Przejdź do treści

udostępnij:

Vercom dywidenda
Kategorie

Vercom ogłasza dywidendę i ambitne cele do 2028 roku, a akcjonariusze związani z MailerLite rozpoczynają ABB

Udostępnij

Vercom podsumował cztery lata obecności na giełdzie, podczas których przekroczył założone cele rozwojowe na 2025 rok. Spółka przedstawiła również plany dalszego wzrostu oraz nowy program motywacyjny dla kadry zarządzającej, obowiązujący do 2028 roku, który zakłada m.in. potrojenie obecnej wartości EBITDA. Dodatkowo Vercom zapowiedział wypłatę dywidendy, a zaraz po sesji grupa akcjonariuszy związanych z MailerLite ogłosiła ABB na 12.08% akcji spółki.


Wraz z końcem 2024 r. zakończył się pierwszy program motywacyjny dla zarządu Vercom, który spółka zaprezentowała podczas debiutu na GPW, w maju 2021 r. Spółce udało się zrealizować i przekroczyć zapowiedzi z procesu IPO – zarówno cele finansowe, jak i te związane ze wzrostem spółki.

„Od momentu IPO nasza EBIDTA wzrosła czterokrotnie do poziomu 110 mln zł na koniec 2024 r. Jeszcze większy przeskok zrobiliśmy w liczbie naszych klientów, którzy w sposób płatny korzystają z naszych usług. Liczba ta wzrosła ośmiokrotnie i jesteśmy już bardzo blisko magicznej liczby 100 tys. klientów obsługiwanych przez Grupę Vercom” – podsumowuje ostatnie 4 lata prezes zarządu Vercom, Krzysztof Szyszka.

Ponadto Vercom zrealizował inny cel przedstawiony na debiucie.

„Najważniejsza deklaracja, którą składaliśmy w IPO, że postaramy się, korzystając ze środków pozyskanych na giełdzie przeskalować naszą działalność z lokalnej spółki i dołączenie do światowych liderów rynku. Ten cel również udało nam się zrealizować” – dodaje prezes.

Spółka znacząco przekroczyła cele finansowe zapisane w pierwszym programie motywacyjnym. - niezależnie od tego, czy uwzględnić w tych wynikach przejęte 20 mln EBITDA wraz z akwizycją spółki MailerLite – o 35 mln zł do 110 mln zł, czyli o 47% od zakładanych 75 mln zł.  

„Wyniki pokazują, że potrafimy skutecznie budować wartość. Nie tylko przez organiczne, ale także przez przemyślane akwizycje, które umożliwiły nam skokowy wzrost skali naszej działalności. (…) W ślad za rozwojem podążała nasza giełdowa wycena – wartość naszych akcji wzrosła trzykrotnie” – dodaje Krzysztof Szyszka.

Duży wzrost kapitalizacji przyczynił się do niedawnego dołączenia Vercomu do indeksu mWIG40. To z kolei jest dobrą wiadomością dla akcjonariuszy. Jak tłumaczy prezes: „Liczymy, że dzięki temu marka Vercom będzie lepiej widoczna dla inwestorów, a w konsekwencji płynność akcji zacznie systematycznie rosnąć”.

Dywidenda w 2025 r.

Jednym z celów Vercomu było stać się spółką płacącą dywidendy. Obecnie spółka posiada już politykę dywidendową zakładającą wypłatę minimum 50% zysku netto.

Oznacza to wypłatę w 2025 roku wyższej dywidendy niż w poprzednim. Zarząd zapewnił, że przedstawi rekomendację podziału zysku, ale na to trzeba będzie jeszcze trochę poczekać.

„Taka jest nasza intencja, by dywidenda nominalnie z roku na rok była wyższa. Wypłaciliśmy już ponad 60 mln zł. Niezmiennie chcemy aby ta wartość z roku na rok była coraz wyższa” – mówi Krzysztof Szyszka, prezes zarządu.

„Mamy politykę wypłaty minimum 50% zysku, co by nam dawało za ten miniony rok ok. 39 mln zł. (…) Natomiast jaka to będzie ostatecznie kwota, w bardzo niedalekiej przyszłości, będziemy  komunikować, więc prośba o chwilę cierpliwości” – dodaje Łukasz Szałaśnik, CFO w Vercom.

Przedstawione przez Łukasza Szałaśnika założenia wypłaty połowy z 77 mln zysku netto, przekłada się na dywidendę w wysokości około 1,73 zł na akcję.

Dywidenda z cyber_Folks w 2025 roku będzie rekordowa. Spółka przeprowadzi dodatkowo skup akcji

Dalszy rozwój przy wsparciu Microsoft oraz synergii przejętych spółek

Vercom rozpoczął strategiczną współpracę z Microsoft, co ma zwiększyć, według założeń zarządu, potencjał pozyskiwania nowych klientów.

„Kilka tygodni temu rozpoczęliśmy strategiczną współpracę z Microsoft, w wyniku której nasz flagowy projekt, dedykowany najbardziej wymagającym klientom, czyli MessageFlow pojawił się na marketplace Azure” – mówi prezes.

„By wyobrazić sobie potencjał tej współpracy i korzyści, które spóła Vercom może uzyskać, niech świadczy chociażby fakt, że dziś z tej platformy korzysta ponad 350 tys. klientów na całym świecie” – dodaje.

