Intersport Polska stawia na omnichannel; rozmowy w sprawie inwestora zaawansowane (wywiad) | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Wiadomości
01 lut 2023, 17:12

Intersport Polska stawia na omnichannel; rozmowy w sprawie inwestora zaawansowane (wywiad)

Intersport Polska będzie stawiać na rozwój omnichannel i online. Rozmowy w sprawie pozyskania inwestora są zaawansowane, w najbliższym czasie możliwe są decyzje w tej sprawie - poinformowali PAP Biznes przedstawiciele spółki.

"W nowym roku obrotowym będziemy stawiać mocno na rozwój omnichannel i rozwój online. W perspektywie dwóch lat chcielibyśmy osiągnąć udział e-commerce w sprzedaży na poziomie 30 proc. Na najbliższy rok obrotowy zakładamy udział na poziomie blisko 25 proc." - powiedział PAP Biznes Tomasz Matonóg, dyrektor ds. omnichannel.

"Ten rok chcielibyśmy poświęcić na rozwój narzędzi omnichannel, chcemy uruchomić aplikację i program lojalnościowy, nadal rozwijać sklep internetowy, dodając nowe usługi i funkcjonalności" - dodał.

W kwietniu 2022 organizacyjnie i procesowo spółka połączyła kanały sprzedaży, tworząc jeden dział operacyjny „omnichannel”.

"Zdefiniowaliśmy i wdrożyliśmy nowy standard obsługi klienta, który uwzględnia elementy omnichannel, czyli click&collect. Pracowaliśmy mocno nad poprawą witryny internetowej, wymieniliśmy wyszukiwarkę i przebudowaliśmy proces zakupowy, co poprawiło konwersję o prawie 100 proc. Wskazane działania to element większego projektu omnichannel realizowanego wspólnie z centralą Intersport International, którego celem jest poprawa doświadczeń zakupowych naszych klientów i rozwój biznesu" - powiedział dyrektor.

Według wstępnych szacunków, w okresie trzech kwartałów roku obrotowego 2022/23, czyli od 1 kwietnia do 31 grudnia 2022 r. spółka Intersport Polska miała 179,8 mln zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza wzrost o 5,9 proc. rdr. Sprzedaż zrealizowana w sklepach stacjonarnych i w kanale internetowym wzrosła o 10,5 proc. rdr do 122,2 mln zł.

"Pierwsze trzy kwartały roku 2022/23 były trudne ze względu na czynniki zewnętrzne (wojna w Ukrainie, rosnąca inflacja, spowolnienie gospodarcze, wysokie koszty prowadzenia biznesu: media, czynsze, wynagrodzenia) i wewnętrzne (wdrożenie nowego sytemu ERP we wszystkich obszarach organizacji: sklepy, logistyka, kontroling, odpowiedzialnego za całość procesów). Nie obyło się to bez pewnych perturbacji na poziomie operacyjnym, ale udało nam się problemy wyeliminować i w efekcie sprawność organizacyjna została podniesiona na wyższy poziom w obszarach operacyjnym, logistyki i obsługi sprzedażowej" - powiedział Matonóg.

"Po wybuchu wojny na Ukrainie widać było zahamowanie rynku, nastroje konsumenckie załamały się w krótkim czasie. Potem wróciły na lepsze tory, ale niestety już nie do wcześniejszych poziomów. Pojawiły się problemy z rosnącymi cenami paliw, wysoką inflacją. Klienci zaczęli ostrożniej podejmować decyzje zakupowe" - dodał dyrektor.

Jak wskazał, widać zmiany w zachowaniu konsumentów.

"Zauważyliśmy rozwarstwienie wśród klientów. Z jednej strony jest taki klient, który szuka oferty premium, a z drugiej ten, który aspiruje do takiej oferty. Dzięki markom premium (Nike, adidas itp.) oraz marce własnej (McKinley, Energetics, itp.) mamy odpowiedź dla obu grup" - powiedział Matonóg.

"Zgodnie z przewidywaniami klienci kupują bardziej indywidualne rzeczy, niezbędne do uprawiania sportu, typu buty, bielizna, odzież, akcesoria. Coraz częstszym wyborem jest wypożyczenie sprzętu np. narciarskiego zamiast jego zakupu" - dodał.

Jak zauważył, w grudniu były intensywne opady śniegu i pojawiła się szansa na dobry sezon zimowy, ale wraz z ociepleniem zmniejszyły się potrzeby zakupowe klientów.

