnika będzie zainteresowany franczyzą AVIA, to chętnie ja rozważymy.

Avia Solar także będzie sprzedawał i montował pompy ciepła?              

Myślimy już o produktach/usługach, które mogłyby być komplementarne do fotowoltaiki, a pompy ciepła, obok np. magazynów energii, do nich należą. Na tę chwilę jednak skupiamy się na rozwoju fotowoltaiki, a dodatkowe elementy ofert będziemy dołączać sukcesywnie.

Czy macie w swojej ofercie LEKKIE TRACKIERY instalowane na dachu betonowym budynku ? Proszę o kontakt jeżeli takowe trackiery  macie.

Jesteśmy w stanie zrealizować instalację na każdej konstrukcji. Trackery w naszej ofercie są dostępne na indywidualne zamówienie ze względu na bardzo małe zainteresowanie tego typu rozwiązaniami. W sprawie szczegółów prosimy o bezpośredni kontakt z nami i powołanie się na konferencję.

Magazyny Energii, Czy Unimot myśli o tym temacie?

Tak, prowadzimy prace rozwojowe z naszą siostrzaną spółką PZL Sędziszów oraz przyglądamy się rozwiązaniom, które już funkcjonują na rynku.

Jak pandemia wpływa na wolumeny w chwili obecnej – porównanie czerwca 2020 do czerwca 2019? Z informacji o traffiku na autostradach nie widać aby wrócił on do swoich normalnych poziomów.

Jeśli chodzi o czerwiec to wolumeny na stacjach są podobne do tych sprzed roku. Widzimy nieznaczny wzrost jeśli chodzi o olej napędowy i nieznaczny spadek w przypadku benzyny i gazu LPG. W hurcie, w oleju napędowym także widzimy wzrosty r/r.

Mówiliście Państwo, że import też funkcjonuje nawet jak cena i popyt spada mocno (np. z powodu Covid). Możecie Państwo to raz jeszcze przybliżyć i wyjaśnić? Bo w teorii to rafinerie powinny upychać wtedy towar i luka importowa powinna się mocno zamykać w takim okresie. Dlaczego tak się nie dzieje?

W związku z tym, że diesel używany jest głównie jako paliwo gospodarcze (transport, rolnictwo, budownictwo), popyt na niego nie spadł znacząco w wyniku COVID-19. Spadki konsumpcji dotknęły głównie benzynę i paliwo lotnicze. Rafinerie mając nadwyżki tych ostatnich musiały zmniejszyć produkcję, co wiązało się automatycznie z mniejszymi ilościami wyprodukowanego diesla. A to powodowało wzrost luki importowej.

Czy sprzedajcie paliwa lotnicze i ile to stanowi u Was w sprzedaży w roku 2019?

Sprzedawaliśmy w zeszłym roku – wolumen był poniżej 2% sprzedaży paliw. Obecnie nie sprzedajemy ze względu na pandemię COVID-19.

Na jakie kroki Waszym zdaniem będzie musiał zdecydować się Orlen, aby KE zgodziła się na fuzję z Lotosem? Jak te kroki mogą wpłynąć na biznes Unimotu (zarówno w pozytywnych jak i negatywnych scenariuszach)?

Czekamy na decyzje Komisji Europejskiej i wtedy będziemy reagować.  Na dzisiaj widzimy wiele możliwych wariantów rozwoju sytuacji.

Utrzymywanie zapasu produktów jako 16% zrealizowanego wolumenu – 16% wolumenu rocznego? Czyli ok. 40 dni – dobrze to rozumiem?

Tak. Precyzyjniej to ok 16% rocznego importu pomniejszonego o eksport.

Podajecie, że jesteście w TOP 5 największych hurtowników w sprzedaży ON – kto jest oprócz was w tym TOP5?

Orlen, Lotos, BP, Solumus. Import zaczął też niedawno Anwim.  

Jakie dynamiki wzrostu przychodów i zysku netto jako cała grupa planujecie w najbliższych kwartałach i latach?

W kolejnych okresach chcemy dalej dynamicznie się rozwijać i osiągać dodatnie dynamiki zysków. Proszę pamiętać jednak, że poziom naszych przychodów zależy w dużej mierze od rynkowej ceny oleju napędowego, a zysk netto jest zazwyczaj mocno zanieczyszczony wpływem wyceny zapasów, o której zawsze dokładnie mówimy. W związku ze zmieniającym się otoczeniem zewnętrznym (potencjalne przejęcie Lotosu przez PKN Orlen, a także sytuacja z pandemią COVID-19), z konkretnymi prognozami nie wybiegamy daleko w przód. Jeśli chodzi o bieżący rok – tak jak już mówiliśmy, jesteśmy obecnie na etapie analiz naszej aktualnej prognozy i niebawem zapadnie decyzja o ewentualnej korekcie.

