Przejdź do treści

udostępnij:

Kategorie

Analitycy obniżają rekomendację dla iFirmy. To skutek słabych wyników za 3 kwartał

Udostępnij

Udane wyniki w 2 kwartale nie były jednak dobrą prognozą na resztę roku. Coraz trudniejsza walka o klienta oraz rosnące koszty powodują, że eksperci BM Banku Millenium obniżają rekomendację oraz cenę docelową dla walorów iFirmy.

Aby na bieżąco otrzymywać raporty analityczne, zapisz się do newslettera Giełdowego Programu Wsparcia Pokrycia Analitycznego GPW.

Właściciel serwisu księgowości internetowej w 3 kwartale zaliczył spadek przychodów oraz zysków względem 2 kwartału. Co więcej, zyskowność pogorszyła się także w ujęciu rocznym. Przyczyniło się to do wydania rekomendacji „neutralne”, podczas gdy wcześniejsza brzmiała „akumuluj”. Cena docelowa walorów spadła z 36,6 zł do 30,9 zł. Całą rekomendację wystawioną w dniu 30 listopada 2023 można przeczytać TUTAJ.

Zobacz także: 21% Rocznie 296 EXTRA | Podcast | Jak inwestować - 11 bit, iFirma, DataWalk, Ambra, ASBiS, Eurocash, Kruk, CCC, Arctic Paper

Wyjątkowa sytuacja

Operator serwisu ifirma.pl od lipca do września wypracował 12,3 mln zł przychodów, 11,4 proc. mniej niż w 2 kwartale. EBITDA spadła w ujęciu kwartalnym o 43,7 proc. do 1,8 mln zł, a zysk netto – o niespełna 50 proc. do 1,5 mln zł. Warto zaznaczyć, że EBITDA i zysk netto stopniały także w porównaniu do 3 kwartału 2022 r.

„Jak się okazało, wyniki 2 kw. 2023 r. były podwyższone sprzedażą usługi rozliczenia składek zdrowotnych, która nie występowała w poprzednich latach. Dodatkowo, w 2 kwartale doszło do kumulacji podatkowych rozliczeń rocznych, podczas gdy standardowo w poprzednich latach rozkładały się one bardziej równomiernie na 1 i 2 kwartał. Efekt ten obniżył wynik 1 kwartału i podwyższył wynik 2 kwartału. Tym samym 2 kw. 2023 r. okazał się nie być reprezentatywną bazą dla kolejnych okresów, w tym najnowszego 3 kw. 2023 r.” zauważyli analitycy BM Banku Millenium.

Trzeba też zauważyć całkiem spory, bo niemal 30-proc., wzrost kosztów sprzedaży do ponad 1,5 mln zł.
 

przychody ifirma

Zobacz także: 13 spółek, z których dywidenda do akcjonariuszy płynie od 10 lat i może dalej rosnąć

Coraz mniej klientów

Eksperci podkreślili również, że iFirmie trudniej jest pozyskać nowych konsumentów. Jest jednak przestrzeń do poprawy sytuacji w przyszłości.

„iFirma pozyskiwała w 3 kw. mniejszą niż w ubiegłym roku liczbę nowych klientów przy większej liczbie rezygnacji (choć dokładne dane nie są znane). Gorsze warunki do pozyskiwania klientów potwierdzają dane CEiDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej - red.) dotyczące zrealizowanych wniosków o założenie, wznowienie oraz zamknięcie i zawieszenie działalności. Zakładamy, że w przyszłym roku, wraz z poprawą koniunktury, statystyki te mogą się poprawić. Za cięższą sytuację może też odpowiadać intensywny marketing konkurencji. Widzimy szansę, że w związku ze zmianą na scenie politycznej w Polsce, w przyszłym roku mogą poprawić się warunki do prowadzenia działalności (np. powrót ryczałtowej składki zdrowotnej), co miałoby zapewne pozytywny wpływ na liczbę zakładanych firm” podsumowali eksperci.
 

ifirma III kw.23

W piątek przed południem za walor iFirmy płacono 29,8 zł. Kapitalizacja spółki sięgała niemal 200 mln zł.

Zobacz także: 9 spółek, które już ogłosiły dywidendę, niektóre nawet ponad 10%

Udostępnij