Stabilne wyniki Ambry w trudnym otoczeniu. Grupa planuje dalsze inwestycje
Grupa Ambra, działająca na czterech rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, ma za sobą trudny rok finansowy 2023/2024. Jednak, mimo wyzwań związanych z wysoką inflacją i spowolnieniem konsumpcji, spółce udało się utrzymać stabilne wyniki. Grupa przeprowadziła udaną inwestycję w Rumunii i zamierza dalej zwiększać nakłady inwestycyjne. Dobrze prosperują też nowe segmenty grupy, czyli Winiarnia Zamojska i segment win dealkoholizowanych. Zarząd zarekomendował także wypłatę 16 z rzędu dywidendy.
Wzrost przychodów netto wyniósł 4,3%, co jest znaczącym osiągnięciem na tle ogólnego spadku rynków wina i napojów alkoholowych. Jednakże, mimo wzrostu przychodów, Grupa Ambra zmagała się ze wzrostem kosztów operacyjnych, które wzrosły o ponad 8%. W efekcie, zysk operacyjny zmniejszył się o 4%, a zysk netto spadł o 10,4%.
„Nasza grupa ma za sobą rok trudny, dużych wyzwań.(...) Tym razem mieliśmy do czynienia z efektem opóźnionej weryfikacji poziomów cenowych, również przy zmniejszającym się koszyku wydatków na artykuły spożywcze i napoje, więc musieliśmy zmierzyć się ze spadającymi rynkami naszej sprzedaży, zarówno w Polsce, Czechach i na Słowacji. Odbiło się to na naszych wynikach, na dynamice wzrostu” – wyjaśnia Rober Ogór, prezes zarządu Grupy Ambra.
Jak podkreśla zarząd, pomimo tych trudności, Grupa Ambra utrzymała stabilność marż między innymi dzięki dobrze zrównoważonemu miksowi produktów oraz wprowadzania nowości. Jednak, jak zauważa prezes zarządu, Robert Ogór „nawet te dobre relatywnie wyniki rynkowe nie wystarczyły do tego, aby ten wzrost sprzedaży ilościowej był znaczący i wystarczający". Sprzedaż wzrosła jedynie o 1,1%.
„Musimy zrobić zastrzeżenie do długoterminowych i średnioterminowych trendów, ponieważ w cieniu obciążeń, z którymi borykali się konsumenci w związku z silną, wysoką inflacją, również rynki wina i napojów alkoholowych stanęły przed wyzwaniem wzrostu. Ostatnie dwa lata były pierwszymi od długiego czasu okresami, w których rynki te zanotowały ilościowe spadki i to w granicach między 5 a 10 procent w zależności od segmentu i kategorii” – dodaje prezes.
Jednym z pozytywnych aspektów wyników za 2023/2024 jest poprawa efektywności operacyjnej oraz zwiększenie przepływów pieniężnych aż o jedną trzecią do 92 mln zł.
„To wszystko odbywało się przy rosnącej i dobrze działającej poprawie efektywności operacyjnej. Bardzo dobra kondycja finansowa naszej grupy została w tym roku jeszcze poprawiona i cashflow operacyjny wzrósł o ponad jedną trzecią do 92 mln zł przy jednocześnie rosnących i rozwijanych inwestycjach” – kończy.
Pozytywny wpływ Winiarni Zamojskiej i win dealkoholizowanych
Grupa Ambra widzi pozytywne trendy w szczególności w dwóch, stosunkowo nowych, segmentach jej działalności. W zakończonym roku obrotowym miały one znaczący wpływ na utrzymanie marż.
Sprzedaż win z Winiarni Zamojskiej odnotowała znaczny wzrost o ponad 25% rok do roku.
„Winiarnia Zamojska rozwijała się w tym roku, w czwartym roku rozwoju, wzrosła o kolejne 25%” - zaznacza Robert Ogór.
Kurs akcji Ambra od początku 2023 roku
Dzięki silnemu owocowemu charakterowi, wina tej marki zyskują na popularności wśród konsumentów, szczególnie tych poszukujących bardziej unikalnych i aromatycznych smaków. Ambra planuje również rozszerzenie sprzedaży Winiarni Zamojskiej poza granice Polski.