"W grudniu nastroje konsumenckie się poprawiły. Byliśmy przygotowani do sezonu, więc zrealizowaliśmy swój plan w tym okresie. Niestety po świętach zima +odpuściła+, gdy śnieg stopniał potrzeba zakupowa zmalała. Jako Intersport mamy mocne kompetencje w sprzedaży oferty zimowej, stanowi ona duży udział w planie sprzedażowym. Oferta Intersport jest mulikategoryjna, a narciarstwo to nie jedyna kategoria, z której posiadamy bogate portfolio marek i produktów. W okresie zimowym wspieramy naszych klientów dodatkowo w turystyce, bieganiu, fitnessie, sportach drużynowych, pływaniu" - powiedział dyrektor Matonóg.

Ocenił, że za wcześnie na podsumowanie sezonu zimowego, bo trwają ferie.

Piotr Mierzwa, dyrektor ds. rozwoju, poinformował, że w tym roku mocno wzrosną koszty działalności spółki.

"Dotknie nas inflacja - wzrost kosztów mediów i kosztów pracowniczych. Umowy najmu zakładają indeksację o inflację w strefie euro, a ona jest niższa niż w Polsce, co działa na naszą korzyść" - powiedział dyrektor.

"Aby skompensować wzrost kosztów, planujemy częściowy wzrost cen naszych produktów, ale w sposób bardzo zrównoważony. Wyższe ceny towarów będą przez nas wprowadzane wyłącznie wtedy, gdy będą akceptowalne przez klientów na rynku polskim" - dodał Piotr Mierzwa.

ROZMOWY WS. INWESTORA ZAAWANSOWANE

W lipcu 2021 roku Intersport informował, że planuje pozyskać dodatkowe finansowanie od potencjalnego nowego inwestora. W październiku 2022 roku spółka podała, że rozważa emisję nowych akcji, a intencją zarządu jest znalezienie rozwiązania, które umożliwi spółce pozyskanie dodatkowych środków pieniężnych w wysokości do 80 mln zł.

Mierzwa poinformował, że w najbliższym czasie mogą zapaść decyzje w kwestii inwestora.

"Możemy się rozwijać, biorąc pod uwagę dwie konstrukcje finansowe: albo finansowanie rozwoju ze środków własnych, albo poprzez pozyskanie inwestora strategicznego. Poszukiwania takich inwestorów rozpoczęły się w ubiegłym roku i są kontynuowane. Rozpatrywany jest inwestor w aspekcie i finansowym, i branżowym. Rozmowy są zaawansowane. Myślę, że decyzje w tej kwestii powinny być ogłoszone przez zarząd w najbliższym czasie. Zgodnie z informacją prezesa wartość oczekiwanej inwestycji to ok. 80 mln zł" - powiedział dyrektor Mierzwa.

"Kiedy pozyskanie inwestora dojdzie do skutku, będziemy chcieli zdynamizować rozwój w obszarze omnichannel, głównie w aspekcie poprawy sprzedaży e-commerce oraz pod kątem rozwoju sieci sklepów stacjonarnych, remodellingu sklepów już istniejących" - dodał dyrektor.

W 2022 roku spółka otworzyła cztery stacjonarne sklepy, w tym dwa sklepy przejęte po Go Sport: w warszawskich galeriach: Westfield Mokotów i Atrium Promenada. Ponadto realokowano jeden sklep do innej lokalizacji w ramach tego samego centrum handlowego – Posnania, aranżując lokal zgodnie z założeniami konceptu Intersport 2.0.

"W 2023 roku planujemy otwarcie co najmniej kilku salonów, jak również remonty istniejących sklepów. Możliwe są również realokacje salonów w galeriach handlowych" - powiedział Mierzwa.

Pytany o sytuację na rynku po przejęciu majątku Go Sport przez SportsDirect, odpowiedział: "SportsDirect, który kupił majątek Go Sport, jest już obecny na polskim rynku, analizujemy i przyglądamy się działaniom konkurencji na bieżąco. Aktualna oferta tej firmy, której działania biznesowe opierają się na innym modelu nie jest dla nas bezpośrednią konkurencją".

Anna Pełka

(PAP Biznes), #IPO

pel/ gor/

Zobacz także: Intersport Polska SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Ostatnie wiadomości