Przejdź do treści
Kategoria::
Kategoria

Chiński BYD kontra amerykańska Tesla. Trwa wyścig o tytuł globalnego lidera branży samochodów elektrycznych

W 2023 roku w branży samochodów elektrycznych akcje Tesli podwoiły swoją wartość, a inni gracze, tak jak Lucid Group, Fisker i Polestar Automotive Holding, zostali zepchnięci na boczny tor. Nawet wielcy giganci motoryzacyjni, Ford Motor i General Motors, mimo wzrostu, pozostają w tyle za indeksem S&P 500 o ponad 15%. W tym kontekście warto zwrócić uwagę na chińskiego producenta BYD, który może okazać się liderem w 2024 roku detronizując dotychczasowego lidera.


Zainteresowani inwestorzy oraz ci, którzy chcieliby dowiedzieć się więcej na temat GlobalConnect, w tym Regulaminu i innych dokumentów, znajdą potrzebne informacje na oficjalnej stronie: www.gpwglobalconnect.pl. GlobalConnect stawia sobie za cel dalszy rozwój i umożliwienie inwestorom uczestnictwa w globalnych sukcesach, nawet korzystając z rodzimej waluty.

Tesla dominuje na rynku, ale BYD jest coraz ważniejszym graczem w branży pojazdów elektrycznych. Już na pierwszy rzut oka widać, że BYD nie tylko sprzedaje znacznie więcej samochodów elektrycznych niż Tesla, ale również osiąga zbliżone zyski. Pomimo tego, kurs akcji BYD nie błyszczy tak, jak akcje Tesli. 

Wzrost BYD pozostaje umiarkowany, zyski są, ale rynek pozostaje nieco sceptyczny, co wskazuje na obawy co do przyszłości pojazdów elektrycznych made in china.

Zobacz także: Euro i Dolar w 2024 roku: wyścig o obniżkę stóp procentowych

Dynamiczny rozwój chińskiego producenta elektryków

BYD różni się od Tesli nie tylko pod względem wielkości i skali produkcji, ale także strategii. Tesla skupia się wyłącznie na pojazdach elektrycznych na baterie (BEV), podczas gdy BYD oferuje zarówno hybrydy plug-in, jak i BEV. Oczywiście, strategia BYD zakłada dostarczanie tańszych pojazdów, średnio wartych około 27 000 USD, w przeciwieństwie do średniej ceny Tesli wynoszącej 45 000 USD w trzecim kwartale. Co więcej, BYD koncentruje się przede wszystkim na rynku chińskim, co stanowi kolejny odróżniający element od Tesli, która ma globalny zasięg.

Efekty tej strategii są widoczne - BYD do listopada 2023 roku sprzedał około 2,8 miliona pojazdów osobowych, co oznacza wzrost o 70% w porównaniu z rokiem poprzednim. 

To dwukrotnie więcej niż cały chiński rynek pojazdów zasilanych bateryjnie. Sukces BYD w dużej mierze związany jest z rosnącą sprzedażą BEV, która wzrosła o 73%, podczas gdy hybrydy rosły w tempie 56%. BEV i hybrydy plug-in stanowiły ponad 37% wszystkich nowych samochodów produkowanych w Chinach w listopadzie.

Zobacz także: Nvidia, Tesla, Meta, Carnival i Uber - pięć gwiazd rynku akcji mijającego 2023 roku

Obecnie BYD odpowiada za ponad jedną czwartą wszystkich samochodów BEV wyprodukowanych w Chinach, co stanowi ponad dwukrotność udziału Tesli. Niemniej jednak, istnieje pewne wyzwanie związane z eksportem, zwłaszcza do Europy i Stanów Zjednoczonych, gdzie obowiązujące cła mogą zahamować ekspansję BYD.

Mimo tych trudności, BYD zbliża się do dogonienia Tesli pod względem sprzedaży pojazdów całkowicie elektrycznych. W trzecim kwartale Tesla sprzedała około 435 000 całkowicie elektrycznych samochodów, podczas gdy BYD było na dobrej drodze do dostarczenia około 500 000. Jeśli ta tendencja utrzyma się, BYD może wkrótce przegonić Teslę jako lidera rynku pojazdów elektrycznych.

Zobacz także: Perspektywy na 2024: przed FED rok wyborczy i era post-inflacyjna

Rewolucja w branży EV: Chiński gigant BYD groźniejszy dla Tesli niż się spodziewano

Choć obie firmy, BYD i Tesla, mają różne strategie, ich wyniki finansowe wydają się być zaskakująco zbliżone. Obie osiągnęły niemal identyczny zysk operacyjny w trzecim kwartale, około 1,7 mld USD, z marżą zysku operacyjnego na poziomie nieco poniżej 8%. Jednak Tesla ma ogromną przewagę w kapitalizacji rynkowej, wartość jej akcji wynosi około 800 mld USD, podczas gdy BYD to 75 mld USD. 

Warto zauważyć, że obie firmy prognozują podobny wzrost zysków, ale akcje Tesli są znacznie wyżej wyceniane przez inwestorów.

Różnice w wycenie mogą wynikać z różnic między rynkami amerykańskim, a chińskim. Akcje amerykańskie są zazwyczaj bardziej atrakcyjne dla inwestorów, a akcje z indeksu Shanghai Composite są wyceniane znacznie niżej niż te z indeksu S&P 500. To jednak nie zmienia faktu, że BYD staje się coraz bardziej globalną firmą, eksportując ponad 200 000 pojazdów do listopada 2023 roku, co stanowi 8% całkowitej sprzedaży. To daje perspektywy na dalsze wzrosty w przyszłości, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że sprzedaż międzynarodowa jest bardziej opłacalna niż lokalna.

Mimo że BYD jest na dobrej drodze, by stać się globalnym graczem, warto zauważyć, że inwestycje w BYD nie są tak proste jak w przypadku Tesli. Inwestorzy mają dwie opcje: zakup akcji notowanych na giełdzie w Hongkongu pod symbolem 1211, kosztujących około 201 HK$ (25,79 USD), lub amerykańskich kwitów depozytowych (ADR) pod symbolem BYDDY, które są notowane w Stanach Zjednoczonych. Natomiast akcje Tesli są dostępne na GPW GlobalConnect.

Mimo tych trudności, BYD oferuje atrakcyjne perspektywy rozwoju. Firma staje się bardziej globalna, eksportując coraz więcej pojazdów, co może przynieść korzyści związane z opłacalnością. Warto zwrócić uwagę na niski wskaźnik PEG BYD, sugerujący, że akcje tej firmy są niedoszacowane w porównaniu do Tesli. Analitycy również wydają się optymistyczni, oceniając akcje jako „Kupuj", z prognozowanym wzrostem o 65%. BYD wydaje się być solidnym kandydatem dla inwestorów, którzy szukają alternatywy dla Tesli na dynamicznie rozwijającym się rynku pojazdów elektrycznych.

Opcjonalnie link: https://zagranica.strefainwestorow.pl/ 

Zobacz także: Akcje Coinbase wzrosły w tym roku 423%. ETF na Bitcoin daje nadzieje, że w 2024 inwestorzy wrócą do kryptowalut

Partnerem działu GlobalConnect jest Giełda Papierów Wartościowych. Więcej informacji pod adresem: https://gpwglobalconnect.pl/

udostępnij: