Kategoria:
Siła marek i stabilizacja kosztów – Ambra, po słabszych wynikach, liczy na szybki powrót do wzrostów przychodów
Grupa Ambra mierzy się z gorszą sytuacją rynkową, ale widzi perspektywę poprawy wyników w następnych kwartałach. Sytuacja na rynku polskim się normuje, a inwestycje zagraniczne mogą przynieść dodatkowy wkład do wzrostów wyników.
W pierwszym kwartale roku obrotowego 2024/2025 Grupa AMBRA odnotowała spadki zarówno w sprzedaży ilościowej, jak i wartościowej Według wyjaśnień zarządu na czacie inwestorskim, sytuacja na rynku wina wciąż nie wykazuje oznak poprawy, co utrudnia osiąganie lepszych wyników:
„Ilościowa sprzedaż większości kategorii alkoholi od kilkunastu miesięcy spada. Dla wina są to spadki rzędu 1-3%, podczas gdy wydatki konsumentów rosną w tempie ok. 1%. Aktualnie nie obserwujemy wyraźnych impulsów, które uzasadniałyby oczekiwanie znaczącej zmiany sytuacji w perspektywie kilku najbliższych miesięcy”. - mówi prezes zarządu Robert Ogór.
Obok niekorzystnych trendów konsumenckich w Polsce, wyniki Grupy AMBRA obniżyły także pogorszone wyniki na rynku czeskim.
Efektem zarówno spadku sprzedaży, jak i rosnących kosztów operacyjnych jest spadek EBIT Grupy AMBRA o 17% do poziomu 14,6 mln zł. Wiceprezes ds. finansowych Piotr Kaźmierczak wskazuje na wpływ różnych czynników na niższy wynik netto, który wyniósł 5 mln zł i był niższy o 48,9% w porównaniu do roku ubiegłego.
„Taka rozbieżność wynika z kilku czynników: udział przychodów w kwartale do przychodów rocznych jest poniżej proporcjonalny (największe przychody w czwartym kwartale kalendarzowym), natomiast koszty rozkładają się liniowo. Ponadto przy niskiej bazie wyników w tym kwartale stosunkowo duży wpływ miały ujemne różnice kursowe oraz wyższa efektywna stawka podatkowa,” - wyjaśnia Kaźmierczak.
Pomimo trudności, Grupa AMBRA odnotowała poprawę przepływów z działalności operacyjnej, co umożliwiło obniżenie zadłużenia netto o 4,9% do poziomu 52,7 mln zł. Spółka przygotowuje się na nadchodzący, kluczowy okres świąteczno-noworoczny, który może przynieść znaczącą poprawę wyników.
„Przed nami najważniejszy rynkowo i biznesowo okres świąteczno-noworoczny, gdzie naszym celem jest poprawa wyników,” - dodaje Ogór.
Inwestycje zagraniczne
Grupa AMBRA dostrzega w rumuńskim rynku duży potencjał wzrostu, zarówno pod względem ogólnych warunków makroekonomicznych, jak i rozwoju poszczególnych kategorii produktów, w których firma specjalizuje się na tym rynku.
„Rumunia jest rynkiem naszej działalności o dużym potencjale wzrostu zarówno makroekonomicznego, jak i potencjału rozwoju naszych rynków i kategorii” – podkreśla prezes Robert Ogór
Spółka planuje kontynuować inwestycje w potencjał produkcyjny, aby umocnić swoją pozycję na rynku rumuńskim, gdzie już jest liderem w kilku kluczowych kategoriach.
W Czechach sytuacja jest bardziej wymagająca, ze względu na wysoką wrażliwość cenową konsumentów oraz dominującą pozycję sieci handlowych, które aktywnie promują tańsze produkty w niższych segmentach cenowych.
„Bardzo wysoka wrażliwość cenowa rynków konsumenckich w powiązaniu z wysokim poziomem koncentracji handlu sieciowego spowodowały silną negatywną reakcję na konieczne podwyżki cen sprzedaży naszych marek” - wyjaśnia Robert Ogór.
„W ostatnich latach Czechy zmagały się z recesją i spadkiem konsumpcji prywatnej, natomiast Rumunia odnotowała znaczący wzrost konsumpcji” – dodaje wiceprezes Piotr Kaźmierczak.
Pozytywne zmiany na rynku polskim
Spółka widzi też potencjał do pozytywnych zmian na rynku polskim. Zarząd liczy na dalszy rozwój, mimo trudnych warunków, oparty na zróżnicowanym portfolio produktów i marek
„Nasz biznes opieramy i rozwijamy w oparciu o zróżnicowane portfolio produktów i marek w różnych segmentach rynku wina i alkoholi. Na tle ogólnej sytuacji rynkowej staramy się nieustająco kreować innowacje w nowych segmentach wzrostu,” - mówi Ogór
Dzięki temu Grupa AMBRA liczy na to, że w 2025 roku osiągnie dynamikę rozwoju przewyższającą średnie rynkowe.
Wiceprezes Piotr Kaźmierczak dodaje, że spółka oczekuje spowolnienia presji kosztowej w nadchodzących kwartałach, co powinno pozytywnie wpłynąć na wyniki finansowe.
Co więcej, na poprawę marż w przyszłości wskazuje stabilizacja cen surowców, takich jak owoce używane do produkcji cydru i win. Spółka zauważa także wzrost zainteresowania napojami dealkoholizowanymi, które już stanowią ponad 3% przychodów i których sprzedaż wzrosła o 60%.
„Przed nami najważniejszy rynkowo i biznesowo okres świąteczno-noworoczny, gdzie naszym celem jest poprawa wyników” – podsumowuje prezes zarządu.
Marki Ambry są w dobrej kondycji, a nowości zyskują na popularności - relacja z czatu Grupy Ambra