Prezes Sikorski informował, że Unimot zakłada sprowadzenie jeszcze 4-5 tankowców z ropą naftową w 2020 roku. Kiedy można spodziewać się kolejnych transportów, z jakich kierunków  i do jakich odbiorców?

Chcemy zrealizować do końca roku jeszcze kilka dostaw. Kierunek zakupu ten sam: Arabia Saudyjska oraz USA. Rynki zbytu to kraje Europy Centralnej i Wschodniej.

Czy ukończenie przekomu Mierzeji Wiślanej wpłynie w jakiś sposób na import z Bałtyku?

Naszym zdaniem bez budowy terminala paliwowego w Elblągu nic się nie zmieni. Sam kanał będzie zbyt mały do obsługi takiej wielkości statków, żeby to było dla nas opłacalne.

Dlaczego nie rozwijają Państwo siatki stacji w sposób analogiczny jak spółka Dino, która stawia najpierw na gęstość wokół węzłów logistycznych a dopiero później na zasięg?

Dokładnie tak robimy. Jesteśmy obecni na 13 bazach logistycznych w kraju i szczególnie w otoczeniu baz poszukujemy partnerów. 

Jakie zagrożenia widzi Spółka na drodze swojego rozwoju w perspektywie najbliższych 2,3 czy 5 lat? Które z tych zagrożeń uważa Spółka za poważne na tyle, że mogą się zmaterializować lub ich prawdopodobieństwo jest duże lub bardzo duże?

Wyzwaniem może okazać się przede wszystkim otoczenie gospodarcze w związku z pandemią COVID-19 – wraz ze spadkiem PKB możemy spodziewać się spadku popytu na paliwa. Możemy sobie też wyobrazić wprowadzanie nowych przepisów prawnych i nowych opłat dla branży, co oczywiście nie byłoby korzystne dla firm takich jak nasza. Nie oceniamy jednak tych ryzyk jako bardzo duże, a jeśli pojawią się chociaż częściowo – będziemy na nie przygotowani. Jesteśmy elastyczną, sprawnie działającą organizacją i świetnie potrafimy dostosowywać się do zmieniającego otoczenia – pokazaliśmy to już nie raz.

UNIMOT spółką dywidendową i liderem w relacjach inwestorskich

Grupa UNIMOT działa na rynku paliwowym już 28 lat. Pomimo obecnej pandemii, spółka prowadzi aktywną komunikację online z inwestorami, za co została wyróżniona w konkursie Złota Strona Emitenta XIII. W dzisiejszym spotkaniu wzięło udział blisko 300 inwestorów – zarówno indywidualnych jak i instytucjonalnych.

Podczas wydarzenia omówiono sytuację finansową spółki, która w 2019 roku osiągnęła przychody na poziomie ponad 4 mld zł. Jeszcze na początku czerwca Grupa UNIMOT wypłaciła rekordową dywidendę w historii – 1,97 zł na akcję. Prezes zarządu, Adam Sikorski podkreślał, że UNIMOT pozostanie spółką dywidendową w kolejnych latach.

„Staramy się zawsze płacić dywidendę. Jak widać po naszej obecności na warszawskiej giełdzie – najpierw na NewConnect, teraz na Rynku Głównym – tylko raz w 2018 roku nie wypłaciliśmy dywidendy. Mam nadzieję, że w tym roku nadrobiliśmy to z nawiązką. 3 czerwca zdecydowaliśmy o wypłacie 1,97 zł na akcję, czyli jest to rekordowa dywidenda. Polityka dywidendowa będzie kontynuowana” - podkreślał prezes zarządu, Adam Sikorski.

Prezes Grupy UNIMOT przedstawił również poszczególne obszary działalności spółki oraz opowiedział o strategii biznesowej na lata 2018-2023. Według jej założeń EBITDA skorygowana w 2020 roku powinna osiągnąć poziom 62,3 mln zł. Docelowo spółka planuje również mieć 200 stacji paliw pod marką AVIA.

Podczas dalszej prezentacji, dyrektor ds. optymalizacji marż i ryzyka finansowego, Filip Kuropatwa oraz wiceprezes zarządu ds. handlowych przedstawili aktualną sytuację na rynku paliw. Inwestorzy mieli również okazję poznać szczegóły dotyczące zaangażowania spółki w fotowoltaikę. Ten temat zaprezentował Marcin Ludwicki, prezes zarządu Unimot Energia i Gaz.

Dzień Inwestora UNIMOT Online został zakończony wykładem analityka Strefy Inwestorów, Rafała Irzyńskiego. W swojej prezentacji przedstawił 5 najważniejszych obszarów działalności spółki i ocenił jej perspektywy na rynku paliw.

Zobacz także: „Rok 2019 oraz I kw. 2020 r. to okres naszych najlepszych wyników” - relacja z czatu z zarządem Grupy UNIMOT

Udostępnij