Współpraca nie ogranicza się jedynie do umieszczenia usług Vercom w Azure. Tego rodzaju partnerstwa stanowią kluczowy element strategii rozwoju spółki. Microsoft wspiera Vercom w dotarciu do klientów z segmentu enterprise, którzy są dla spółki szczególnie istotni. Dzięki temu Vercom może pozyskiwać takich klientów w sposób bardziej efektywny i mniej ryzykowny niż poprzez budowę własnych zespołów sprzedażowych. Dodatkowo spółka korzysta ze wsparcia handlowego oraz możliwości rozwoju swoich produktów.

„W tej chwili jesteśmy jednym z dwóch na marketplace Microsoftu rozwiązań CPaaS. Ta współpraca jest wielowarstwowa i jest to dla nas, również od strony technologicznej, jest to odpowiedni partner do rozwoju w kolejnych latach” – dodaje prezes.

Usługi Vercom do klientów enterprise, reprezentowane głównie przez markę MessageFlow, pomogły zbudować spółce bazę do wzrostu klientów w następnych latach. MessageFlow został uruchomiony pod koniec 2023 r. Spółka pozyskała dzięki niemu dużych i znanych klientów.

„Był to bardzo dobry rok pod względem pozyskiwania klientów, nawet nie od strony ilości ale jakości (…) warto wspomnieć o pozyskaniu takich klientów jak Sephora, Canal+, Dino czy VeloBank. Z drugiej strony, jak dobry rok ma za sobą MessageFlow mówią dynamiki marży brutto na poszczególnych kanałach komunikacji” – mówi Tomasz Pakulski, COO w Vercom.

Dynamika wzrostu marży brutto kanału mailowego osiągnęła w 2024 r. ponad 25%, na kanale SMS ponad 40%, a na kanale PUSH  ponad 50%

Jak przestawia zarząd, jest to podstawa do dalszego wzrostu klientów. Nowa technologia konwersacyjna czyli kanały RCS (następca SMS) i OTT (Messenger, Whatsapp) ma zanotować jeszcze znaczący wzrost w następnych latach. Obecnie wartość rynku RCS jest szacowana na ok. 300 mln USD, a do 2028 r. ma on wzrosnąć 9-krotnie do 2,8 mld USD.

„W czwartym kwartale 2024 r. klienci MessageFlow wysłali ponad 8 razy więcej komuniatów RCS i OTT, co przerosło nasze najśmielsze oczekiwania. Niewątpliwie jest to silny argument za tym, że rok 2025 również rekordowym rokiem, jeśli chodzi o rozwój tej technologii” – dodaje.

Podobnie współpraca z niedawno przejętą przez cyber_Folks spółką Shoper, także wspomoże realizację planów na następne lata. Synergie płynące z połączenia spółki matki z Shoperem wpłyną też na Vercom. Zarząd uważa, że jest to kolejną szansą na poprawię wyników.

„Myślę, że to jest początek przygody. Pracujemy nad synergiami, które zaczną przynosić pierwsze korzyści. Pewnie w pierwszym półroczu będziemy już widzieć” – mówi prezes.

Vercom nie wyklucza w najbliższym czasie kolejnych umów strategicznych

Cele finansowe na lata 2025-2028

Na podstawie już przeprowadzonych synergii i zapowiedzi wzrostu rynku, Vercom ustanowił nowe założenia na następne 4 lata. Także tym razem podstawowy cel jest ambitny, gdyż zakłada niemal potrojenie obecnego poziomu EBITDA do 300 mln zł.

Co ważne, zdecydowana większość tego wyniku ma być osiągnięta poprzez wzrost organiczny. Według nowego programu, spółka ma osiągnąć 230 mln zł EBITDA właśnie w taki sposób. Pozostałe 70 mln zł ma być osiągnięte dzięki akwizycjom.

„Naszym celem na kolejne 4 lata jest osiągnięcie poziomu co najmniej 230 mln zł EBITDA w wyniku wzrostu organicznego. (…) Chcemy, podobnie jak już to miało miejsce, uzupełnić selektywnymi akwizycjami. Będziemy mieli, w ciągu tych kilku lat, do dyspozycji co najmniej miliard złotych na kolejne akwizycje.”- wyjaśnia prezes.

„To są cele które będziemy rekomendować walnemu zgromadzeniu w ramach nowego programu ESOP-owego dla naszych kluczowych pracowników. Jesteśmy bardzo zadowoleni ze skuteczności poprzedniego programu (…) Bardzo mocno wierzymy że nowy program będzie po raz kolejny umożliwiał nam zrealizowanie tak ambitnych celów” – podsumowuje Krzysztof Szyszka

Oferta akcji Vercom dla wybranych akcjonariuszy

Na koniec warto wspomnieć, że w środę, 19 marca, został wydany komunikat o rozpoczęciu przyspieszonego procesu budowy księgi popytu na akcje Vercom. Akcjonariusze Vercom związani z przejętą spółką MailerLite rozpoczęli sprzedaż około 12,08 proc. akcji spółki w ramach ABB. Oferta obejmuje akcje należące do Ignasa Rubežiusa, Ilmy Nausedaite oraz spółki ITEMA Ventures UAB i jest skierowana wyłącznie do wybranych inwestorów instytucjonalnych lub inwestorów dokonujących zakupu na kwotę co najmniej 100 tys. euro. Transakcja zwiększy więc free float na akcjach spółki.

Ostateczna liczba sprzedawanych akcji oraz ich cena zostaną ustalone po zakończeniu procesu. W przypadku sprzedaży całego pakietu akcjonariusze sprzedający nie będą już posiadać udziałów w Vercom.
 

Udostępnij