„Myślę, że tutaj jeszcze jesteśmy na początku drogi, ale na pewno ta innowacja jest innowacją, która dociera do konsumentów. My sprzedajemy, czy ono jest z wiśni czy z czarnej porzeczki po prostu jako wino czerwone, a dla konsumenta wina czerwonego okazuje się że ono ma atrakcyjny smak ponieważ jest o silnie owocowym charakterze. Myślę więc, że będziemy z czasem starali się rozszerzyć poza Polskę zasięg Winiarni Zamojskiej” – przedstawia powody popularności marki.
Jeszcze większy wpływ na wyniki finansowe miała sprzedaż win dealkoholizowanych, która wzrosła o 50% w skali roku. „Freewolucja CIN&CIN” to strategia popularyzacji win bezalkoholowych, która odpowiada na rosnące zainteresowanie konsumentów alternatywami do napojów alkoholowych.
Spóła korzysta więc z coraz szerszego trendu i tendencji do ograniczania i korzystania z alternatyw do napojów alkoholowych.
„Widać, że siła tego trendu jest duża i sprzedaż naszej marki wzrosła o 50%. Nadal, zarówno te stopy wzrostu i potencjały rozszerzania zasięgu propozycji bezalkoholowej, są duże i oczywiście ten program i ten projekt przyniósł nam duży wkład do wyniku oraz utrzymania dobrych marż ze sprzedaży” – zauważa prezes.
„Napoje bezalkoholowe, czy to wina dezalkoholizowane, czy to wina musujące, zwiększają potencjał wyboru, swobodę i kontrolę w wielu sytuacjach związanych do tej pory z konsumpcją alkoholu. To pokazuje wynik rynkowy. W winach musujących udział bezalkoholowych doszedł do 7%, a to jest poziom, na który piwa bezalkoholowe potrzebowały 25 lat. Myślę że czeka nas jeszcze wiele powodów, motywatorów i trendów rozwojowych więc bezalkoholowe alkohole jeszcze będą rosły” – wyjaśnia szczegółowo przyczyny popularności tego segmentu Robert Ogór.
Grupa rozwija też niskoalkoholowe segmenty. Jak zaznacza zarząd „cydr przeżywa swój mały renesans”. Jest on jedyną kategorią w ostatnim roku, która rosła na tle innych kategorii alkoholowych.
Udana akwizycja w Rumunii i wzrost zadłużenia
W minionym roku obrotowym Grupa Ambra odniosła znaczący sukces na rynku rumuńskim dzięki udanej akwizycji spółki produkujących wina Pelin Carpatin. Jak podkreśla prezes Robert Ogór, „akwizycja była dla nas sukcesem” i pozwoliła Grupie w pełni wykorzystać potencjał tej marki.
Wzrost sprzedaży Pelin Carpatin wyniósł aż 130%, co przekłada się na 26 mln zł dodatkowych przychodów.
Akwizycje i inwestycje zwiększyły zadłużenie Grupy Ambra, które wzrosło o 45,6%, jednak prezes Ogór podkreśla, że „przy poziomie 40,9 mln zł jest nadal poziomem komfortowym, dobrym, a w porównaniu do poziomu EBITDA-y wzorcowym i niskim”. Grupa ma zamiar w następnych latach zwiększać jeszcze nakłady inwestycyjne.
Zobacz także: ,,Wpływ na wzrost przychodów miały przede wszystkim rynki Polski i Rumunii oraz szybko rosnący segment win spokojnych" - relacja z czatu z zarządem Grupy AMBRA
Kontynuacja polityki dywidendowej
Zarząd Grupy Ambra, po przeanalizowaniu prognoz finansowych oraz planów inwestycyjnych, zaproponował wypłatę dywidendy na poziomie 1,10 zł na akcję, czyli w wysokości podobnej do dywidendy w poprzednim roku.
„Ten rok był bardzo dobry pod względem cash flow operacyjnego i można powiedzieć, że ogólnie cash flow operacyjny jest mocny. (…) czujemy się komfortowo z tym poziomem dywidendy, przy jednocześnie szybszym tempie inwestycji” – mówi wiceprezes ds. finansowych Piotr Kaźmierczak.
Mimo rosnących inwestycji planowanych na najbliższe lata, zarząd uważa, że taka kwota dywidendy stanowi „dobry poziom równowagi” pomiędzy stabilnością finansową a przyszłymi nakładami inwestycyjnymi.