Apator będzie weryfikował strategię corocznie; stawia głównie na rozwój organiczny
Apator w zaktualizowanej strategii stawia na wzrost organiczny, rozwój nowych produktów i integrację rozwiązań, co pozwoli na zwiększenie udziałów rynkowych - poinformował zarząd. W ocenie spółki, strategia jest ambitna, a zagrożeniem może być czas jej realizacji, ale będzie corocznie weryfikowana.
"Prognozowany wzrost rentowności EBITDA między 5 a 6 pp w stosunku do 2023 r. jest celem ambitnym, patrząc na rozwój EBITDA w ostatnich latach. Chcemy wzrosnąć w kilku kolejnych latach na poziomie EBITDA do 250-290 mln zł i osiągnąć to nie tylko przez poprawę efektywności operacyjnej we wszystkich segmentach, ale także poprzez integrację naszych rozwiązań i komercjalizację, które powinny utrzymywać większą rentowność. Ostatni element to integracja organizacyjna grupy" – powiedział prezes Maciej Wyczesany podczas wideokonferencji.
W zaktualizowanej strategii Apator zakłada w perspektywie do roku 2028 osiągnięcie średniorocznej stopy wzrostu przychodów w przedziale od 8 proc. do 10 proc., wzrost rentowności EBITDA od 5 do 6 punktów procentowych w stosunku do roku 2023. Apator chce pozostać spółką dywidendową.
"Głównym źródłem wzrostów będą segmenty energii elektrycznej oraz wody i ciepła. W segmencie gazu nie przewidujemy drastycznego wzrostu" - dodał prezes.
Grupa widzi największy potencjał w integrowaniu rozwiązań.
"Będąc na ten moment w indywidualnych segmentach rynku chcemy zintegrować rozwiązania do jednej wspólnej platformy, która w elastyczny i dopasowany sposób pozwoli nam zaoferować wartość rynkową dla obecnie obsługiwanych segmentów rynku, ale i wejść w obszary rynku, gdzie mieliśmy ofertę czysto narzędziową i w tym widzimy największy potencjał integracji grupy i objęcia szerszego udziału w rynku" - powiedział Wyczesany.
Zarząd, pytany o ryzyka związane z realizacją strategii, ocenił, że jest ryzyko związane z konkurencją chińską.
"Istotna jest jednak kwestia bezpieczeństwa łańcucha dostaw. (...) Nie chcemy walczyć cenowo z najtańszymi produktami. Widzimy naszą przewagę w zaawansowanych rozwiązaniach" - ocenił prezes.
"Ze strony UE jest więcej sygnałów, że krytyczna infrastruktura np. w segmencie energetycznym, musi być dywersyfikowana także w zakresie bezpieczeństwa dostaw" - dodał członek zarządu, dyrektor ds. rozwoju produktów, Łukasz Zaworski.
Spółka poinformowała, że strategia w głównej mierze opiera się na wzroście organicznym, wynikającym z planowanych inicjatyw strategicznych, ale zarząd nie wyklucza M&A w celu uzupełnienia kompetencji i wykorzystania szans rynkowych.
"Nie mamy założonych M&A konkretnych w strategii, jest ona oparta na wzroście organicznym w dużej mierze, ale z nowymi produktami. Rozpatrujemy różne możliwości połączenia sił na rynku w kilku obszarach i nie wykluczamy M&A, ale nie opieramy na tym strategii – raczej chodzi o uzupełnienie oferty produktowej tam, gdzie mamy lukę strategiczną” - powiedział Wyczesany.
"Nie jest tak, że do końca realizacji strategii będziemy robić to samo i zamykać się tych samych grupach produktów. Myślimy o nowych kierunkach, ale pewnie będzie czas, by to skonkretyzować" - dodał Zaworski.
Jak podano, strategia będzie przebiegać dwuetapowo. W pierwszym etapie (okres ok. 2 lat) grupa skoncentruje się na wypracowaniu rozwiązań grupowych oraz realizacji inicjatyw organizacyjnych. Ich rezultaty będą widoczne w drugim etapie strategii (lata 2026-28) w postaci realizacji zdefiniowanych celów finansowych.
"Realizacja strategii rozpoczyna się w 2024 r., ale część inicjatyw zaczęta została wcześniej. Etap pierwszy to integracja grupy, skupienie się na przygotowaniu portfolio rozwiązań i zintegrowanie grupy wewnętrznie – potrwa do 2026 r. Ale nie jest tak, że efektów tego etapu nie zobaczymy wcześniej – pierwsze efekty inicjatyw będą widoczne już w 2024 r." - powiedział Zaworski.
"W drugim etapie – od 2026 r. – efekty będą już widoczne w pełni" - dodał.
W ocenie zarządu pewnym zagrożeniem dla strategii może być czas jej realizacji, ale jednocześnie zakładana jest coroczna weryfikacja strategii.
"Mamy system, że będziemy weryfikować strategię corocznie. Zdajemy sobie sprawę, że jest ona ambitna, ale jesteśmy przekonani, że jest możliwa do realizacji” – ocenił prezes.
(PAP Biznes), #APTdoa/ asa/