Obiad w McDonald’s? Nie, dziękuję | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Piotr Rosik
26 sty 2017, 07:03

Obiad w McDonald’s? Nie, dziękuję

Czy nadchodzi zmierzch fast-foodów? Czy coraz trudniej będzie zarobić na akcjach spółek takich, jak McDonald’s? Być może pojawiły się pierwsze jaskółki tej zmiany. W ciągu ostatnich 4 lat o około 12-13 proc. spadła liczba gości odwiedzających sieć McDonald’s w porze obiadowej – wynika z obliczeń ekspertów.

Przychody sieci McDonald’s w 2016 roku zmalały o 3 proc., do 24,62 mld USD. Mimo to zysk poszedł w górę o 3 proc., do 4,68 mld USD. Eksperci obserwujący spółkę sprzedającą hamburgery i frytki podkreślają, że brak osunięcia zysku to był głównie efekt podwyżek cen oraz tego, iż klienci zamawiali więcej dodatków do zestawów (hitem były m.in. McMuffiny z jajkiem).

W porze lunchu klientów jest o 13,5 proc. mniej, niż 4 lata temu

Analitycy podkreślają jednak, że rzuca się w oczy spadek liczby klientów wchodzących do restauracji ze złotą literą M w logo.

„McDonald’s ma wyraźny problem z liczbą klientów. Z danych zarządu wynika, że co prawda ruch w okresie śniadaniowym pozostaje na wysokim poziomie, ale równocześnie od kilku lat spada wyraźnie w okresie obiadowym. Z naszych obliczeń wynika, że w trakcie ostatnich 4 lat liczba osób wpadających na lunch do McDonald’s mogła pójść w dół o nawet 13,5 proc.”

Czyżby moda na zdrową żywność odbierała McDonald’s klientelę? Chyba prędzej wpływ na spadek odwiedzin mogą mieć takie kampanie anty-fastfoodowe, jak ta od lat prowadzona przez kucharza-celebrytę Jamiego Olivera. Pamiętajmym, że niektórzy określają to, co sprzedaje McDonald’s mianem „junk food”, czyli „śmieciowego jedzenia”.

Powodem może być także… zacofanie technologiczne sieci McDonald’s jeśli chodzi o obsługę klientów. Taką tezę postawiła publicystka amerykańskiej edycji magazynu „Forbes” Micheline Maynard.

„McDonald's przyspieszył z wdrażaniem nowoczesnych technologii. Montuje ekrany dotykowe służące do składania zamówień, ale wciąż pozostaje daleko z tyłu za konkurencją. Zauważcie, że jest wiele sieciówek, w których można wybierać pozycje z menu za pomocą aplikacji na smartfona. Mowa tutaj o takich miejscach, jak Panera, Starbucks, Dunkin’ Donuts i innych. Na ich tle sposób składania zamówień w McDonald’s wypada blado i być może to jest powód, dla którego ludzie coraz rzadziej do niego wchodzą”

napisała Maynard.

Mimo to na Big Maca i frytki codziennie na całym świecie idzie około 68 mln ludzi.

O dziwo, wyniki za IV kwartał pozytywnie zaskoczyły

Na razie liczby bronią spółkę McDonald's. Wyniki za IV kwartał 2016 roku były nawet lekko zaskakujące - w pozytywnym sensie. Zysk na akcję wyniósł 1,44 USD, tymczasem analitycy spodziewali się 1,41 USD. Rynek oczekiwał tempa wzrostu sprzedaży na poziomie 1,4 proc., tymczasem wyniosło ono 2,7 proc. Przychody sięgnęły 6,03 mld USD, a spodziewano się 6,00 mld USD.

Przychody McDonald’s w USA zmniejszyły się jednak w IV kwartale 2016 roku o 1,3 proc. Tym samym przerwana została seria 5 kwartałów wzrostowych.

Wiadomo, że McDonald’s ma w zanadrzu pewne kroki, które mogą poprawić jego rentowność. Na przykład montowane w restauracjach na całym świecie stanowiska elektroniczne do zamawiania jedzenia pozwalają nie tylko przyspieszać osługę gości, ale i redukować zatrudnienie.

„Będziemy sukcesywnie wprowadzać udogodnienia dla klientów. Pracujemy również nad urozmaiceniem oferty, głównie jeśli chodzi o menu kawiarni McCafe. Rynek, na którym działamy, jest ogromny. Mamy wciąż mały udział w rynku lunchów biznesowych, tu jest dużo do zrobienia. Nie obawiamy się o przyszłość, ale musimy wciąż myśleć jak przyciągać do siebie nowych klientów”

powiedział kilka dni temu Steve Easterbrook, prezes spółki McDonald’s.

Wycena spółki już nie rośnie dynamicznie

McDonald’s to spółka, która w ostatnich 10 latach dała zarobić całkiem nieźle, bo 172 proc. Wybiła się zdecydowanie ponad indeks S&P500.

MCD 1

Wykres 1. McDonald's Corporation vs S&P 500, lata 2007 - 2017. Źródło: Google Finance.

Gdy jednak spojrzymy na zachowanie kursu „hamburgerowej” spółki w trakcie ostatnich 12 miesięcy, sytuacja już nie wygląda tak różowo. Zmiana o 2,8 proc. nie zachwyca tym bardziej, że w tym czasie indeks szerokiego rynku urósł o blisko 19 proc.

MCD 2

Wykres 2. McDonald's Corporation vs S&P 500, lata 2016 - 2017. Źródło: Google Finance.

Porównanie z konkurencją również wypada blado. W ciągu ostatniego roku gorzej zachował się tylko kurs akcji spółki Yum! Brands. Walory takich firm jak Jack in the Box czy Wendy’s urosły po około 40 proc.

MCD 3

Wykres 3. McDonald's Corporation, Yum! Brands, Carrols Restaurant Group, Jack in the Box, Wendy’s oraz  S&P 500, lata 2016 - 2017. Źródło: Google Finance.

Pod koniec roku sieć McDonald’s liczyła 14,155 lokali w Stanach Zjednoczonych i 36,899 na całym świecie.

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.