Wzrost transakcji Blik o 70 proc. w IV kw., spółka może szukać kapitału przy ekspansji za granicą
Klienci Blika wykonali w czwartym kwartale 2021 roku 240 mln transakcji, co oznacza wzrost rok do roku o 70 proc. - poinformowali przedstawiciele spółki podczas czwartkowej telekonferencji. W całym 2021 roku odbyło się łącznie ponad 763 mln transakcji. Spółka nie wyklucza pozyskania kapitału w przypadku ekspansji zagranicznej.
"W dalszym ciągu widzimy duży potencjał do wzrostu na polskim rynku. W naszym systemie jest zarejestrowanych ponad 21 mln aplikacji bankowych. Chcemy, aby niemal każdy użytkownik bankowości mobilnej w Polsce korzystał z Blika. Naszą ambicją jest to, aby Blik stał się liderem w europejskim systemem płatności angażującym użytkowników europejskich aplikacji bankowych w świecie szeroko rozumianego ecommerce, contactless i P2P" - powiedział Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności.
Prezes poinformował, że rozwój Blika za granicą będzie wymagał pozyskania kapitału.
"Rozwój Blika na polskim rynku nie wymaga zewnętrznych środków, jesteśmy solidnie rozwijającą się spółką o silnych podstawach. Niemniej jednak globalny rozwój Blika będzie z pewnością z tym związany. Te scenariusze są brane pod uwagę" - dodał Mazurkiewicz, pytany o plany pozyskiwania kapitału, w tym również przez IPO.
Przedstawiciele Blika podtrzymują plany udostępnienia usługi poza Polską.
"Pracujemy bardzo intensywnie. Naszym polem zainteresowania jest głównie Europa Środkowo-Wschodnia. Toczą się rozmowy. Przyglądamy się tym rynkom, prowadzone są ich badania. Myślę, że w perspektywie trzech lat pewnie będziemy mogli mówić, że transakcje Blikiem będą realizowane również na innych rynkach niż Polska" - powiedziała wiceprezes Monika Król.
W czwartym kwartale 2021 roku najwięcej (160,9 mln transakcji) stanowiły zakupy w e-commerce. Transakcje online to 67 proc. ogółu operacji Blikiem. Według szacunków Polskiego Standardu Płatności, udział Blika we wszystkich płatnościach e-commerce na polskim rynku przekracza już 70 proc.
Drugim najchętniej wykorzystywanym kanałem wśród użytkowników są przelewy na numer telefonu Blik. W tej kategorii wzrost rok do roku wyniósł 155 proc. Łączna liczba transakcji wyniosła 39,55 mln (wobec 15,5 mln rok wcześniej). Transakcje P2P to 16,5 proc. całej aktywności użytkowników Blika. Możliwość natychmiastowego przekazywania pieniędzy z konta na konto, bez konieczności wpisywania numeru rachunku bankowego daje swoim klientom już banków.
W ostatnim kwartale ubiegłego roku dużą popularnością wśród użytkowników Blika cieszyły się również transakcje w tradycyjnych terminalach płatniczych (na co wpływ miało również udostępnienie przez 6 banków płatności zbliżeniowych Blik). Zrealizowano 29,3 mln takich transakcji – to blisko 150 proc. więcej niż w czwartym kwartale 2020 roku.
Rok do roku w ostatnim kwartale 2021 liczba transakcji w bankomatach wzrosła o prawie 50 proc. i było ich 10,5 mln. Wypłaty i wpłaty w bankomatach stanowiły 4,4 proc. wszystkich transakcji Blikiem.
W czwartym kwartale Polacy wykonywali średnio 2,6 mln transakcji Blikiem każdego dnia. Rekordowa dzienna liczba transakcji – 3,7 mln odnotowana została w Black Friday – 26 listopada 2021 roku. Średnia kwota transakcji w ostatnim kwartale roku wynosiła 136 zł. Wartość wszystkich transakcji zrealizowanych Blikiem w ostatnich trzech miesiącach 2020 roku wyniosła 32,6 mld zł - to o ponad 70 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2020 roku.
Na koniec czwartego kwartału 2021 r. z Blika aktywnie korzystało 10,1 mln osób. Jako użytkowników aktywnych klasyfikowano takich, którzy każdego miesiąca kwartału zrealizowali przynajmniej jedną transakcję. Po raz pierwszy w tej liczbie uwzględnieni zostali także ci, którzy robili wyłącznie przelewy na numer telefonu Blik. Na koniec roku możliwość korzystania z Blika miało 21,6 mln aktywnych aplikacji mobilnych.
W całym 2021 roku Blik odnotował 763 mln transakcji. Łącznie od czasu uruchomienia systemu w lutym 2015 roku użytkownicy zrealizowali już 1,5 mld operacji. Wartość transakcji w całym roku osiągnęła poziom 103 mld zł (przy 207,5 mld od początku uruchomienia systemu w 2015 roku).
Właścicielem marki Blik jest spółka PSP – Polski Standard Płatności.
Udziałowcami PSP są: Alior Bank, Bank Millennium, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski, Santander Bank Polska oraz Mastercard. Z Blika mogą korzystać również klienci Getin Banku, Banku Pekao, BNP Paribas, Credit Agricole, Inteligo, Nest Banku, Banku Pocztowego i banków spółdzielczych zrzeszonych w Spółdzielczej Grupie Bankowej, w Banku BPS i bankach spółdzielczych Grupy BPS.
(PAP Biznes), #MILpel/ pr/ mfm/