Ambra notuje rekordowy rok rozliczeniowy, a wyniki Śnieżki z rynku ukraińskiego pozytywnie zaskakują analityków
Wyniki spółki Ambra pozytywnie zaskoczyły analityków - zarówno na poziomie przychodów, jak i EBITDA. Natomiast najnowszy raport Śnieżki został przez analityków oceniony neutralnie – mimo słabszych przychodów, udało jej się pokazać wyższe marże i zysk netto, głównie ze względu na niespodziewanie dobrą sytuację na rynku ukraińskim.
Ambra przygotowuje się na cięższy rok
Spółka w IV kwartale roku rozliczeniowego 2021/22 osiągnęła przychody na poziomie 179,5 mln zł (17,2% wzrostu r/r) i tym samym przewyższyła przewidywania analityków o 5,9%. Również na poziomie EBITDA spółka poradziła sobie lepiej niż przewidywano (o ok. 20%). Zdaniem maklerów z DM Millenium tak wysokie wyniki po średnim III kwartale są w głównej mierze spowodowana późniejszym terminem świąt wielkanocnych oraz wyższymi cenami. Jednocześnie wzrastające ceny energii i szkła mogą osłabić zyski spółki, czego skutki widać było już w IV kwartale, który był drugim z rzędu, kiedy zyski spółki spadły r/r. Mimo to Ambra zanotowała rekordowy rok z zyskiem netto na poziomie 51,8 mln zł i przebiła aż o 10% oczekiwania analityków.
Wzrost zysku netto o 14% r/r nie przełożył się na większy wzrost dywidendy. Zarząd zarekomendował wypłacenie zysku na poziomie 1 zł na akcję, co oznacza 5% wzrost dywidendy. Może to zapowiadać przygotowanie się spółki na trudniejszy rok. Dzięki takiej decyzji zarządowi może udać się w następnym roku utrzymać strategię utrzymania dywidendy na poziomie nie mniejszym niż rok wcześniej.
Zobacz także: Mostostal Zabrze kończy półrocze mocnym wynikiem, jednak rosnące ceny energii mogą obniżyć rentowność spółki w 2023 roku
Śnieżka oceniona neutralnie
Producent farb i lakierów zanotował w 2Q22 roku przychody na poziomie 213,5 mln (6% niższe niż rok wcześniej i 10% mniejsze niż przewidywania analityków). W największym stopniu przyczyniły się do tego gorsze od prognozowanych wyniki na polskim i węgierskim rynku. Mniejsze przychody mimo wyższych cen oznaczają spadek popytu na produkty Śnieżki. Pozytywnym zaskoczeniem był za to rynek ukraiński, na którym mimo trwającej wojny spółka zanotowała wyższe przychody o 95% kw/kw. Zwiększona sprzedaż zdaniem analityków może być spowodowana niepewnością dotyczącą przyszłości rynku, jak również wzmocnieniem się waluty ukraińskiej w stosunku do stanu z pierwszego kwartału 2022 roku.
Śnieżka zaskoczyła pozytywnie utrzymując wysokie marże na sprzedaży na poziomie 40,06% (w porównaniu do 34,8% w 1Q22), czego powodem również była w głównej mierze Ukraina. Maklerzy jednak studzą optymizm przewidując, że sytuacja ta nie utrzyma się w dłuższym terminie.
EBITDA w 2 kwartale wyniosła 33,8 mln zł i przewyższyła o 13% oczekiwania analityków głównie dzięki jednorazowym zdarzeniom, bez których wynik EBITDA wyniósłby 30,4 mln (2% więcej niż przewidywano). Spadek zysku netto również został obciążony przez zdarzenia jednorazowe w postaci zaległego podatku, czego analitycy nie odbierają negatywnie, chociaż ostrzegają, że może to osłabić potencjał dywidendowy. W dłuższej perspektywie zarówno negatywne, jak i pozytywne wahania w tym kwartale są odbierane neutralnie w ocenie Śnieżki.
Linki do rekomendacji: