Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

TIM po raz pierwszy od 2020 roku bez wzrostu przychodów

Udostępnij

TIM opublikował comiesięczny raport informujący o wysokości sprzedaży. Lipiec okazał się dla spółki miesiącem kończącym jej dobrą passę trwającą nieprzerwanie od 2020 roku, kiedy to przychody w każdym miesiącu rosły r/r. 

Aby na bieżąco otrzymywać raporty analityczne, zapisz się do newslettera Giełdowego Programu Wsparcia Pokrycia Analitycznego GPW.

Osłabienie sprzedaży związane jest przede wszystkim z ostudzeniem popytu ze względu na ciężką sytuację makroekonomiczną. Dodatkowo martwić mogą słabsze wyniki segmentu e-commerce, który ciągle zyskuje na znaczeniu w strukturze przychodów spółki.

Spółka TIM SA zajmuje się dystrybucją produktów elektrotechnicznych, a także obsługą platformy e-commerce. Udział sprzedaży produktów online wynosi obecnie 71% w całej strukturze przychodów spółki.

Przychody mogą nie osiągnąć zakładanego poziomu

Spółka przyjęła na lata 2022-26 ambitną strategię, której jednym z głównych celów jest osiągniecie rocznych przychodów na poziomie 3 mld zł na koniec 2026. Aby doprowadzić do tego poziomu, TIM SA musi średnio zwiększać swoje przychody o 19% r/r. Obecne informacje napływające ze spółki wskazują jednak, że ten cel może okazać się niemożliwy do spełnienia. Przychody za lipiec wyniosły 106,4 mln zł wobec 106 mln zł rok wcześniej, co oznacza wyhamowanie trendu wzrostowego. Analitycy przewidują, że w III kwartale, ze względu na niesprzyjającą sytuację gospodarczą negatywnie wpływającą na popyt konsumentów, nie uda się uzyskać przychodów na poziomie ok. 400 mln zł, potrzebnych do realizacji strategii spółki. Według szacunków analityków, TIM SA osiągnie w III kwartale przychody bliższe 300 mln zł, a w IV kwartale ich wynik zbliży się do 400 mln zł, jednak będzie to w głównej mierze spowodowane sezonowością sprzedaży, wzmocnioną przez m.in. przez okres świąteczny.

tim-raport

Biorąc pod uwagę fakt, że w lipcu ceny produktów TIM SA wzrosły średnio o 15%, to w praktycy mamy do czynienia z realnym spadkiem sprzedaży. Na razie łączne przychody uzyskane przez spółkę wynoszą 845 mln zł (więcej o 24% niż rok wcześniej), jednak głównym czynnikiem determinującym aż tak wysoki wzrost jest dalej rekordowy marzec, kiedy to spółce udało się osiągnąć 65% wzrost sprzedaży. Według obecnych prognoz spółka w 2022 roku osiągnie przychody na poziomie 1,4 mld zł, co będzie oznaczać 12% wzrost r/r, czyli o 7 p.p. niżej niż zakłada cel spółki. Dodatkowo, przychody na tym poziomie byłyby niższe, niż początkowe szacunki analityków, które wynosiły 1,48 mld zł.

Zobacz także: Rekomendacje lipiec 2022 – oto jakie spółki zalecali kupować i sprzedawać maklerzy

Słaby wynik segmentu e-commerce

Sprzedaż w segmencie e-commerce spadła w lipcu do poziomu 80 mln zł (-2% r/r). Również udział sprzedaży online w przychodach za ten miesiąc spadł do 71% (rok wcześniej wynosił 73%). Coraz gorsze wyniki segmentu są obserwowane od miesięcy (nie licząc rewelacyjnego wyniku w marcu). Przychody za styczeń, luty i kwiecień spadły z 4 mln zł do 3,6 mln zł. Prawdopodobnie sytuacja ta utrzyma się w tym kwartale i może poprawić się w IV kwartale tego roku.

TIM SA AKCJE'

Link do rekomendacji

Zobacz także: Lawinowy wzrost wyroków sądowych o unieważnieniu umów kredytowych zapowiada rekordowy kwartał dla Votum

Udostępnij