Rosnące koszty dostaw coraz większym wyzwaniem dla platform i biznesów e-commerce
Odnotowany w ostatnich latach znaczący wzrost kosztów, od surowców zaczynając, na rosnących płacach kończąc, odbija się także na usługach kurierskich. To niejako przekłada się na wzrost kosztów dostaw produktów w sektorze e-commerce.
W ślad za wspomnianymi podwyżkami, problemem mają być też liczne zwroty przesyłek, których ciężar biorą na siebie platformy. Te zaczynają jednak wprowadzać zmiany w cennikach i przerzucać ten koszt na klientów.
Zobacz także: Akcje Allegro mocno w górę. Wzrost płacy minimalnej i programy socjalne napędzą wydatki konsumpcyjne w 2024 r. - uważają analitycy
Szykują się wyższe stawki
Allegro z końcem lutego ma wprowadzić podwyżki opłat, jakie poniosą sprzedawcy za zamówienia złożone w ramach programu Smart – wynika z informacji serwisu Cashless. Dodatkowo, notowana na GPW spółka podpisała w styczniu aneks do umowy z InPostem, zawierający bardziej sprzyjającą indeksację cen dostaw w ciągu tego roku (indeksacja cen, w zależności od wolumenu dostarczonych paczek, będzie maleć z poziomu 12,8 proc. do 6 proc.). Co więcej, kilka tygodni temu InPost zapowiedział, że od 1 marca wprowadzony zostanie nowy cennik usług dla klientów biznesowych, podbijający ceny dostawy o 10 proc. Wzrosnąć ma też koszt usług dodatkowych, w które wpisuje się np. płatny podjazd kuriera.
Notowania Allegro w ciągu ostatnich 12 miesięcy
„Wspomniany skok kosztów usług kurierskich w górę wynika z kilku powodów. Pandemia i konflikt rosyjsko-ukraiński znacznie wpłynęły na łańcuchy dostaw, powodując zakłócenia i opóźnienia, które z kolei podniosły koszty logistyki i transportu. Co więcej, wzrost cen paliw i surowców również przyczynił się do zwiększenia kosztów. Firmy muszą teraz przemyśleć swoje strategie dotyczące łańcuchów dostaw, takie jak unikanie pojedynczych źródeł dostaw i zwiększanie ilości trzymanych na stanie zapasów, co może zwiększać koszty w krótkim okresie, ale zapewnia większą odporność na zakłócenia w logistyce” komentuje dla Strefy Inwestorów Kacper Skoczylas, specjalista do spraw sprzedaży w cyber_Folks. Niestety, ostateczny wzrost kosztów jest trudny do oszacowania ze względu na m.in. branże w których działają platformy oraz charakterystykę danego regionu.
Zobacz także: Rezygnacja Comarchu z potencjalnie kosztownego projektu wszystko. pl to dobry kierunek- Trigon DM (opinia)
Walka o lepsze doświadczenia klienta
Choć wspomniany problem rosnących kosztów dotyka wszystkich podmiotów w branży e-commerce, to niektóre podmioty radzą sobie z nim całkiem dobrze. Koszty logistyki w przypadku Answear po pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 r. sięgały 13 proc. i były na poziomie zbliżonym do tego z całego 2022 r.
„Posiadamy lokalne centra logistyczne oraz korzystamy z usług lokalnych kurierów. Dodatkowo, dzięki naszej rosnącej skali działania, jesteśmy w stanie odpowiednio negocjować warunki umów. To wszystko wpływa na to, że jesteśmy w stanie zaoferować najszybszą i najtańszą dostawę w regionie” mówi nam Krzysztof Bajołek, prezes Answear.
W przypadku internetowego sklepu z ubraniami widać jednocześnie spory odsetek zwrotów produktów. „W Answear zwroty oscylują wokół 30 proc. sprzedaży, co w przypadku branży e-commerce jest bardzo dobrym wynikiem. Staramy się, żeby odsetek zwrotu nie przekroczył wspomnianych 30 proc. Musimy pamiętać, że moda to złożony temat, gdzie liczy się rozmiar, krój, fason czy materiał, stąd liczba zwrotów może być wyższa niż w przypadku elektroniki” dodaje Bajołek.
Notowania Answear w ciągu ostatnich 12 miesięcy
Eksperci podkreślają, że jednym ze sposobów na zmniejszenie liczby zwrotów jest poprawa doświadczenia klienta w sklepie, czyli np. tworzenie materiałów wideo na temat produktów czy ich lepszych kart, co zwiększa szanse celnego zakupu.
„Firmy mogą również rozważyć wprowadzenie bardziej elastycznych opcji wymiany zamiast zwrotów, co może zmniejszyć liczbę całkowicie zwracanych produktów. Ponadto, segmentowanie klientów i dostosowywanie polityki zwrotów do różnych grup może pomóc w redukcji kosztów zwrotów, jednocześnie zachowując zadowolenie klientów. Edukowanie konsumentów na temat wpływu zwrotów na środowisko i koszty operacyjne może również przyczynić się do bardziej świadomego podejmowania decyzji zakupowych” podsumowuje Skoczylas.